Nejzásadnější scény z filmů Miloše Formana

Miloš Forman
Miloš Forman

7 filmových historiků a publicistů diskutuje o významu Miloše Formana, jeho dědictví v české kinematografii i nejsilnějších momentech jeho kariéry. Od Černého Petra po Valmonta, od Lásek jedné plavovlásky po Přelet nad kukaččím hnízdem. Od Hoří, má panenko po Muže na měsíci…

Hodinovou diskusi o Miloši Formanovi, shrnující některé zahraniční i domácí reakce na Formanovu smrt a celoživotní dílo, si můžete poslechnout v záznamu pořadu. V první části debaty došlo na best of výběr silných kinematografických momentů made by Miloš Forman a tuto část vám nabízíme i v textové podobě.

Pavel Sladký, Reflexe, Český rozhlas Vltava

„Z mnoha hereckých kreací, na kterých stojí síla Formanových filmů, vybírám roli Andyho Kaufmana v podání Jima Carreyho. Ten ve filmu Muž na měsíci ve scéně provokativního stand-up čtení Velkého Gatsbyho publiku navzdory předvádí příklad vícevrstevnatého herectví, dokazující, že Forman zvládal hvězdné herce, neherce i epizodisty s nesmírnou bravurou.“

Zdena Škapová, filmová historička, která se podílela mj. na knize Démanty všednosti o české nové vlně, členka redakční rady časopisu Film a doba.

„Kromě řady jiných je to poslední scéna filmu snímku Lásky jedné plavovlásky. Hořké finále příběhu o naivní lásce, ve které vidíme hrdinku Andulu lhát o svém vztahu. Forman nemusí k málomluvné scéně nic dodávat a my vidíme, že Andula lže ne kvůli své kamarádce, ale kvůli sobě samotné, aby vůbec nějak přestála ránu, která jí byla uštědřena.“

Lásky jedné plavovlásky

Petr Fischer, šéfredaktor, Český rozhlas Vltava

„Kuřácká scéna v Taking Off je z mnoha důvodů fantastická.Nejen kvůli vtipu, ale kvůli překračování hranic, které je pro Formana celkově nesmírně důležité. V tomto případě generačních a třídních hranic. Podobnou scénu pak ostatně Forman variuje i v dalších filmech.“

Šárka Gmiterková, Reflexe, Český rozhlas Vltava

„Připomínám to, že se Miloš Forman paradoxně objevil v kinematografii po boku Oldřicha Nového v montérkách, a to ve zlopověstných budovatelských komediích, na které dnes nevzpomínáme vůbec rádi. A osobně mám velmi ráda jinak spíše pozapomenutý film Valmont. Je to hravá, zábavná, ale ostrá podívaná. Je to současný, nadčasový příběh.“

Z filmu Valmont

Tereza Czesany Dvořáková, filmová historička působící na Katedře filmových studií FF UK

„Forman velmi dobře pracuje s bezprostředností. Scéna ze závěru filmu Lid vs. Larry Flynt, ve které hlavní hrdina, pornomagnát, leží osamocený v posteli. Je v přepychu, ale jeho partnerka umírá. Na širokoúhlém plátně se najednou objeví hned čtyři televizní obrazovky. Je to velká pocta kinematografii a zároveň metafora vyprázdnění života člověka i médií. A není v tom žádné etické hodnocení, spíš empatie.“ 

Z filmu Lid vs. Larry Flynt

David Havas, vedoucí kina Ponrepo Národního filmového archivu

„Vybírám závěr filmu Černý Petr, ve kterém se otec snaží vysvětlit smysl lidského konání a života a sám naráží na to, že to není schopen formulovat. Je to pro mě tak jednoduché a precizní zobrazení generačního konfliktu i hledání smyslu.“

Lukáš Skupa, filmový historik a redaktor časopisu Cinepur

„Hoří, má panenko je jako celek film, který by býval mohl být začátek jiné tvůrčí cesty. Po filmech, ve kterých Miloš Forman hlavně pozoroval, tentokrát ťal do živého.“

Z filmu Hoří, má panenko
Spustit audio

Související