Najbrt, Porto nebo časopisy. Brno zaplní grafický design
Už před 55 lety, v tvůrčí atmosféře relativně svobodných 60. let, byl dán v Brně popud k založení přehlídky, která trvá dodnes a patří tak k nejstarším akcím v oboru vizuální komunikace na světě.
28. ročník Mezinárodního bienále grafického designu Brno začíná 10. května a potrvá v prostorách pořádající Moravské galerie Brno až do 26. srpna. Role kurátorů se letos zhostili Adam Štěch, Matěj Činčera a Jan Kloss ze sdružení OKOLO – všichni tři byli hosty ArtCafé.
O grafickém designu neteoretizujeme, spíš ho používáme, říkají kurátoři
„Přicházíme z trochu odlišného zázemí, od roku 2009, kdy jako OKOLO fungujeme, jsme vytvořili řadu výstav zaměřených na produktový design a na architekturu. Grafickému designu se nevěnujeme teoreticky, ale denně ho používáme a je pro nás velmi důležitý,“ popisuje výchozí pozici současných kurátorů Adam Štěch. OKOLO střídá po uplynulých třech ročnících na poli hlavních garantů celého programu grafické designéry Adama Macháčka, Radima Peška a Tomáše Celiznu.
Soutěžní sekce a sedm doprovodných výstav
Někdy jen tak zazvoním u dveří, jindy posílám dopisy, popisuje své expedice za zapadlými architektonickými klenoty Adam Štěch
Před půl rokem vydalo německé nakladatelství Gestalten výpravnou publikaci Inside Utopia představující vizionářské interiéry a futuristické domy druhé poloviny 20. století ze všech koutů světa. Na různých kontinentech teď knihu najdete v obchodech nebo galeriích. Její obsah je z velké části dílem teoretika designu Adama Štěcha.
I letos je páteří bienále rozsáhlý výběr z mezinárodní soutěže, vystaveno bude kolem dvou set prací od téměř dvou stovek autorů z celého světa. Kontext doplní sedm doprovodných výstav. „Každá ta výstava se dívá na grafický design z odlišné perspektivy – ať je to výstava zaměřená na tištěné magazíny, nebo retrospektiva Františka Štorma, kde je důraz na prolínání s hudbou a na typografii, máme výstavu o motion designu, která zachycuje design v pohybu, je tam přehlídka prací z Porta,“ doplňuje Adam Štěch.
Vlastní přehlídky se dočká i Aleš Najbrt, její podtitul „obrazový příběh porevoluční transformace“ naznačuje, že se na příkladu jednoho studia odrazí i tuzemský vývoj celého oboru. „Ta výstava je nazvaná jednoduše Najbrt – aby to nebylo jen o postavě Aleše Najbrta nebo na druhé straně jen o jeho studiu,“ vysvětluje Adam Štěch a spolu s Janem Klossem a Matějem Činčerou dodávají, že na bienále chtěli představit i ‚dobrou komerci‘, nejen umělecký a konceptuální přístup ke grafickému designu.
Chceme vyvolat zájem, zbytek si mohou lidé dohledat
Za 30 let Češi nepochopili význam grafického designu
V Čechách sice vzniká grafický design na špičkové úrovni, přesto jej většina firem neumí docenit a výsledkem pak bývá především bizarní materiál pro web Grafický odpad.
Součástí bienále je i soubor přednášek a prezentací, sympozium, které proběhne od 11. do 13. května v kině Scala. Lístky jsou volně k prodeji, takže si obzory může rozšířit kdokoliv. „Chceme vyvolat zájem a pak si mohou lidé to, co je zaujalo, dohledat dál. Nebo si třeba koupit katalog a nastudovat zbytek věcí cestou ve vlaku,“ shrnují poslání bienále jeho kurátoři. Výstavy můžete navštívit až do 26. srpna letošního roku.
Celé ArtCafé včetně dalších kulturních pozvánek a hudby podle výběru Dominika Gajarského si můžete poslechnout zde:
Související
-
Petr Babák: Pro grafický design byla devadesátá léta bodem nula
Ve svém studiu Laboratoř zkoumá široké prostory grafického designu. Na UMPRUM vede atelier Grafického designu a nových médií známý jako Ostrov pokladů.
-
Mladý český design: kritický postoj, invence a potřeba tvůrčí svobody
Jsou mladí, talentovaní a oceňovaní. Pětidílný seriál o českých designerech představuje tvůrce, kteří svou aktuální tvorbou vzbudili pozornost.
-
Umím boty, zvládnu i nápis. Polský grafický design konce...
Výstava TypoPolo ve varšavském Muzeu moderního umění překvapila nebývalým zájmem polské veřejnosti. Podle médií ji už první víkend po otevření navštívily stovky lid...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.