Imaginace, Proměny a Reflexe. Začíná Pražské Quadriennale
Čtrnáctý ročník největší mezinárodní přehlídky divadla a scénografie Pražské Quadriennale začíná v Praze už dnes. Potrvá do 16. června v prostorách pražského Výstaviště. Během 11 dnů nabídne expozice ze 79 zemí, více než 800 umělců z celého světa a přes 600 performancí, workshopů a přednášek.
Demokracie a humanismus se nám drolí pod rukama. Enfant terrible dánské literatury představuje román Evropské jaro
Dánský spisovatel Kaspar Colling Nielsen vešel do povědomí čtenářů jako bystrý analytik složitých lidských dilemat a existenciálně těžkých situací a podmínek.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru vzniklo v roce 1967 za účelem dostat to nejlepší z divadelního designu, scénografie a divadelní architektury do popředí kulturního dění. Výstavy, festivaly a vzdělávací programy pořádané jednou za čtyři roky mají podpořit zkušené, ale i začínající umělce v experimentování, networkingu, v budoucí spolupráci. Cílem Pražského Quadriennale je zkrátka inspirovat, propojovat a vzdělávat. Dramaturgie letos vychází ze tří idejí: Imaginace – Proměny – Reflexe.
Imaginace, Proměny a Reflexe pro nás představují cyklický proces scénografické práce. Imaginace je pro nás zdroj, odkud inspirace přichází, a právě imaginaci jsme podřídili všechny mladé designérské nápady. Transformace nebo též proměna symbolizuje fázi, kdy se nápad promění v něco konkrétního. Přičemž reflexe znamená pohled zpět, ale také nabytí určité zkušenosti.
Markéta Fantová, umělecká ředitelka Pražského Quadriennale
Více než 800 umělců z celého světa
Mezi významné osobnosti letonšího Pražského Quadriennale patří britská ilustrátorka Olivia Lomenech Gill, kterou proslavila ilustrace knihy J. K. Rowlingové Fantastická zvířata a kde je najít. Sama říká, že na knihách pracuje ráda převážně proto, že je vnímá jako fragmenty divadla.
Dalším významným hostem bude kostýmní výtvarnice Fruzsina Nagy. Na Pražském Quadriennale představí svou kolekci Taboo 8. a 9. června v centrální hale Průmyslového paláce. Bude to módní koncert kombinující dílo této návrhářky a dirigentky Dóry Halas.
Za zmínku také stojí přítomnost francouzského vizuálního umělce Romaina Tardyho, který je uměleckým vedoucím audiovizuální sekce 36Q. Koordinuje skupinu umělců z mnoha oborů – od hudby přes technologie virtuální reality až po světelný design. Jádrem projektu je instalace Blue Hour - experimentální, interaktivní prostředí, které zaplní Malou sportovní halu na Výstavišti.
Výstava zemí a regionů
Úkolem kurátorů jednotlivých zemí nebylo vytvořit důmyslnou výstavu, nýbrž jedinečnou scénografickou krajinu, v podstatě prostředí. Napříkal Brazilská expozice odráží celosvětové migrační konflikty a místní obavy a nejistotu, spolu s kritickou reflexí návrhů současných politických leaderů. V tomto kontextu výstava přibližuje teritorialitu a hranice jako zásadní otázky a upozorňuje na místo jednotlivce v geografickém, politickém i kulturním světě.
Mongolská expozice zase představuje scénografii tvořenou jedinečnými rysy Mongolska a poslední dochované kočovné kultury na světě. Moderní scénografie má představovat mongolskou divokou přírodu, kulturní dědictví kočovného národa.
Studentům nechybí humor ani kritický nadhled
Mě osobně zaujal český projekt – a to ne proto, že bych teď tady chtěla lobovat za náš národní tým – ale myslím, že mu nechybí humor i společensko-kritický obsah. Má název Praha není Česko. Skládá se ze šesti zážitkových výletů založených na smyslovém a fyzickém prožitku vybrané lokality. Svou koncepcí reaguje na odtrženost lokálních center a jejich obyvatel od hlavního města. Cílem je představit scénografii coby různá teatralizovaná prostředí.
Pražské Quadriennale není jen výstavou ale také festivalem
Site Specific Festival představuje scénograficky zaměřené performance nových i etablovaných mezinárodních umělců. Festival pojme divadlo, tanec, performance, vypravěčství, kostýmy, zvuk, instalace i nové technologie.
Na výstavu do bazénu. Liberecká galerie vystavuje mladé sochařky i obří dřevěnou vlnu
Co zajímavého se dnes děje v ženském sochařství, jak se stalo, že to v Liberci v šedesátých letech žilo sochařskými přehlídkami, a proč bude na výstavě Mystika hygieny kvasit zelí? Nejen o tom mluvily v ArtCafé kurátorky Markéta Kroupová a Lenka Sýkorová, autorky aktuálních projektů v Oblastní galerii Liberec.
Festival se koná ve vnějších prostorách Výstaviště, v přilehlé Stromovce a v podstatě po celé Praze. Programová linie Formace bude zkoumat, jak pohyb, struktury a vzorce zasahují do každodenního života. Dynamicky propojuje nejrůznější umělce, designéry a architekty v rámci akcí, které spojí architekturu a performance. Programu této linie je vyhrazen prostor před Průmyslovým palácem.
V kontextu této programové linie bych ještě zmínila PQ Studio: Festival, tedy divadelní přehlídku tvorby studentů a začínajících profesionálů z celého světa. PQ Studio: Festival organizuje po celý rok desítka studentů produkce pražské DAMU, a to coby obměnu každoročního festivalu Zlomvaz.
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Paní Svět. Josef Somr, František Němec a Václav Postránecký v tragikomedii Karola Sidona
-
Léon Bloy: Chudá žena. Nezapomenutelnou a vznešenou dceru bídy čte Jan Kanyza
-
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Ženitba. Komedie s Ivou Janžurovou, Danou Medřickou a Jiřím Sovákem
-
François Rabelais: Pantagruel. Uštěpačný humor, orgie absurdna a formální nespoutanost
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.