Helena Třeštíková: Film Forman vs. Forman mi odhalil detaily začátku Milošova života v Americe

Helena Třeštíková
Helena Třeštíková

V den pražské premiéry dokumentárního snímku Forman vs. Forman, sestaveného z archivních materiálů, byla jeho autorka Helena Třeštíková hostem vltavské Vizitky.

Světovou premiéru měl na festivalu v Cannes, návštěvníci festivalu v Karlových Varech ho pak svým hodnocením drželi na špici diváckého hlasování.

Snímek Forman vs. Forman o životních peripetiích slavného režiséra Miloše Formana (1932 – 2018) začala Helena Třeštíková chystat ještě během jeho života. „O celém projektu věděl, měl z něj radost, ale odmítl být natáčen, což jsem respektovala,“ řekla režisérka ve Vizitce. „Protože jsem ve filmu nechtěla žádné mluvící hlavy, bylo jasné, že ho postavím jen na archivních materiálech. Pracovali jsme s archivy z celého světa.“

Když má syn hlas jako otec

Dokumentem provádí hlas Petra Formana, který je v některých momentech k nerozeznání od otcova hlasu. Petrovým přínosem byla podle autorky i skutečnost, že pomohl upravit některé texty ve scénáři tak, aby více odpovídaly stylu otcovy komunikace. „Také film autorizoval. On i Milošova žena Martina byli s výsledkem spokojení,“ dodává.

Na karlovarském festivalu padala od některých diváků vůči snímku výtka, že nepřináší nic, co by se o Milošovi Formanovi už dříve nevědělo. Co nového se o režisérovi během příprav dozvěděla Helena Třeštíková?

Miloš Forman v dokumentárním snímku Forman vs. Forman

„Do detailu jsem neznala Milošovo velmi kritické období v Americe, kdy mu české úřady odmítly prodloužit povolení k pobytu, takže se stal emigrantem. Natočil skvělý film Taking Off, který ale Amerika nepřijala. Miloš žil asi dva roky v absolutní tísni a nejistotě. Místní mecenáš ho nechal zdarma bydlet v hotelu Chelsea s tím, že mu to snad někdy vrátí, ale vůbec nebylo jisté, jak to bude dál,“ vzpomíná Třeštíková.

„Zajímavý je pro mě i moment, kdy Miloš dostal a také využil příležitost – producenti mu nabídli film podle knihy Přelet nad kukaččím hnízdem. Nabídli ho více režisérům, ale on jako jediný jim na schůzce předeslal přesnou představu o filmu. Pak říkal, že to asi vyšlo díky tomu, protože Američani nejsou na takový postup zvyklí. Čekají, až bude smlouva, a pak teprve řeknou, jak by film udělali.“  

Danny DeVito, Miloš Forman a Jack Nicholson

Ve Vizitce Helena Třeštíková mluvila i o tom, jaké to je, když se s kamerou „nastěhuje“ na řadu let do života osob, o nichž natáčí časosběrné dokumenty, o vztahu k sociálním sítím anebo o reakci na přijetí do řad akademiků, kteří každoročně udělují Oscary.

Nastínila také své nejbližší pracovní plány. Aktuálně dokončuje v roce 1989 roztočený časosběrný snímek o studentkách střední zdravotnické školy a dokument o ženě, která se v šestačtyřiceti letech stala prostitutkou.