Alena Zemančíková: Savonarola aneb Opozice

26. červen 2025

Náměstí Della Signoria ve Florencii působí jako pravý Babylon: mezi sochami a velkolepými budovami jsou všude turisté, cyklisté, prodavači suvenýrů, fronty u pokladen, zmrzlináři, koňské povozy.

Když člověk chvíli pozoruje ten mezinárodní cvrkot, fronty před vstupy do slavných florentských pamětihodností i všemožné komerční využití, ale i nákladnou péči o ta díla a památky, neubrání se pomyšlení, že by trocha té prostoty a pokory našemu světu opravdu neuškodila. Krása a velikost člověka, jak ji velkolepě ukázali mistři renesance, v tom zmatku zůstává pouhou atrakcí, jejímuž smyslu stejně většina fotografujících návštěvníků z celého světa nerozumí.

Čtěte také

Dominikánský mnich a důkladně vycvičený kazatel Girolamo Savonarola jako by to věděl už v 15. století, kdy napřed s podporou Lorenza Medicejského a pak už proti němu kázal své vize o konci světa, pokud neskoncuje s hříchem pýchy a nemravnosti. Tu nemravnost spatřoval (jak to známe!) v umění, v myšlenkovém a estetickém obrazu života, v renesančním obratu k antice.

V Savonarolově politickém tažení nalezneme mnohé paralely až do současnosti: k podpoře svých představ přivítal invazi francouzského krále Karla VIII. do Florencie, Medicejští uprchli a on tak mohl ustavit (doslova ústavou) svoji přísnou theokratickou republiku, v níž se rozmohlo státem podporované fízlování a obrazoborectví. Musela to být hrůza, ale mezi obyvateli Florencie našly tyhle totalitní praktiky i příznivce: touha po mravnosti je mezi lidmi přítomná stejně jako touha po požitcích a, bohužel, k fanatickým mravokárcům se často přidávají ti, kteří si požitky prostě nemohou dovolit.

Čtěte také

Papeži Alexandru VI., který dlouho se Savonarolou sympatizoval, s ním nakonec došla trpělivost, fanatik začal zpochybňovat i jeho samého. Exkomunikoval ho, pohrozil Florencii interdiktem a docílil tak obžaloby a následného trestu smrti pro Savonarolu a dva další mnichy: byli oběšeni na Náměstí Signorie a už jako mrtví upáleni a jejich popel hozen do Arna. Co nám to připomíná?

Únikem ze současného florentského ruchu a tartasu může být návštěva kláštera sv. Marka, kde je k vidění Savonarolova cela a jeho portrét a relikvie: dominikáni až do dneška usilují o jeho kanonizaci. Kdo by čekal strohost klášterního interiéru bez přítomnosti umění, bude překvapen: každá z mnišských cel je vyzdobena freskou Fra Angelika, v Itálii známého jako Beato Angelico. A od něj je rovněž oltářní obraz v kostele.

Čtěte také

Fresky zachycují výjevy z christologického cyklu, jsou dokonale namalované, už s náznakem perspektivy, ale nerozpoznáme v nich drama, ani ve scéně Ukřižování ne, jakkoli se Kristu z ran valí krev proudem. Jsou dokonalým zobrazením filozofie života v míru a pokoře, ať se děje cokoli.

Což byl možná Savonarolův cíl, ale nikoli prostředek k jeho dosažení.

Příběh florentské renesance bez postavy fanatického mnicha není celý. Bohatství a výstřednost Medicejských přesahovala pro jejich současníky hranice mravnosti – ale i to přece známe. Proti tomu nutně musí vznikat opozice, tak, jako vždycky vznikala. A lidé se k ní budou přidávat, jakkoli jim můžeme do omrzení opakovat, že tak dobře jako dnes se nikdy neměli. Vizi konce světa nezrušíme tím, že upálíme její proroky.

Čtěte také

Bez pochopení italské renesance nepochopíme moderní Evropu – řekl mi filozof Ivan Chvatík. K tomu pochopení ovšem patří nejen Medicejští a umělci a učenci, překládající Platóna, ale i obrazně a nakonec i doslova planoucí Girolamo Savonarola. Zajděte ve Florencii do San Marca, je to na dohled od katedrály Santa Maria del Fiore, kolem které stojí neustále dlouhá fronta s fotoaparáty.

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.