Sinfonietta a Beethoven v Ostravě. Začal Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka

2. červen 2025

Letošní 75. ročník festivalu (2. 6.–2. 7. 2025) převážně klasické hudby reflektuje řadu výročí, ať už uvnitř vlastní organizace, nebo jubilea, která se opírají o hostující interprety a skladatele. Festival s mezinárodním přesahem uvádí letos celkem 21 programů, zejména v městě Ostrava a obci Hukvaldy, které dominuje hrad z 13. století a proslulost místa, ve kterém se v roce 1854 narodil Leoš Janáček a kam se celý život vracel. Přímý přenos jsme vysílali 2. června.

I proto zněla v úvodu zahajovacího koncertu festivalu vždy Janáčkova Sinfonietta. Letos se k ní přidal také Houslový koncert D dur Ludwiga van Beethovena. S rezidenčním orchestrem festivalu, kterým je rozhlasový SOČR, sólo hraje Jan Mráček. Do Ostravy se znovu vrací dirigent Christian Arming, který svou dnes už světovou kariéru začínal coby 25letý mladík právě u ostravské filharmonie.

PROGRAM

75 let Janáčkova festivalu v Ostravě 

Leoš Janáček: Sinfonietta
Ludwig van Beethoven: Koncert pro housle a orchestr D dur op. 61.

Sólo: Jan Mráček
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Diriguje Christian Arming

Přímý přenos zahajovacího koncertu MHF Leoše Janáčka z Divadla Antonína Dvořáka slovem doprovází Jiří Vejvoda.
O přestávce přenosu hovoří s ředitelem festivalu Jaromírem Javůrkem o jeho historických milnících Renáta Spisarová.

Historicky první koncert festivalu se konal 8. května 1950 a dirigoval jej Otakar Trhlík. Několikrát za své éry měnil festival název. Začínal jako  Ostravské hudební jaro a odkazoval tak na Pražské jaro. Od roku 1976 se jmenoval Janáčkův máj (s dovětkem hudební festival socialistických zemí).

V roce 1993 se osamostatnil. Už tedy nebyl součástí Janáčkovy filharmonie Ostrava a jeho ředitelem se stal Jaromír Javůrek. V roce 2018 Janáčkův máj splynul s festivalem Janáčkovy Hukvaldy a opět změnil název na aktuální Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka.

Zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka

Ředitel Jaromír Javůrek letos slaví sedmdesátiny a rozhodl se, že tento ročník festivalu bude jeho poslední. Na základě výběrového řízení Správní rady Janáčkova máje, o.p.s. byl do pozice nového ředitele organizace nedávno jmenován Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Velké orchestrální i komorní koncerty, pěvecké recitály, varhanní dny, jazz, muzikál i opera, ale i díla mladých skladatelů – to vše je součástí festivalu, který se koná v moravskoslezských divadlech, kulturních domech, na zámku i v rozhlasovém studiu, v amfiteátru obory, industriálním Trojhalí i sakrálních stavbách. Vedle českých orchestrů, včetně místní Janáčkovy filharmonie Ostrava, hostí festival dvě polská tělesa – z Wroclavi i Katovic, domácí i zahraniční sólisty, jako je Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Lukáš Moťka nebo Alexandra Dovgan, dirigovat bude Michel Tabachnik či Sander Teepen.

Zahajovací koncert festivalu se konal v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. K úvodní Sinfoniettě z roku 1926 její autor Leoš Janáček uvedl: 

Chtěl jsem vyjádřit dnešního svobodného člověka, jeho duševní krásu a radost i jeho sílu a odvahu jíti bojem k vítězství.

Beethovenův jediný houslový koncert už při své premiéře v roce 1806 publikum jednoznačně přijalo. Originalita díla, dokonalá rovnováha mezi sólovým nástrojem s jeho niternou zpěvností, emocionální hloubkou a patetickým symfonickým projevem zařadily Beethovenův Houslový koncert D dur mezi nejvyhledávanější díla světové koncertantní houslové literatury. Součástí přímého přenosu byla rovněž reportáž z pěti míst, která tvořila milníky dramaturgické i producentské práce současného ředitele MHF Leoše Janáčka Jaromíra Javůrka.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.