Nejlepší filmy roku 2018

12. prosinec 2018

Filmové Reflexe bilancují končící rok 2018. Od Hollywoodu po Godarda. Od festivalů po kinodistribuci. Od debutů po díla zkušených tvůrců a tvůrkyň.

Moderátorská dvojice a čtveřice stálých spolupracovníků Reflexí si dala za úkol jmenovat trojici nejlepší filmů roku 2018. Poslechněte si diskusi s argumenty k jednotlivým filmům. Jednotlivé trojlístky najdete stručně zde:

Z filmu Zloději

Pavel Sladký

Zloději (režie: Hirokazu Koreeda)

„Film, který ke mně přímo emocionálně promluvil a který je navíc syntézou mnoha motivů z dosavadního díla tohoto japonského autora.“

Mandy (r. Panos Kosmatos)

Film, který zabil. Sám bych od sebe tento „otrlý“ tip nepředpokládal. Nicolas Cage je ale jako metalový dřevorubec z hlubokých lesů v kongeniálním trashovém filmu o pomstě nezapomenutelný.

Florida Project (r. Sean Baker)

Magický film o okrajích společnosti, dětství v chudobě. Obrazově silné dílo, které je zároveň podnětem k eseji o mnoha nejen amerických tématech.

Z filmu Zmenšování

Dan Krátký

Killing (r. Šin'ja Cukamoto)

„Autor Tetsua nezrezivěl. Vede tělesný dialog se žánrovým filmem mezi současným hodnotovým systémem a samurajskou tradicí.“

Mission: Impossible - Fallout (r. Christopher McQuarrie)

„Třikrát jsem tento film viděl a třikrát jsem si ho užil. Není to možná nejlepší film své série, ale je to nejlepší hollywoodské řemeslo letošního roku.“

Zmenšování (r. Alexander Payne)

„Alexandra Payna a například jeho Děti moje nenávidím, ale Zmenšování je divný, svěží a podvratný film, který jsme docenili jen v Brně!“

 

Z filmu Nit z přízraků

Ondřej Pavlík

Nit z přízraků (r. Paul Thomas Anderson)

„Suverénní dílo. Fascinující film založený na mnoha drobných gestech a detailech, o kterém se těžko mluví.“

Transit (r. Christian Petzold)

„Je to kinematografie představivosti a film, který je originálem nepodobným ničemu, co známe.“

Kniha obrazů (r. Jean-Luc Godard)

„Diskontinuální film, který jako jeden z mála dokázal vystoupit z diskursu, ve kterém je většina tvůrců uvězněna.“

 

Z filmu Tři dny v Quiberonu

Jana Čížkovská

3 dny v Quiberonu (r. Emily Atef)

„Vtělení Marie Bäumer do herečky Romy Schneider je neuvěřitelné. Sledovala jsem ten přirozeně plynoucí film bez dechu.

Kler (Clergy) (r. Wojciech Smarzowski)

„Film o katolických kněžích, který polarizuje Polsko, na národním festivalu v Gdyni kvůli němu dokonce zrušili dosud existující cenu, která by mu jinak připadla.“

Disobedience (r. Sebastián Lelio)

„Mimořádný příběh o zlomovém momentě v životě dvou žen a jednoho muže od oscarového režiséra Fantastické ženy.“

Hlynur Pálmason, Zimní bratři, Winter Brothers

Kamila Dolotina

Donbas (r. Sergej Loznica)

Loznica je filmový antropolog a klade zásadní otázky ohledně mechanismů lidského chování v postsovětském prostoru i v našem teritoriu.“

Zimní bratři (r. Hlynur Pálmason)

„Apokalyptická zpráva, která mě uhranula, zanořila do sedačky a ovládala mé emoce.“

Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři (r. Radu Jude)

„Film integrující divadlo, literaturu a další žánry. Odvážný umělecký počin, umožňující promýšlet citlivé momenty národní historie.“

Z filmu Climax režiséra Gaspara Noého

Šárka Gmiterková

Nit z přízraků (r. Paul Thomas Anderson)

„Daniel Day-Lewis – údajně naposledy – září ve filmu. V nádherném, nuancovaném dramatu z 50. let.“

Climax (r. Gaspar Noé)

„Energický zážitek, vtahující a podvratný film.“

První člověk (r. Damien Chazelle)

„Film, který nově rozevírá typ americké hrdiny a maskulinity, má cit pro hudbu a připomíná crescendo.“

„Divoká karta“ na závěr:

Vzplanutí (r. Lee Chang-dong)

Korejský režisér, jehož jméno je zárukou kvality, připravil subtilní, ale komplexní snímek podle povídky Harukiho Murakamiho, které je třeba vidět opakovaně, protože nechává řadu otázek nezodpovězených. Jeho film nemůžeme opomenout.

Z filmu Vzplanutí, režie Lee Chang-dong

 

autoři: Pavel Sladký , Šárka Gmiterková
Spustit audio

Související