Blog de Cannes V. Co s tím Trierem? Co s tím Godardem?
Postřehy ze 71. ročníku nejslavnějšího filmového festivalu světa. Tentokrát o nových provokativních filmech zavedených mistrů.
Canneský line-up vždy patří do značné míry slavným, to znamená zavedeným auteurským jménům. Letošek je do určité míry výjimkou. Prostor dostala řada nováčků (z hlediska účasti v oficiálním programu Cannes i z hlediska debutů). Velkou pozornost k sobě připoutali dva staří provokující mistři.
Vltava ve stínu Zlaté palmy… Každý všední den v 7:50 přinášíme živé vstupy ze 71. ročníku festivalu v pořadu Mozaika. A ve středu 16. května vysíláme speciál pořadu Reflexe přímo z Cannes. Od 13 a 23 hodin.
Kniha obrazů… smrti
Francouzská legenda Jean-Luc Godard (U konce s dechem, Bláznivý Petříček, Číňanka, Shohem jazyku ad.) svým esejistickým, provokativním, jazykem internetu spíše trollícím esejem Obrazová kniha canneskému hlavní programu jako by připomínal, že existuje ještě úplně jiná kinematografie než fikce s hvězdami. Svůj film lakonicky skládá z citací s demonstrativně špatným zvukem, resp. střihem zvuku i kvalitou obrazu, která sjednocuje Godardovy vlastní záběry, scény z klasiky světové kinematografie a záběry, které pořídil Islámský stát. „Jedině ve fragmentech je totiž autenticita,” říká konkrétně. Hlavním tématem filmu je smrt a podoby její reprezentace, ale v poslední třetině se film soustředí na arabský svět. Jak Godard sám říká, vždycky zůstane na straně svých snů a oprávněné revoluce, a to, jak poněkud kontroverzně naznačuje, dokonce i té ozbrojené. Ačkoli není samozřejmé Godardův filmařský přístup snést, pro mainstreamové publikum zůstane nepřístupný, bez váhání stojí zato jeho film vidět a přemýšlet o něm.
Architekt, nebo stavitel?
Jack staví dům je nový film Larse von Triera (Melancholie, Dogville, Antikrist, Prolomit vlny, Idioti ad.). Matt Dillon v něm hraje sériového vraha, kterého v několika cynicky vyprávěných kapitolách sledujeme při jeho činech. Snaží se sám sebe přesvědčit, že vražda může být uměním a že je architektem (rozumějte umělcem) činů, ne jen stavitelem. Lars von Trier investuje svůj nesporný filmařský talent do čím dál tím rétoričtějších vyprávění, které mají od Nymfomanky podobu disputace, a čím dál tím cituje sám sebe, rozvádí svoje provokace a řeší umění jako dokonalost spíš než jako smysl. Tímpádem jde právě pojednávat třeba umění (sériově) vraždit s klasickými díly (např. výtvarného) umění, což Trier v Jack staví dům explicitně dělá. A je to jen jeden z mnoha Jackových cynických tónů. Ve filmu vrah bez mrknutí oka ubližuje ženám, dětem i zvířatům, ale z díla pod tímto výrazným povrchem dýchá velká, těžká prázdnota. Jako černá komedie o umění bez lásky (pro otrlejší publikum) by Jack staví dům byl místy dobrý, ale pod maskou Triera-cynika je, obávám se, jen deprese, ne hloubka.
Související
-
Blog de Cannes IV. Brutální a něžné vrcholy festivalu
Postřehy ze 71. ročníku nejslavnějšího filmového festivalu světa. Tentokrát o novince Gaspara Noé a Hirokazu Koreedy.
-
Blog de Cannes III. Objev, který rozšiřuje naši emoční představivost
Postřehy ze 71. ročníku nejslavnějšího filmového festivalu světa. Tentokrát o skvělém debutu Dívka.
-
Blog de Cannes II. Východní Evropa černobíle útočí na festival
Postřehy ze 71. ročníku nejslavnějšího filmového festivalu světa. Tentokrát o trojici filmů Všichni to vědí, Léto a Studená válka.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.