Petr Babák: Pro grafický design byla devadesátá léta bodem nula
„Řemeslo je předpokladem, experiment podmínkou, risk nutností!!!“ je manifest Ateliéru grafického designu a nových médií, který je důvěrně přezdíván Ostrov pokladů a který Petr Babák vede na pražské UMPRUM už 13 let. Sám na stejné škole od roku 1990 studoval knižní grafiku a písmo u Jana Solpery. Repríza z 9. dubna 2018.
Já tomu po těch letech říkám bod nula. V té době se tady objevily první počítače. Byly pořadníky, kdy se jednotliví studenti hlásili na půl hodiny a víc to nešlo, aby se na tom sami učili.
Babák je autorem vizuální identity například Moravské galerie v Brně, Uměleckoprůmyslového musea v Praze, Národní technické knihovny i Národního filmového archivu. Jeho první zakázkou, kterou získali společně s Tomášem Machkem ještě jako studenti, byla v polovině devadesátých let objednávka na vytvoření první městské vizuální identity po roce 89. Tehdy to bylo pro Zlín.
„Dělali jsme u Tomáše v ložnici a jezdili prezentovat věci před osmdesát úředníků. Byla to neskutečná škola asertivity, způsobu, jak lidi dostat do hry…“
Petr Babák se v pořadu Vizitka zároveň pozastavuje nad tím, jak snadno se města i vesnice vzdávají svých heraldických znaků.
Je to zvláštní mor. Nikdo nechce vstoupit do nové heraldiky. Nikdo ji neumí, nikde se nevyučuje, nikdo se jí nezabývá a města přistupují na takovej ten funny způsob, že to nějakým jednoduchým a veselým způsobem odilustrují...
Přestože studio Laboratoř, které Petr Babák v roce 2003 založil, pracuje z velké části pro kulturní sféru, osvícené klienty vidí i mimo ni. A třebaže se i grafický design jako obor dočkal výrazné proměny, problém tzv. vizuálního smogu v českých ulicích pořád zůstává.
Od devadesátých let tady vznikly zástupy lidí schopných dělat kvalitní grafický design. Nakonec tý kvality na ulici člověk ale moc nevidí...
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nevěsta přijíždí do Yellow Sky a Otevřený člun. Povídky klasika americké literatury Stephena Cranea
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.











