Nejlepší filmy roku 2018
Filmové Reflexe bilancují končící rok 2018. Od Hollywoodu po Godarda. Od festivalů po kinodistribuci. Od debutů po díla zkušených tvůrců a tvůrkyň.
Moderátorská dvojice a čtveřice stálých spolupracovníků Reflexí si dala za úkol jmenovat trojici nejlepší filmů roku 2018. Poslechněte si diskusi s argumenty k jednotlivým filmům. Jednotlivé trojlístky najdete stručně zde:
Pavel Sladký
Zloději (režie: Hirokazu Koreeda)
„Film, který ke mně přímo emocionálně promluvil a který je navíc syntézou mnoha motivů z dosavadního díla tohoto japonského autora.“
Mandy (r. Panos Kosmatos)
Film, který zabil. Sám bych od sebe tento „otrlý“ tip nepředpokládal. Nicolas Cage je ale jako metalový dřevorubec z hlubokých lesů v kongeniálním trashovém filmu o pomstě nezapomenutelný.
Florida Project (r. Sean Baker)
Magický film o okrajích společnosti, dětství v chudobě. Obrazově silné dílo, které je zároveň podnětem k eseji o mnoha nejen amerických tématech.
Dan Krátký
Killing (r. Šin'ja Cukamoto)
„Autor Tetsua nezrezivěl. Vede tělesný dialog se žánrovým filmem mezi současným hodnotovým systémem a samurajskou tradicí.“
Mission: Impossible - Fallout (r. Christopher McQuarrie)
„Třikrát jsem tento film viděl a třikrát jsem si ho užil. Není to možná nejlepší film své série, ale je to nejlepší hollywoodské řemeslo letošního roku.“
Zmenšování (r. Alexander Payne)
„Alexandra Payna a například jeho Děti moje nenávidím, ale Zmenšování je divný, svěží a podvratný film, který jsme docenili jen v Brně!“
Ondřej Pavlík
Nit z přízraků (r. Paul Thomas Anderson)
„Suverénní dílo. Fascinující film založený na mnoha drobných gestech a detailech, o kterém se těžko mluví.“
Transit (r. Christian Petzold)
„Je to kinematografie představivosti a film, který je originálem nepodobným ničemu, co známe.“
Kniha obrazů (r. Jean-Luc Godard)
„Diskontinuální film, který jako jeden z mála dokázal vystoupit z diskursu, ve kterém je většina tvůrců uvězněna.“
Jana Čížkovská
3 dny v Quiberonu (r. Emily Atef)
„Vtělení Marie Bäumer do herečky Romy Schneider je neuvěřitelné. Sledovala jsem ten přirozeně plynoucí film bez dechu.
Kler (Clergy) (r. Wojciech Smarzowski)
„Film o katolických kněžích, který polarizuje Polsko, na národním festivalu v Gdyni kvůli němu dokonce zrušili dosud existující cenu, která by mu jinak připadla.“
Disobedience (r. Sebastián Lelio)
„Mimořádný příběh o zlomovém momentě v životě dvou žen a jednoho muže od oscarového režiséra Fantastické ženy.“
Kamila Dolotina
Donbas (r. Sergej Loznica)
„Loznica je filmový antropolog a klade zásadní otázky ohledně mechanismů lidského chování v postsovětském prostoru i v našem teritoriu.“
Zimní bratři (r. Hlynur Pálmason)
„Apokalyptická zpráva, která mě uhranula, zanořila do sedačky a ovládala mé emoce.“
Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři (r. Radu Jude)
„Film integrující divadlo, literaturu a další žánry. Odvážný umělecký počin, umožňující promýšlet citlivé momenty národní historie.“
Šárka Gmiterková
Nit z přízraků (r. Paul Thomas Anderson)
„Daniel Day-Lewis – údajně naposledy – září ve filmu. V nádherném, nuancovaném dramatu z 50. let.“
„Energický zážitek, vtahující a podvratný film.“
První člověk (r. Damien Chazelle)
„Film, který nově rozevírá typ americké hrdiny a maskulinity, má cit pro hudbu a připomíná crescendo.“
„Divoká karta“ na závěr:
Vzplanutí (r. Lee Chang-dong)
Korejský režisér, jehož jméno je zárukou kvality, připravil subtilní, ale komplexní snímek podle povídky Harukiho Murakamiho, které je třeba vidět opakovaně, protože nechává řadu otázek nezodpovězených. Jeho film nemůžeme opomenout.
Související
-
Nejlepší světové filmy roku 2017
Které zahraniční filmy uplynulého roku stojí za to si připomenout a které se ještě pokusit dohnat, případně na které se těšit v české premiéře roku příštího?
-
Gaspar Noé: Film je uměle navozený sen. Můžete zabíjet a pak se smát
Francouzský režisér mluví o Bibli jako o krvavé knize, dlouhých záběrech a drogách ve svém novém filmu Climax i mimo něj.
-
Tichounce poděkovat za život... Vítěz Zlaté palmy v Cannes Hirokazu Koreeda o filmu Zloději
Prestižní Zlatou palmu, hlavní cenu na festivalu v Cannes získal japonský film Zloději, vyprávějící o skupině lidí za hranou zákona.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.