Umím boty, zvládnu i nápis. Polský grafický design konce minulého století

30. květen 2014

Výstava TypoPolo ve varšavském Muzeu moderního umění překvapila nebývalým zájmem polské veřejnosti. Podle médií ji už první víkend po otevření navštívily stovky lidí, i když výstava nenabízí zrovna umělecký zážitek.

Kýčovité a nevkusné reklamní poutače, vývěsní štíty i informační nápisy vytvářené pro řemeslníky a drobné obchodníky. Většinou za nimi stáli amatéři bez znalostí typografických pravidel a reklamy. Takové byly v 80. a 90. letech začátky tržního kapitalismu v Polsku a Poláci na tato divoká léta zjevně rádi vzpomínají.

Výstava TypoPolo, která je vizuálním odrazem ekonomických a politických přeměn v Polsku, totiž hned po svém zahájení ve varšavském Muzeu moderního umění přilákala stovky lidí. Příčinou může být i fakt, že šlo o jakési romantické časy plné nadějných očekávání. „Každý mohl být tím, kým chtěl, a všechno bylo možné,“ uvádí ve svém komentáři muzeum.

Nevkus, nebo zdroj inspirace?

Na jedné straně jsou podle odborníků tyto staré reklamní nápisy mnoha profesionály vnímány jako projev naprosté nekompetentnosti a nevkusu. Ovšem, na druhou stranu se vyráběly ručně a bez pomoci všemožných počítačových programů. Jsou proto v porovnání s těmi dnešními velmi autentické, bezprostřední a přímočaré. Kombinují tedy podle znalců to nejhorší i nejlepší z polského grafického designu. A mohou inspirovat.

Každopádně ale vystihují dobu, ve které vznikaly. Je to doba raného kapitalismu, kdy byla města plná drobných živností a obchůdků s tradičními nápisy Ovoce zelenina, Pracovní obuv či Kuřata grill pivo a v barvách jak na čínském bazaru. Ty později nahradily unifikované a nudnější štíty kaváren a supermarketů, komentoval například list Gazeta Wyborcza.

Umím boty, zvládnu i nápis

Expozici je možné ve Varšavě shlédnout do 15. června. V září by ji pak mělo být možné navštívit v jihopolské Wrocławi. Je rozdělena na dvě části. V té první představuje nejen samotné nápisy, vývěsní štíty či reklamy z 80. a 90. let, ale i jejich fotografie. Doprovází je i výpovědi těch, kdo tyto nápisy vytvářeli. Jako třeba slova jednoho polského ševce: „Není to žádná věda. Když dokážu vyrobit ortopedické boty, tak zvládnu i nápis.“ Druhá část se pak věnuje profesionální grafice, která dnes v TypoPolo hledá inspiraci.

autoři: Milena M. Marešová , Dagmar Langová
Spustit audio