Posedlost a naivita. O filmařích a filmech mimo hlavní proud
Jako každé umění, i film má svůj underground. Může přitom jít jak o vysloveně podzemní tvorbu bojující proti režimu, tak o projekty stojící mimo hlavní proud a vznikající bez pomoci oficiálních struktur. Nový cyklus, který pro Mozaiku Českého rozhlasu Vltava připravil Tomáš Pilát, si bere na mušku pět filmařů, kteří mají takové projekty na svědomí.
Režisérka, producentka a dramaturgyně Kamila Zlatušková často v televizi bojovala za svou pravdu. „Underground je pro mě nabourávání věcí, které zdánlivě nemůžou fungovat jinak. Přičemž z každého undergroundu by se postupem času měl stát mainstream, proti kterému povstane zase nový underground,“ burcuje.
Čtěte také
Věčný experimentátor a „zasloužilý“ dokumentarista Petr Skala říká: „Být posedlým ve dvaceti je normální. Posedlost po sedmdesátce, to už je ale diagnóza."
Lukáš Přibyl vstoupil do dějin českého filmu unikátním dokumentárním cyklem Zapomenuté transporty. Podle něj musí člověk důvěřovat svému instinktu a věřit si. „Důležitou roli hraje i naivita. Když pořádně nevíte, do čeho jdete, je to v určitém ohledu výhoda,“ dodává.
Režisér Pavel Göbl do svých více či méně undergroundových filmů obsazuje více či méně undergroundové herce. Ve „svém“ díle mozaikovského cyklu mimo jiné popisuje filmové natáčení se zosobněním československého undergroundu, členem kapely The Plastic People of the Universe Vratislavem Brabencem.
Pavel Kačírek patří k „otcům zakladatelům“ disidentského Originálního videojournalu. V našem rozhlasovém seriálu přidává k dobru některé téměř humorné historky z disidentsko-filmařského života. Třeba: „Při natáčení jedné církevní oslavy jsme požádali pána před námi, aby uhnul, že točíme – a on to byl estébák, který byl na tuhle akci nasazen jako velitel policejního zásahu!“
Související
-
Co všechno může být ve filmové hudbě underground?
Filmy, které stojí mimo hlavní proud, tematika podzemí, metra, nebo třeba filmoví The Velvet Underground.
-
Film není lovesong a text prostupuje obrazem. Marienbad Film Festival jde po vzniku experimentů
V ArtCafé mluví umělkyně Elena Pecenová a Laura Trenčanská o jejich vztahu k psaní, poezii a o tom, jak přemýšlejí nad prostupováním textu do vizuálního umění.
-
Outsideři a rebelové u mě mají vždycky přednost, říká filmový producent Čestmír Kopecký
Na špičkové úrovni hrál fotbal a se stejným zápalem se věnoval a věnuje producentské práci v oboru televizní a filmové tvorba. Proč v roce 2000 opustil Českou televizi?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.