Klavírista se nesmí ničemu divit, říká o svých skladbách Milan Knížák
Trampské písně, citáty z Mozarta i destrukci klišé a stereotypů obsahuje nové album klavírních skladeb Milana Knížáka nazvané Another State of Stagnation. Konceptuální umění se zde potkává s klasickou klavírní technikou.
Klavír je podle Knížáka trochu vošklivej a mrzutej přítel. I když skladatel s trochou ironie poznamenává, že na něj prostě zbyl, zároveň se s ním cítí spoutaný od dětství. Z jeho klavírních skladeb čiší láska k trampským písničkám, lascivním melodiím i disonantním akordům. Pro klavíristy Knížák připravil partitury napsané propiskou či slepené ze skladeb jiných autorů. K posluchačům pak vyslal slušnou dávku podnětů k přemýšlení i zábavy.
Knížák ani jako skladatel nezapře, že je autorem takzvané Broken Music, čili destruované hudby. Jeho přelomový koncept přehrávání poničených gramodesek, který pochází ze 60. let, proniká i do kompozic pro klavír: krátké motivy se občas tvrdošíjně opakují jako přeskakující vinyl. V podobě klavírní skladby se však stejný princip dostává do zcela jiného kontextu.
Knížákovy klavírní kompozice vyžadují koncertní nástroj i klasickou interpretaci bez rozšířených technik či dokonce výstřelků. Virtuózní podání Miroslava Beinhauera posouvá zdánlivou destrukci do polohy ušlechtilého zvuku a seriózního koncertního zážitku. Teprve z hlubších vrstev vystupuje autorovo tvůrčí myšlení, které vnáší do standardně znějícího klavírního alba vrstvu vzpomínek, citátů, parafrází, ale také humoru.
Čtěte také
Ve Futurissimu Knížák komentuje album vlastních klavírních skladeb, z nichž některé nejsou starší než rok. Mluví o svém vztahu k banálním melodiím, trampské hudbě, ke stereotypům i k opakování stejných vzorců.
Dvaaosmdesátiletý Knížák je výtvarník, konceptualista, básník, performer a člen hnutí Fluxus. Mnohými je také mylně považován za součást undergroundu 60.– 80. let minulého století. V letech 1999–2011 byl ředitelem Národní galerie v Praze. Shrnující slovo umělec je v jeho případě to nejvýstižnější, co lze stručně říci.
Album jeho klavírních skladeb Another State of Stagnation vyšlo u labelu SubRosa v srpnu 2022. Ve studiu Českého rozhlasu Ostrava je natočil Miroslav Beinhauer.
Související
-
Rezonátoři. Lucie Páchová: Do nitra Afriky i sebe samotné
Osobnosti české hudební scény vybírají a komentují hudbu svého srdce. Pořad v rámci projektu České léto.
-
Temná území duše máme všichni. Na bienále NODO zazněla ve světové premiéře opera Ibsen / Přízraky
Natočení premiéry operního díla českého skladatele a navíc debutu je pro rozhlas vždy mimořádnou událostí. Přinášíme záznam opery Ibsen / Přízraky skladatele Matouše Hejla.
-
Provokatérka představivosti Olga Neuwirth: první skladatelka ve vídeňské státní opeře
Rakouskou skladatelku Olgu Neuwirth provází divoká imaginace, společenská i osobní angažovanost, ale také neústupná bojovnost za právo její hudby na perfektní provedení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.