Jsou mladí a teprve nedávno ukončili své vysokoškolské vzdělaní. Po letech strávených v bezpečí školy se však musí vydat svou vlastní cestou a najít si nějakou, ideálně, stálou práci. Jaké nástrahy jim profesionální divadelní praxe klade? Jaké jsou profesní touhy a cíle mladých divadelníků?
Na tyto otázky hledáme odpovědi v dalším dílu pořadu Reflexe. Divadlo! společně s herci Barborou Goldmanovou a Dominikem Telekym, německou režisérkou Julií Wissert nebo s režisérkou Alžbětou Burianovou.
Režisérka Alžběta Burianová nedávno absolvovala pražskou DAMU a od té doby pohostinsky režíruje v divadlech po celé České republice. V současné době režíruje v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích hru Letní vosy nás štípou už i v listopadu od Ivana Vyrypajeva. Premiéra je naplánována na únor 2018.
Kníže Myškin je idiot: Vzkříšení|foto:Divadlo Husa na provázku
Já mám to štěstí, že jsem zatím ty nabídky dostávala, ale je to takové dost nejisté. Mám na tento rok práci, ale pak bůhví, jak to bude dál. Jednoduché to není, protože těch režisérů zas tak málo není. Alžběta Burianová
„Vždycky je náročné vstoupit do umělecké praxe. Zvlášť, když se rozhodnete, že budete dělat něco, co ostatní nedělají. Zpočátku jsem si myslela, že všechna německá divadla na mě čekají s otevřenou náručí, ale to se bohužel nestalo,“ říká mladá německá režisérka Julia Wissert. Podle ní je pro budoucí umělce velmi důležité najít si spřízněnou duši, která mu bude ochotná pomoci. „Jsou období, kdy máte práci, a jsou období, kdy ji nemáte. To je problém všude na světě, ale dokud máme co vyprávět, tak bychom to měli dělat,“ dodává Wissert, která v brněnském Mahenově divadle připravila společně s dramaturgem Martinem Sládečkem nový výklad Homérovy Odysseii.
V červnu 2017 na Janáčkově akademii múzických umění v Brně absolvovali herci Barbora Goldmannová a Dominik Teleky. Oba měli to štěstí, že ihned po absolvování získali své první angažmá v profesionálních divadlech.
Já si myslím, že divadla o mladé umělce zájem mají. To si člověk nenaplánuje. Buď to přijde, anebo ne. Já jsem do divadel moc životopisy neposílal. Říkal jsem si, že půjdu po té cestě, která si mě nějakým způsobem najde. Což se stalo Dominik Teleky
Dominik Teleky ihned po svém nástupu do Divadla Husa na provázku přezkoušel hlavní roli knížete Myškina v divadelní adaptaci Dostojevského Idiota.
Barbora Goldmannová na rozdíl od svého spolužáka poslala životopisy do čtyřiceti divadel po celé České republice. V současné době je v angažmá v činoherním souboru Městského divadla Brno, kam ale svůj životopis neposlala. „Když to člověk nechá tak, jak to má být, tak to přijde,“ uvažuje herečka.
Vláda předsedy hnutí ANO Andreje Babiše schválila v pondělí 8. ledna novou verzi programového prohlášení. Ve vztahu ke kultuře se kabinet zavazuje respektovat a rozvíjet záměry a opatření Státní kulturní politiky na léta 2015–2020 s výhledem do roku 2025. V programu se také hovoří o zvýšení veřejných výdajů do oblasti kultury posílením rozpočtu Ministerstva kultury. Jaké priority by si podle představitelů kulturních oborů mělo nové vedení resortu předsevzít?
Ředitel Městského divadlo Brno Stanislav Moša patří k těm, kteří dávají hodně prostoru studentům a čerstvým absolventům uměleckých škol. Jen do letošní sezony nastoupilo do angažmá sedm mladých herců. „Co vidím ve zpravodajství nebo čtu v odborném tisku, tak se absolventi vysokých škol hezky prosazují i na jiných scénách v českém divadelním prostředí. Že by mladí měli problémy prosadit se na české scéně, toho si nejsem vědom,“ upozorňuje Stanislav Moša.
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.