Jak se režíruje ve Studiu Marta
O Studiu Marta, coby divadelním studiu sloužícím studentům Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Specifika platformy, která má simulovat práci profesionálního činoherního souboru, rozebírají pedagogové režie a dramaturgie Ivo Krobot a Břetislav Rychlík spolu se studentem režie Martinem Hodoněm. Kromě Marty hovořili také o principech studia režie na JAMU.
Diváky Marty pak kromě studentů i běžných návštěvníků mohou být také umělečtí šéfové divadel, výkon herce tak může ovlivnit jeho další kariéru.
Celý proces, jímž studenti procházejí, má však i další pedagogickou motivaci, jak hodnotí režisér a pedagog Ivo Krobot: „Student získává jakousi etiku a morálku divadelní práce, která je strašně důležitá. Neučím se jenom ty řemeslné dovednosti, ale učí se hlubšímu vztahu k divadlu a divadelnímu poslání, které si zvolil.“
Břetislav Rychlík: Bez vnitřní dramaturgie se nedá nic dělat

Režisér, dokumentarista, docent JAMU a někdejší herec slavného HaDivadla je také aktivistou, kterému není všechno jedno. Miluje Horňácko a pravidelně glosuje dění kolem sebe.
Kromě herců v Martě absolvují rovněž divadelní dramaturgové a režiséři. Letošní inscenace režírovali studenti nedávno zesnulého pedagoga a divadelního dramaturga Josefa Kovalčuka. O výuce režie jako takové hovořil jeho kolega z ateliéru režisér Břetislav Rychlík. „My jsme dlouhodobě pracovali s tím, aby měli studenti svoje témata už vybraná a aby do Marty byla připravená už dopředu. Já vždycky říkám, že příprava je nejdůležitější. Do Marty musí přijít už profesionálně připraveni,“ říká o práci svého ateliéru na inscenacích. Břetislav Rychlík přiblížil proces studia od přijímacích zkoušek do bakalářského stupně až po absolutorium v Martě.
Jedním z absolvujících studentů režie je Martin Hodoň, který se svým tvůrčím kolektivem stvořil víceméně autorskou inscenaci ISBN. Martin Hodoň reflektoval specifika autorské tvorby a celkově studium režie z druhé strany, než je ta pedagogická. „Máš peníze na inscenaci, máš stav, máš herce, máš ferman a možnosti nastavené velmi luxusně,“ chválí podmínky, jaké mu škola během jeho pomalu končící studijní cesty nabízela. Celý pořad pak provází úryvky ze hry Samuela Becketta Konec hry, kterou v Martě inscenoval student režie Adam Steinbauer.
Související
-
Studentské divadlo otvírá třinácté komnaty. Mladí tvůrci mají mít možnost experimentovat
Jsou mladí, hledají svá témata i vlastní umělecký rukopis a stojí doslova na prahu svých kariér.
-
Nemáme ustrašené publikum. Studentské divadlo DISK vstupuje do další sezóny
DISK nabízí v této sezóně pestrou směsici titulů, které se nebojí experimentu. Ředitelka DISKu Tereza Sochová a režisér Tomáš Loužný přibližují, co se bude hrát.
-
Jak se uplatnit v divadelní praxi?
Jsou mladí a po letech strávených v bezpečí školy se však musí vydat svou vlastní cestou a najít si nějakou, ideálně, stálou práci.
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Ingeborg Bachmannová: Dobrý bůh z Manhattanu. Zosobněná síla zla, která zničí každou lásku
-
Zemřel přední český psychiatr Cyril Höschl. Poslechněte si jeho vzpomínání v Osudech
-
David Drábek: Ptakopysk. Příběh bratrů Pospíšilových, šampionů v kolové
-
Radka Denemarková: Cukrář a Venuše. Tragická romance karlovarského cukráře a krásné varietní divy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.