Zbyněk Černík: Vivat Liber!
Nedávno jsem – po dlouhé, mnohaleté přestávce – nečekaně uvízl v nemocnici. Pacient jsem velmi špatný, upoutání na lůžko mi nesvědčilo, a tak se mě pomalu nebo spíš rychle zmocňoval pocit, že mi začne takříkajíc hrabat. Ale nakonec mě zachránily… Ano, knihy, přesněji řečeno knihy, které mi přítelkyně pilně nosila z domova.
Tahle pacientská četba knih mi připomněla zážitek z mého dětství. Jednou, tuším, že v páté třídě, jsme byli na škole v přírodě a já jsem onemocněl. Třídní učitelka nechtěla riskovat, že nakazím spolužáky, a proto mě přesunula na „izolaci“, do svého vlastního pokoje. Aby mě měla pod dohledem.
Čtěte také
Náhodou jsem tehdy s sebou měl Puškinovu Kapitánskou dcerku, takže jsem se hned pustil do četby. Když si toho ovšem všimla moje pedagožka, dospěla k názoru, že na takový typ literatury nejsem ještě dost zralý, a knížku mi sebrala. Nechci se chlubit, ale byl jsem tenkrát, za hlubokého komunismu, asi jeden z mála Čechů, kterým zabavili knihu ruského! autora.
Na rozdíl od slavného sci-fi románu Raye Brandburyho 451 stupňů Fahrenheita, kde je vydávání a vlastnictví knih zakázáno zcela, se za takzvané normalizace režim spokojil tím, že zakázal „jen“ nepohodlné autory. Díla Milana Kundery, Josefa Škvoreckého, Arnošta Lustiga a mnoha dalších postupně přestala vycházet a byla vyřazena z veřejných knihoven. Tedy pokud je odtamtud někdo z čtenářů včas neukradl, a tak je de facto nezachránil. Přiznám se, že pár jsem si jich tenkrát vzal i já, ačkoli jinak 7. přikázání Desatera dodržuju.
Čtěte také
V polovině 80. let se mi k mému vlastnímu překvapení podařilo vyjet jako turista do USA. Ve Washingtonu D.C. jsem strávil pár dní u jedné kamarádky, která mi nabídla, ať si u nich na půdě vyberu nějaké tituly současné americké literatury, které tam s manželem odložili. Hrabivě jsem si jimi nacpal plný batoh, ačkoli jsem věděl, že mě čeká ještě náročná cesta přes celé Spojené státy.
O měsíc později jsem se vracel vlakem domů přes západoněmecko-českou hranici. Celník, který si mě vzal na starost, mi položil obvyklou otázku, jestli mám něco k proclení. Odpověděl jsem, že ne, přivezl jsem si „jen“ pár knížek. Celníkovi si okamžitě zablýsklo v očích a jal se inkriminované knížky jednu po druhé podrobně zkoumat a prohlížet. Tvářil se přitom velmi, velmi vážně a já jsem pochopil, že bude průšvih: pašování západní literatury nebo něco na ten způsob.
Čtěte také
Ale pak celník narazil na Playboye, kterého mi kdosi přenechal v letadle z Ameriky. Slavnostně mi oznámil, že „tento typ literatury není dovoleno do ČSSR dovážet“, a že ho tedy zabavuje. Se skrývanou úzkostí v hlase se ještě zeptal, jestli na to chci potvrzení, ale když jsem mávl rukou a řekl, že ne – což znamenalo, že to nebude muset hlásit a časopis si bude moct nechat pro vlastní potřebu –, celý se rozzářil a moje „západní“ knihy mu náhle přestaly vadit.
Dnes už díkybohu můžeme mít knih, kolik chceme, a nikdo se nás o ně nesnaží připravit. Nemáme na ně ovšem moc času. Osobně si proto vždycky nějakou vezmu do vlaku nebo do metra, kde jedině potřebný čas na četbu naleznu. Obklopen cestujícími, kteří v drtivé většině upírají oči do mobilního telefonu, se sice při tom cítím poněkud provinile, ale i tak to stojí za to.
Občas dokonce dostanu chuť hlasitě zvolat: Vivat liber! Ať žije kniha!
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Roman Ráž: Pozvání spravedlivých. Když se hra na spravedlnost zvrtne
-
Esther Bol: Máma. Monodrama o mateřství, smrti a hledání vlastního místa na světě
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka


