Jak se režíruje ve Studiu Marta
O Studiu Marta, coby divadelním studiu sloužícím studentům Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Specifika platformy, která má simulovat práci profesionálního činoherního souboru, rozebírají pedagogové režie a dramaturgie Ivo Krobot a Břetislav Rychlík spolu se studentem režie Martinem Hodoněm. Kromě Marty hovořili také o principech studia režie na JAMU.
Diváky Marty pak kromě studentů i běžných návštěvníků mohou být také umělečtí šéfové divadel, výkon herce tak může ovlivnit jeho další kariéru.
Celý proces, jímž studenti procházejí, má však i další pedagogickou motivaci, jak hodnotí režisér a pedagog Ivo Krobot: „Student získává jakousi etiku a morálku divadelní práce, která je strašně důležitá. Neučím se jenom ty řemeslné dovednosti, ale učí se hlubšímu vztahu k divadlu a divadelnímu poslání, které si zvolil.“
Břetislav Rychlík: Bez vnitřní dramaturgie se nedá nic dělat
Režisér, dokumentarista, docent JAMU a někdejší herec slavného HaDivadla je také aktivistou, kterému není všechno jedno. Miluje Horňácko a pravidelně glosuje dění kolem sebe.
Kromě herců v Martě absolvují rovněž divadelní dramaturgové a režiséři. Letošní inscenace režírovali studenti nedávno zesnulého pedagoga a divadelního dramaturga Josefa Kovalčuka. O výuce režie jako takové hovořil jeho kolega z ateliéru režisér Břetislav Rychlík. „My jsme dlouhodobě pracovali s tím, aby měli studenti svoje témata už vybraná a aby do Marty byla připravená už dopředu. Já vždycky říkám, že příprava je nejdůležitější. Do Marty musí přijít už profesionálně připraveni,“ říká o práci svého ateliéru na inscenacích. Břetislav Rychlík přiblížil proces studia od přijímacích zkoušek do bakalářského stupně až po absolutorium v Martě.
Jedním z absolvujících studentů režie je Martin Hodoň, který se svým tvůrčím kolektivem stvořil víceméně autorskou inscenaci ISBN. Martin Hodoň reflektoval specifika autorské tvorby a celkově studium režie z druhé strany, než je ta pedagogická. „Máš peníze na inscenaci, máš stav, máš herce, máš ferman a možnosti nastavené velmi luxusně,“ chválí podmínky, jaké mu škola během jeho pomalu končící studijní cesty nabízela. Celý pořad pak provází úryvky ze hry Samuela Becketta Konec hry, kterou v Martě inscenoval student režie Adam Steinbauer.
Související
-
Studentské divadlo otvírá třinácté komnaty. Mladí tvůrci mají mít možnost experimentovat
Jsou mladí, hledají svá témata i vlastní umělecký rukopis a stojí doslova na prahu svých kariér.
-
Nemáme ustrašené publikum. Studentské divadlo DISK vstupuje do další sezóny
DISK nabízí v této sezóně pestrou směsici titulů, které se nebojí experimentu. Ředitelka DISKu Tereza Sochová a režisér Tomáš Loužný přibližují, co se bude hrát.
-
Jak se uplatnit v divadelní praxi?
Jsou mladí a po letech strávených v bezpečí školy se však musí vydat svou vlastní cestou a najít si nějakou, ideálně, stálou práci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka