Sedm zastavení jara ve skladbách od renesance po současnost. Poledními koncerty provází Lukáš Hurník
V rámci Poledních koncertů zazní sedm zastavení na jarní téma ve skladbách od renesance po současnost, tři z nich si můžete poslechnout také on-line.
Jaro se stalo silným inspiračním zdrojem pro tisíce skladatelů, je však třeba podotknout, že vždy jde o inspiraci jednoho typu: přírodní idyla, rozkvétající louky, teplý vánek, zurčení potůčků a chlapci a panny, v nichž se probouzí touha po milostném dobrodružství. Skladby líčící jaro mívají spíše komorní obsazení, v pastorálních scénách skladatelé rozvíjejí hobojové melodie s flétnovými sólíčky imitujícími ptačí zpěv. Z tohoto standardu se ale přece jen některé skladby vyčleňují.
Čtěte také
Renesanční madrigaly zhudebňují texty plné erotických narážek, severské skladby o jaru bývají překvapivě temné a smutné. Když se tématu ujal Stravinskij, učinil tak s barbarskou brutalitou. Publikum při premiéře Svěcení jara téměř zbouralo divadlo Théâtre des Champs-Élysées.
A Bejnamin Britten v Jarní symfonii představí první z ročních dob jako malebný londýdnský zmatek, kde se dostane ke slovu pokřikující parta kluků, zamilovaná dívka i rozvodněná Temže.
Související
-
Přelet nad hudebními dějinami. Lukáš Hurník uvádí Polední koncerty věnované hudbě v proměnách času
Jak zněla hudba v proměnách času od svého vzniku v jeskyních pravěkých lovců až po koncertní sály 20. století? Hudební dějiny svižně a s nadhledem komentuje Lukáš Hurník.
-
Americký symfonický sen. Zaposlouchejte se do slavných skladeb v podání špičkových orchestrů USA
Rozlétneme se „za velkou louži“ a necháme se nést na křídlech slavných děl v podání špičkových orchestrů Spojených států amerických. Každý den nás čeká jeden z nich.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová