Někdy jen tak zazvoním u dveří, jindy posílám dopisy, popisuje své expedice za zapadlými architektonickými klenoty Adam Štěch

10. listopad 2017
Antoni de Moragas, Vía Augusta, Barcelona, 1964–1970

Před půl rokem vydalo německé nakladatelství Gestalten výpravnou publikaci Inside Utopia představující vizionářské interiéry a futuristické domy druhé poloviny 20. století ze všech koutů světa. Na různých kontinentech teď knihu najdete v obchodech nebo galeriích. Její obsah je z velké části dílem teoretika designu Adama Štěcha.

„Inside Utopia trochu odráží současný fenomén ‚retrozábavy‘. Hodně se teď mluví o brutalismu, o architektuře 50. a 60. let, dost lidí se o to zajímá a začíná sbírat design té doby. Ta knížka by měla být takovým globálním shrnutím,“ popisuje výsledek své práce pro prestižní vydavatelský dům Adam Štěch.

„Publikace přibližuje kolem stovky projektů od roku 1945 přibližně do roku 1990, a to jak od velmi známých architektů, tak i neznámých tvůrců. Jsou tam zastoupeny interiéry a exteriéry z celého světa.“ Štěch ví, o čem mluví – sestavil seznam většiny staveb, které se v knize objevují, je autorem textů i některých fotek. Řadu míst také sám navštívil.

Vystudoval dějiny umění, ale jak sám říká, už během studií se jeho zájem stočil k architektuře a designu. Mezi spolužáky byl tak trochu černou ovcí – ve třetím ročníku nastoupil do redakce časopisu Dolce Vita, s kamarády založil sdružení OKOLO. Vydávali stejnojmenný magazín, pořádali výstavy a cestovali. 

Takzvaný architecture hunting (lovení architektury), tedy objevování polozapomenutých architektonických a dekoratérských klenotů, je Adamovým koníčkem a vlastně i profesí v jednom. V dobových materiálech hledá inspiraci a pak vyráží na místo zjistit, jak dům nebo byt žije a vypadá dnes.

Z jedné podobné výpravy vznikl i jeho první text pro britský magazín Wallpaper. Nedávno začal spolupracovat také s internetovou verzí ikonického italského časopisu Domus.

„Pro určitou skupinu intelektuálů nebo umělecky smýšlejících jedinců u nás je komerce, která je součástí designu – a byla vždycky, protože design souvisí s průmyslem, obchodem a prodejem – nepřijatelná a nedokážou se přes to přenést. Ale já myslím, že to je nesmysl. V světě je to tak, že architekti a designéři obdivují umělce a ti zase uznávají a obdivují designéry,“ dodává.

Poslechněte si celý rozhovor, ve kterém Adam mluví o práci pro velké zahraniční nakladatelství i o cestování po domech v Itálii, Kalifornii nebo Austrálii. Kompletní 90minutové Art Café včetně hudby pak můžete streamovat zde