Najbrt, Porto nebo časopisy. Brno zaplní grafický design

5. květen 2018
28. ročník Mezinárodního bienále grafického designu Brno, Mezinárodní bienále grafického designu Brno

Už před 55 lety, v tvůrčí atmosféře relativně svobodných 60. let, byl dán v Brně popud k založení přehlídky, která trvá dodnes a patří tak k nejstarším akcím v oboru vizuální komunikace na světě.

28. ročník Mezinárodního bienále grafického designu Brno začíná 10. května a potrvá v prostorách pořádající Moravské galerie Brno až do 26. srpna. Role kurátorů se letos zhostili Adam Štěch, Matěj Činčera a Jan Kloss ze sdružení OKOLO – všichni tři byli hosty ArtCafé.

O grafickém designu neteoretizujeme, spíš ho používáme, říkají kurátoři

„Přicházíme z trochu odlišného zázemí, od roku 2009, kdy jako OKOLO fungujeme, jsme vytvořili řadu výstav zaměřených na produktový design a na architekturu. Grafickému designu se nevěnujeme teoreticky, ale denně ho používáme a je pro nás velmi důležitý,“ popisuje výchozí pozici současných kurátorů Adam Štěch. OKOLO střídá po uplynulých třech ročnících na poli hlavních garantů celého programu grafické designéry Adama Macháčka, Radima Peška a Tomáše Celiznu.

Soutěžní sekce a sedm doprovodných výstav

Někdy jen tak zazvoním u dveří, jindy posílám dopisy, popisuje své expedice za zapadlými architektonickými klenoty Adam Štěch

Antoni de Moragas, Vía Augusta, Barcelona, 1964–1970

Před půl rokem vydalo německé nakladatelství Gestalten výpravnou publikaci Inside Utopia představující vizionářské interiéry a futuristické domy druhé poloviny 20. století ze všech koutů světa. Na různých kontinentech teď knihu najdete v obchodech nebo galeriích. Její obsah je z velké části dílem teoretika designu Adama Štěcha.

I letos je páteří bienále rozsáhlý výběr z mezinárodní soutěže, vystaveno bude kolem dvou set prací od téměř dvou stovek autorů z celého světa. Kontext doplní sedm doprovodných výstav. „Každá ta výstava se dívá na grafický design z odlišné perspektivy – ať je to výstava zaměřená na tištěné magazíny, nebo retrospektiva Františka Štorma, kde je důraz na prolínání s hudbou a na typografii, máme výstavu o motion designu, která zachycuje design v pohybu, je tam přehlídka prací z Porta,“ doplňuje Adam Štěch.

Vlastní přehlídky se dočká i Aleš Najbrt, její podtitul „obrazový příběh porevoluční transformace“ naznačuje, že se na příkladu jednoho studia odrazí i tuzemský vývoj celého oboru. „Ta výstava je nazvaná jednoduše Najbrt – aby to nebylo jen o postavě Aleše Najbrta nebo na druhé straně jen o jeho studiu,“ vysvětluje Adam Štěch a spolu s Janem Klossem a Matějem Činčerou dodávají, že na bienále chtěli představit i ‚dobrou komerci‘, nejen umělecký a konceptuální přístup ke grafickému designu.

Chceme vyvolat zájem, zbytek si mohou lidé dohledat

Za 30 let Češi nepochopili význam grafického designu

Vény skicák, jedinečná publikace, která obsahuje 90 skic grafických odpadů

V Čechách sice vzniká grafický design na špičkové úrovni, přesto jej většina firem neumí docenit a výsledkem pak bývá především bizarní materiál pro web Grafický odpad.

Součástí bienále je i soubor přednášek a prezentací, sympozium, které proběhne od 11. do 13. května v kině Scala. Lístky jsou volně k prodeji, takže si obzory může rozšířit kdokoliv.  „Chceme vyvolat zájem a pak si mohou lidé to, co je zaujalo, dohledat dál. Nebo si třeba koupit katalog a nastudovat zbytek věcí cestou ve vlaku,“ shrnují poslání bienále jeho kurátoři. Výstavy můžete navštívit až do 26. srpna letošního roku.

Celé ArtCafé včetně dalších kulturních pozvánek a hudby podle výběru Dominika Gajarského si můžete poslechnout zde:

Spustit audio
  • Výtvarné umění
  • Rozhovor
  • Mezinárodní bienále grafického designu Brno
  • Matěj Činčera
  • Adam Štech
  • Jan Kloss
  • OKOLO
  • Aleš Najbrt
  • grafický design
  • František Štorm
  • motion design