Umím boty, zvládnu i nápis. Polský grafický design konce minulého století
Výstava TypoPolo ve varšavském Muzeu moderního umění překvapila nebývalým zájmem polské veřejnosti. Podle médií ji už první víkend po otevření navštívily stovky lidí, i když výstava nenabízí zrovna umělecký zážitek.
Kýčovité a nevkusné reklamní poutače, vývěsní štíty i informační nápisy vytvářené pro řemeslníky a drobné obchodníky. Většinou za nimi stáli amatéři bez znalostí typografických pravidel a reklamy. Takové byly v 80. a 90. letech začátky tržního kapitalismu v Polsku a Poláci na tato divoká léta zjevně rádi vzpomínají.
Výstava TypoPolo, která je vizuálním odrazem ekonomických a politických přeměn v Polsku, totiž hned po svém zahájení ve varšavském Muzeu moderního umění přilákala stovky lidí. Příčinou může být i fakt, že šlo o jakési romantické časy plné nadějných očekávání. „Každý mohl být tím, kým chtěl, a všechno bylo možné,“ uvádí ve svém komentáři muzeum.
Nevkus, nebo zdroj inspirace?
Na jedné straně jsou podle odborníků tyto staré reklamní nápisy mnoha profesionály vnímány jako projev naprosté nekompetentnosti a nevkusu. Ovšem, na druhou stranu se vyráběly ručně a bez pomoci všemožných počítačových programů. Jsou proto v porovnání s těmi dnešními velmi autentické, bezprostřední a přímočaré. Kombinují tedy podle znalců to nejhorší i nejlepší z polského grafického designu. A mohou inspirovat.
Každopádně ale vystihují dobu, ve které vznikaly. Je to doba raného kapitalismu, kdy byla města plná drobných živností a obchůdků s tradičními nápisy Ovoce zelenina, Pracovní obuv či Kuřata grill pivo a v barvách jak na čínském bazaru. Ty později nahradily unifikované a nudnější štíty kaváren a supermarketů, komentoval například list Gazeta Wyborcza.
Umím boty, zvládnu i nápis
Expozici je možné ve Varšavě shlédnout do 15. června. V září by ji pak mělo být možné navštívit v jihopolské Wrocławi. Je rozdělena na dvě části. V té první představuje nejen samotné nápisy, vývěsní štíty či reklamy z 80. a 90. let, ale i jejich fotografie. Doprovází je i výpovědi těch, kdo tyto nápisy vytvářeli. Jako třeba slova jednoho polského ševce: „Není to žádná věda. Když dokážu vyrobit ortopedické boty, tak zvládnu i nápis.“ Druhá část se pak věnuje profesionální grafice, která dnes v TypoPolo hledá inspiraci.