Fotografové Martin Popelář a Roman Polášek: Ostrava je město, které vzbuzuje napětí a neklid

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Roman Polášek a Martin Popelář

Jedni z nejvýraznějších fotografů dnešního Ostravska, Martin Popelář a Roman Polášek, provozují od roku 2001 Fotografickou galerii Fiducia. Společně se také podílejí na přípravě knihy Cesty do ostravského (v)nitrozemí, která textově i obrazově mapuje procházky po zajímavých místech města. Vizitku s nimi připravila Renáta Spisarová.

Martin Popelář, absolvent Institutu tvůrčí fotografie v Opavě, se s Romanem Poláškem potkal v roce 1991 na civilní službě v domově důchodců ve Vítkovicích. Od té doby jsou jejich profesní cesty společné, a to i přesto, že Polášek vystudoval Vysokou školu báňskou. Přednost ale dostala právě fotografie, jíž se jako koníčku věnoval paralelně se studiem.

Fotografie, o níž Martin Popelář mluvil ve Vizitce. Kvůli momentu, který zahlédl z tramvaje, se vrátil domů pro fotoaparát

„Profesionální fotografické vybavení bylo drahé, tak jsme si první foťák a počítač koupili dohromady,“ vzpomíná Roman Polášek. „Ukazovali jsme si navzájem, jak přicházíme na různé postupy, vyměňovali jsme si informace, nakoukávali styly. Celé to pro nás bylo hodně prospěšné,“ shodují se.

Roman Polášek dnes hojně spolupracuje s Národním památkovým ústavem a často tedy fotí architekturu, věnuje se ale i spolupráci s divadelními soubory. Martin Popelář má zkušenost i jako reportážní fotograf v redakci MF Dnes, také on ale fotí pro divadelní scény, konkrétně pro Národní divadlo moravskoslezské. Díky tomu se stal, jak ve Vizitce prozradil, velkým fanouškem opery.

Na dovolenou jedeme bez foťáku

Jedním z jejich společných projektů je chystaná kniha Cesty do ostravského (v)nitrozemí, který obrazově i textově mapuje zajímavé procházky moravskoslezskou metropolí. Díky rozsáhlému architektonickému archivu Romana Poláška nebudou součástí knihy jen fotografie ulic, staveb a krajiny, ale i interiérů budov, do nichž se člověk běžně nedostane.

Pro oba fotografy je Ostrava pulzujícím, rychle se měnícím městem. „Je to místo, které vzbuzuje napětí a neklid. V souvislosti s přípravou knihy jsem pro sebe objevil spoustu nových míst. Koupil jsem si skládačku a trasy, které mají deset až dvacet kilometrů, objíždím na kole. Najednou to všechno vidím jinýma očima,“ říká Martin Popelář.

Z cyklu Homeless a jiní

Vizitka dvojice Popelář – Polášek by nebyla kompletní bez zmínky o jejich Fotografické galerii Fiducia, již provozují od roku 2001. První výstavu obstaraly fotografie Ivana Pinkavy, od té doby jich P + P uspořádali na 180. To, jestli myšlenka fotografické galerie v centru Ostravy přežije, bylo přitom z počátku dost nejisté. „Původně tu byla hospoda, do které nám nikdo nechtěl fotky dávat, protože hned načichly kouřem,“ usmívá se Polášek.

Mimochodem, ani jednoho z hostů Vizitky s foťákem na dovolené neuvidíte. Ovšem jen díky tomu, že fotit se dá docela dobře i s chytrými telefony.

Jak se hosté Vizitky k focení dostali? Jak si vybírají, koho vystaví ve své galerii Fiducia? A proč fotografové během každého focení pořizují tolik snímků? Poslechněte si celou Vizitku.