Norbert Schmidt: František
Zemřel papež. O Velikonocích. Zemřel papež, který výrazně změnil styl starobylé instituce, kterou reprezentoval. A tím i instituci samotnou. Jak dalekosáhlá tato změna bude, ukáže budoucnost. Zemřel člověk, který svou opravdovostí, autentickou snahou přispět k spravedlivějšímu světu oslovoval lidi daleko za hranicemi církve.
Přitom nezastíral nedokonalosti společenství, které vedl, naopak: inicioval jeho hluboké reformy. Nezastíral ani nedokonalosti vlastní. Právě touto otevřeností mnohé elektrizoval. A, pravda, mnohé také rozčiloval.
Čtěte také
Františkova energie ale směřovala především ven. Neúnavně zdůrazňoval privilegované postavení chudých a odstrčených, a vůbec všeobecné sourozenectví lidstva. Vyzdvihoval naléhavost ochrany planety Země, našeho společného domova, jehož devastace tak úzce souvisí s bezohledným vykořisťováním těch nejzranitelnějších.
Nejvyšší metu v přístupu k druhému člověku podle Františka najdeme v Ježíšově podobenství o milosrdném Samaritánovi, a ne v nějaké formě sebestředného kmenového náboženství. Církev by tu měla být pro všechny, angažovat se především na perifériích. Církev v jeho pojetí je odřenou, obouchanou polní nemocnicí, žádný dokonale opevněný hrad nebo dobře hlídaná celnice.
Čtěte také
František po sobě nezanechal jen mnoho konkrétních inspirativních myšlenek, proslovů, textů, ale i několik silných symbolických činů. Také jeho poslední „politické“ setkání s americkým viceprezidentem J. D. Vancem, ani ne den před smrtí, vnímám jako obraz. Obraz, jaká až protikladná pojetí křesťanství, katolicismu tu dnes najednou proti sobě stojí. Výsostně symbolicky lze nahlížet i na vlastní okamžik jeho smrti teď o Velikonocích, kdy ještě stihl udělit sváteční požehnání Urbi et Orbi, městu a světu.
Františka si ale budu asi nejvíce pomatovat v souvislosti s jiným požehnáním, kdy se během pandemie covidu modlil před bazilikou svatého Petra. Starý muž – prý jediný opravdový globální hráč světa – tehdy stál sám na pustém náměstí a tísnivým pocitům tolika lidí propůjčoval výraz. Antický orientální příběh ze zapadlé římské provincie v jeho podání zrcadlil na plazmových obrazovkách miliónů domácností tehdejší tíživou situaci a zároveň naději, že nemoc společně překonáme.
Čtěte také
Tato mimořádná událost Františkova vystoupení těžila z paradoxu, z kontrastu protikladů, do kterých byl chycen nejen on sám jako papež, ale i celý náš svět. Před chrámem, jenž byl postaven za svatokrádežně získané peníze z prodeje odpustků, chrámem, kterým dodnes zmítají skandály nejen sexuálního zneužívání moci, osamělý papež bezprecedentně s nejvyšší pokorou mluvil o milosti rozdávané zdarma všem bez rozdílu. Monstrance s eucharistií, kterou uděloval požehnání, mu na závěr málem vypadla z ruky. Proti důsledkům globalizace tu jako jejich ztělesnění i protipól stál římský pontifex – stavitel mostů. Starý stavitel mostů, který se v našem propojeném světě pokoušel překlenout naši nemocnou osamělost.
Myslím, že tento „umělecký performativní“ rys papežova působení – příkladů by se dalo vyjmenovat samozřejmě více – ještě čeká na plnější docenění. Podle Františka je ostatně „umění protilátkou proti mentalitě vypočítavosti a uniformity, je výzvou pro naši představivost, pro náš způsob vidění a chápání věcí“.
Čtěte také
A jak například naznačuje v dopise o důležitosti světové literatury při formaci kněží a křesťanů vůbec, tvoří osobní konfrontace se starým i současným uměním jednu z účinných vakcín proti dnešním kulturním válkám. Alespoň takto Františka čtu.
Podle svého přání bude zesnulý papež pohřbený v bazilice Santa Maria Maggiore nedaleko pozdně antického obrazu Matky Boží Salus populi Romani, kde se zastavoval před každou zahraniční cestou. Právě tuto ikonu nechal v době pandemie kvůli mimořádnému papežskému požehnání, na které jsem vzpomínal, dopravit i na Svatopetrské náměstí.
Čtěte také
František nechtěl být pohřbený jako většina jeho předchůdců v monumentálním chrámu svatého Petra, v symbolickém centru katolické církve, ale na místě, odkud se z Říma sám tolikrát vydával do ciziny. A to nejen do světových center, ale právě i na chudé periférie, do míst zraněných, opomíjených a přehlížených – například na košické panelákové sídliště Luník IX., kde bydlí většinou Romové.
Františkovu volbu místa posledního odpočinku tedy vnímám i jako jeho poslední zcela jasné, chcete-li „umělecky performativní“, sdělení.
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
-
Molière: Misantrop. Komedie o tom, jak je těžké mít rád lidi
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.