Pražské Quadriennale ukazuje scénografii v akci i v pohybu

14. červen 2019

Scénografie je místem spolupráce, kde scénografové mísí, spojují a mažou hranice mezi celou škálou uměleckých disciplín. Pražské Quadriennale se odpoutalo od tradičního vnímání scénografie a důsledně ukazuje, že scénografii lze i prožít a zažít.

Kostým jako společenské tabu

Jedním z velkých performativních zážitků letošního Pražského Quadriennale byla i módní přehlídka kostýmů kolekce nazvané Taboo, kterou vytvořila maďarská kostýmní výtvarnice Fruzsina Nagy. Módní koncert kombinoval dílo této umělkyně spolu s hudební performance, kterou připravila dirigentka Dóra Halas. Vzniklo tak hravé představení, v němž byla zamlčovaná tabu transformována do hudby a kostýmů. Mnohá z nich vyvolávala v divácích obdivné nadšení, překvapení, někdy možná i trochu studu. Fruzsina Nagy se ve své práci zajímá především o vztah lidského těla a okolního světa.

Pražské Quadriennale, kNOwBOX

Hlavně mě baví, když je kostým v pohybu, zkrátka když jen staticky nevisí na nějaké figuríně nebo loutce.
Fruzsina Nagy

„Řekněme, že dávám přednost navrhování kostýmů na míru lidskému tělu, tedy hercům, zpěvákům nebo tanečníkům, kteří je pak budou nosit. Je to způsob, jakým obvykle pracuji, a hlavně mě baví, když je kostým v pohybu, zkrátka když jen staticky nevisí na nějaké figuríně nebo loutce. Nikdy to nebude mít tak silný účinek, jako když si kostým oblékne živá bytost. Mé kostýmy jsou často hlavními aktéry v rámci představení. Mým úkolem je vymyslet, jak spolu budou performer a kostým interagovat, musí mezi nimi vzniknout určitý vztah. Nejde jen o to, že performeři kostým nosí a předvádí, ale dodávají jeho vyznění a vzezření další významovou vrstvu, nebo třeba i pocit. Když má na sobě kostým třeba zpěvák, tak kupříkladu zrovna píseň je abstraktním nositelem emoce, což může vytvořit jistou symbiózu právě s výtvarným řešením kostýmu," říká Fruzsina Nagy. 

Camp Q, zkouška

Zažít místo jinak

Site specific festival představuje scénograficky zaměřené performance nových i etablovaných mezinárodních umělců a společností. Program tohoto festivalu v rámci Pražského Quadriennale zahrnuje divadlo, tanec, performance, vypravěčství, kostýmy i zvukové instalace. Kurátorkou Site specific festivalu je Sophie Jump: „Za sebe bych řekla, že dramaturgie site-specific projektu nebo představení se příliš neliší od dramaturgie divadelního přestavení v kamenné budově. Ten rozdíl může být ale například v tom, že v divadle povětšinou dramaturgové pracují s textem, zatímco v rámci site-specific projektu může text a jeho obsah nahradit vybrané místo nebo prostředí a to, co se k němu váže – historie, kulturní dědictví, přírodní zdroje nebo jednoduše jen jeho atmosféra."

Jak se dá prožít scénografie? Odpověď přináší letošní Pražské Quadriennale

Zahájení Pražského Quadriennale

Největší světová akce tohoto druhu zkoumá oblast scénografie v celé její šíři, od kostýmů přes světelný a zvukový design až po pouliční performance.

Dialog mezi architekturou a performance

Performativním projektem Pražského Quadriennale jsou také Formace. Cílem této programové linie je prozkoumat vztah mezi architekturou a performance. Kurátory Formací jsou Chase Angier a Serge von Arx.

Pro nás jako kurátory je zajímavější samotný proces spíše než výsledné dílo.
Serge von Arx

„Idea této programové linie souvisí s touhou otevřít novou kapitolu Pražského Quadriennale. Projekt Formace je určený všem performerům, architektům, designérům a výtvarníkům, kteří chtějí navázat dialog. Toto místo nemá být platformou pro prezentaci vlastních samostatně vytvořených děl, ale má být místem, kde k vytvoření díla teprve dojde. A pro nás jako kurátory je zajímavější samotný proces spíše než výsledné dílo," popisuje Serge von Arx.

Imerzivní divadelní zážitek v Campu Q

Unikátním projektem, který je také velmi akčním pojetím scénografie, je imerzivní inscenace Camp Q. Jedná se o snad největší koprodukční projekt v historii českého divadla, který vznikl na pražském ostrově Štvanice u příležitosti Pražského Quadriennale.

Camp Q, zkouška

Na jeho vytvoření se podílely dvě nezávislá pražská divadla - Tygr v tísni a Divadlo LETÍ - a Jihočeské divadlo z Českých Budějovic. Camp Q je představován jako jeden z mnoha táborů, v němž své útočiště našly bytosti příchozí z jiných planet: tajemné Fénické ženy, přeživší civilizace technicky pokročilých Zeyris a zvířecích Attas. Mají právo na místo mezi námi? Je jejich integrace v našich možnostech? Na tyto otázky hledali tvůrci odpověď společně s diváky a účastníky zhruba šestihodinového představení. Imerzivní představení Camp Q diváky doslova obklopí, vtáhne do děje a pak už je na každém jednotlivci, jakou linii příběhu bude sledovat, do jaké míry se aktivně do děje zapojí a jak ve výsledku samotný zážitek uchopí. Uchopení tématu uprchlictví vysvětlila jedna z autorek textů a dramaturgyně Marie Nováková: „Téma uprchlictví a migrace a překonatelných či nepřekonatelných rozdílů nás všechny zajímalo, a proto jsme všichni na tu nabídku kývli. Mně a asi i ostatním by přišlo neseriózní zobrazovat nějaký uprchlický tábor pozemšťanů, protože o tom nic nevíme a neměli bychom ani šanci o tom mnoho zjistit a dotknout se pravdivě toho, jak funguje, jak vypadá a jaké problémy s sebou nese. Takže jsme se rozhodli pro vesmírnou metaforu."

Integrační tábor pro mimozemské bytosti i mýdlo z lidského tuku. Na Pražském Quadriennale vystavuje sedm desítek zemí

Výstava zemí a regionů

Výstava zemí a regionů Pražského Quadriennale ukazuje scénografii v akci – například ve formě imerzivního divadla na Ostrově Štvanice. Na soutěžní výstavní sekci zemí a regionů se prezentuje zhruba sedm desítek zemí z celého světa.

Camp Q, tedy prostor a v něm umístěné objekty na ostrově Štvanice bude možné v rámci Pražského Quadriennale navštívit do 16. června. Nikoli však představení. To bude možné zažít zase až 13. a 14. záři na českobudějovické náplavce.

Spustit audio

Související