Sláva amatérské fotografii! Pražská výstava rekapituluje, jak se Češi učili zacházet s foťákem
Výstava Sláva amatérské fotografie v Národním technickém muzeu připomíná, že od vzniku prvního českého amatérského fotoklubu letos uplynulo 131 let.
Když architekt Jiří Havrda začínal s amatérskou fotografií, vyvolával své fotky doma v koupelně. S dobrodružnou cestou za obrazem má dodnes spojený prach panelákového bytu a bouchání na dveře, že je třeba končit.
I proto se mu na aktuální výstavě Sláva amatérské fotografie, která je až do konce dubna otevřená v pražském Národním technickém muzeu, nejvíc líbily právě věrné imitace temných komor. Připomněly, že málokterý amatérský fotograf měl pro svou kratochvíli k dispozici vlastní prostory.
Většina našeho života
Společně s kolegou Tomášem Štanzelem expozici Sláva amatérské fotografie připravila Michaela Hrubá. Fotka jí, jak řekla v ArtCafé, zabírá zhruba 80 % života.
Čtěte také
Věnuje se jí totiž v Národním technickém muzeu, studuje ji na vysoké škole v Opavě a spolu se zmíněným Jiřím Havrdou a dalšími třemi členy je sdružená ve fotografické skupině 28.
Původně jedenáctičlennou nesourodou skupinu dal v roce 2009 dohromady fotografický workshop s Antonínem Kratochvílem. „Na Moravě jsme s ním fotili témata na pomezí dokumentu, portrétu a reportáže. Po deseti dnech jsme si řekli, že tohle nemůže skončit, že se chceme nad fotkou potkávat i dál. Na podzim jsme pak založili naši skupinu, která se později stala občanským sdružením s ambicemi posunout se do vyšších amatérských pater,“ vysvětluje Jiří Havrda.
Fotoaparáty, reklamy, časopisy…
Výstava návštěvníky podrobně provádí světem amatérské fotografie od jejího vzniku v roce 1839, přes vznik prvního pražského Klubu fotografů amatérů o padesát let později až po pozvolné pozření amatérských klubů socialistickými strukturami.
Expozice informuje o přísných podmínkách klubového života, ve vitrínách jsou k vidění modely fotoaparátů, dvě stovky fotografií včetně těch od autorů, kteří se z amatérů vypracovali mezi profesionály (například Jaromír Funke či Alexander Hackenschmied), a také dobové reklamy nebo časopisy. Právě ty byly spolu s fotografickými kalendáři důležitým zdrojem tipů, rad a návodů, jak se ve focení zlepšovat.
Zpočátku se časově i finančně náročnému koníčku věnovali zejména šlechticové, klér anebo vědci – třeba Jan Evangelista Purkyně fotografii používal ke studiu lidské figury. Amatérské kluby pak začaly vznikat v době, kdy se technika zjednodušila a lidé měli díky kratší pracovní době a lepší infrastruktuře více času.
Sdílet koníček s těmi, kterým nemusíte nic vysvětlovat
Paralelu s dávnou dobou ale členové Osmadvacítky nacházejí. „Vidím ji ve sdílení koníčku s lidmi, kterým nemusíte nic vysvětlovat. Snaha zlepšovat se, inspirovat, to je obří bonus těchto spolků,“ myslí si Michaela Hrubá.
Čtěte také
Jiří Havrda přidává ještě socializační aspekt a touhu o konkrétních věcech společně přemýšlet.
Třeba na společných fotovycházkách. Havrda, Hrubá a spol. jich sice neabsolvovali tolik, jako jejich absolvovali kolegové před sto lety, a ani během nich pod dozorem instruktorů nefotili stále stejné motivy. Zato jim ale nechybělo ryzí nadšení a adrenalin. „Naše vycházky často končily zásahem policie, která nás vyváděla z prostor, kam se nesmělo, a my jsme odmítl i vydat filmy a karty z foťáku a volali fiktivní právníky,“ usmívá se Havrda.
Kde je hranice mezi profesionální a amatérskou fotografií? Co byly okružní mapy a proč existují dodnes? Jak se s příchodem amatérských fotografů srovnávali malíři, kde si fotografové pořizovali na konci 19. století techniku a kdy novináři přestali fotografii řadit na úroveň sportu? Poslechněte si celé ArtCafé.
Související
-
Alžběta Jungrová: Focení v ženské věznici mě sejmulo skoro stejně jako Afrika nebo Pákistán
„Focení miluju, ale nemyslím si, že nějaká fotka stojí za to, abych se přestala chovat jako člověk,“ říká přední česká fotografka Alžběta Jungrová.
-
Fotografové Martin Popelář a Roman Polášek: Ostrava je město, které vzbuzuje napětí a neklid
Jedni z nejvýraznějších fotografů dnešního Ostravska, Martin Popelář a Roman Polášek, provozují od roku 2001 Fotografickou galerii Fiducia.
-
Fotografie má v sobě hodně temných stránek, říká Václav Jirásek
Fotograf Václav Jirásek, tvůrce cyklu Industria a spoluzakladatel fotografické skupiny Bratrstvo z roku 1989, vydává autorskou knihu s názvem Auta.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka