Šlitr Šlitr Šlitr. Semaforský kreslíř měst a žen má výstavu ve Ville Pellé

25. prosinec 2019

Největší výstava kreseb Jiřího Šlitra za posledních 35 let představuje autorovu inspiraci, chválu nedokonalosti i smysl pro (suchý) humor. 

Výstava bude probíhat ve Ville Pellé do 15. 2. 2020 | Bližší informace včetně doprovodného programu naleznete na webu galerie.

Jiří Šlitr vystudoval práva, kariéru udělal jako skladatel, klavírista a herec v Divadle Semafor spolu s Jiřím Suchým, ale současně také kreslil. Pořád. Skicák v podstatě nepouštěl z ruky, nosil si ho na koncerty, do kaváren, do divadla, na schůzky se ženami, bral si ho i na cesty do zahraničí. Na několik týdnů teď jeho obrázky zakotvily i v pražské galerii Villa Pellé, kde se návštěvníci na vlastní oči přesvědčí a autorově renesančním talentu.

Šlitr Šlitr Šlitr – vernisáž

Výstavu Šlitrových kreseb, skic a karikatur, rozdělenou do bloků podle veskrze městských a kavárenských témat, připravila kurátorka a historička umění Daniela Kramerová. S jeho výtvarnou tvorbou se poprvé detailněji setkala v době příprav knihy o bruselské výstavě Expo 58, kde Šlitr slavil úspěch jako klavírista a performer spolu s Laternou Magikou. Během několikaměsíčního pobytu se ale tehdy také stihl blíže seznámit například s pracemi Joana Miróa nebo Paula Klee, což se ukázalo jako klíčové pro jeho další umělecký vývoj.

Vzor jménem Saul Steinberg

Šlitrovým hlavním cílem bylo dokonale zvládnout techniku kresby, ale zkoušel i malovat, na výstavě ostatně vystavujeme několik velmi dobře provedených řemeslných olejů,“ říká Daniela Kramerová.

© Jiří Šlitr – New York, soukromá sbírka

„V době okolo Expa ale začíná rukopis uvolňovat, což souvisí i s velkou souhrnnou výstavou moderního umění, kterou v Bruselu viděl. Navštívil tam také přehlídku kreslíře Saula Steinberga, který se stal jeho velkou inspirací.

Když se Daniela Kramerová zorientovala v rozsáhlém Šlitrově archivu, došlo jí, že nejzajímavější bude postavit výstavu právě na pracích z období po Expu.

© Jiří Šlitr – Jiří Suchý, soukromá sbírka

„Inspirace Steinbergem byla hrozně důležitá, probíhala na několika úrovních. Šlitr obdivoval jeho pozorovatelský talent, schopnost vyhmátnout absurditu, ale i témata, jako je emigrace nebo cestování či kritika západní společnosti. Prozkoumával jeho techniku, zajímalo ho, co dokáže vztah linky a reality, vysvětluje Daniela Kramerová.

Tři Šlitři či čtyři Šlitři

Jen těžko vyslovitelný název výstavy Šlitr Šlitr Šlitr podle kurátorky neodkazuje ke slovní hříčce „šli tři Šlitři, nýbrž k faktu, že Jiří Šlitr byl člověk mnoha talentů. Upozorňuje také na představení s Laternou Magikou, v němž se hudebník spolu s pianem vynořuje z propadliště, zatímco projekce ukazuje pět dalších Šlitrů hrajících na rozličné nástroje.

Čím Jiří Šlitr zaujal mladého designéra Matěje Činčeru, který výstavu architektonicky připravoval? Proč je současná výstava kreslíře Šlitra první po pětatřiceti letech? Jak by se podle Daniely Kramerové jeho rukopis vyvíjel v sedmdesátých letech? Jaký byl výtvarnický vztah Šlitra s Jiřím Suchým? Poslechněte si celé ArtCafé, do něhož hudbu vybíral Ondřej Bambas.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.