Mezi zpěvem, sdělením a křikem. Expozice nové hudby a lidského hlasu
Koncertní procházka Besedním domem, drsné písně společenského svědomí, nová opera i hudební výlety do Bratislavy a do Ostravy. To vše v sobě zahrnuje letošní ročník festivalu Expozice nové hudby v Brně.
Lidský hlas je fenomén, který lze proměnit do nadpozemsky kultivovaného zpěvu, stejně jako na takřka nelidské zvuky. Extrémní hlasové polohy a jejich nesčetné varianty se objeví v programu všech osmi festivalových koncertů. O programových novinkách i starších věcech v novém provedení hovoří dramaturg Expozice, slovenský skladatel Daniel Matej. Postřehy a střípky z historie doplňuje jeho kolega Jaroslav Šťastný.
Čtěte také
Americký skladatel William Billings říkal už v 18. století, že nezná špatnou hudbu – připouštěl pouze hudbu nesprávně použitou. Šťastný jeho myšlenku cituje, když vysvětluje nutnost vyjít občas se současnou hudbou i mimo tradiční koncertní zvyklosti. Hned první večer festivalu nebude respektovat standardní uspořádání sálu. Provede posluchače nejen skladbami Meredith Monk, Mauricia Kagela a Johna Cage, ale také částí Besedního domu.
Šťastný je rovněž autorem Písní lidových: ty poprvé zaznějí v Centru experimentálního divadla, kde se koná koncert slovenského Veni Ensemble. V Divadle Na Orlí bude mít světovou premiéru opera Sara’s Smile. Vedla Iva Medka a Víta Zouhara je její spoluautorkou a protagonistkou klavíristka a performerka Sára Medková.
Chris Newman poprvé v Česku
Poprvé v České republice vystoupí Chris Newman, který se míjí snad se všemi představami o školeném zpěvu a zároveň je autorem nesmírně působivých písňových cyklů. Směrem k pěvecké virtuozitě naopak směřují američanka Beth Griffith a český barytonista Vojtěch Šembera.
Čtěte také
Dva poslední programy tvoří obnovené a přetvořené verze produkcí festivalu Ostravské dny: opera Here Be Sirens a koncert Petra Kotíka, v jehož centru bude kompozice Many Many Women. Část její zcela nové nahrávky je součástí Futurissima v rozhlasové premiéře. Expozice nové hudby se koná v Brně od 21. do 28. října.
Související
-
Klavírista se nesmí ničemu divit, říká o svých skladbách Milan Knížák
Trampské písně, citáty z Mozarta i destrukci klišé a stereotypů obsahuje nové album klavírních skladeb Milana Knížáka nazvané Another State of Stagnation.
-
Vize je pořád stejná, člověk zůstává člověkem, říká skladatel Marek Kopelent
Marek Kopelent bilancuje, ale opatrně se dívá i do blízké budoucnosti.
-
Svoje hranice neznám, baví mě je zkoušet. Žaneta Vítová v nahrávkách pro Český rozhlas
Když bylo Žanetě šest let, maminka jí oznámila, že bude hrát na akordeon. Odpověď zněla: Co to je?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová