Klavírista se nesmí ničemu divit, říká o svých skladbách Milan Knížák

4. září 2022

Trampské písně, citáty z Mozarta i destrukci klišé a stereotypů obsahuje nové album klavírních skladeb Milana Knížáka nazvané Another State of Stagnation. Konceptuální umění se zde potkává s klasickou klavírní technikou.

Klavír je podle Knížáka trochu vošklivej a mrzutej přítel. I když skladatel s trochou ironie poznamenává, že na něj prostě zbyl, zároveň se s ním cítí spoutaný od dětství. Z jeho klavírních skladeb čiší láska k trampským písničkám, lascivním melodiím i disonantním akordům. Pro klavíristy Knížák připravil partitury napsané propiskou či slepené ze skladeb jiných autorů. K posluchačům pak vyslal slušnou dávku podnětů k přemýšlení i zábavy.

Milan Knížák: Another State of Stagnation

Knížák ani jako skladatel nezapře, že je autorem takzvané Broken Music, čili destruované hudby. Jeho přelomový koncept přehrávání poničených gramodesek, který pochází ze 60. let, proniká i do kompozic pro klavír: krátké motivy se občas tvrdošíjně opakují jako přeskakující vinyl. V podobě klavírní skladby se však stejný princip dostává do zcela jiného kontextu.

Knížákovy klavírní kompozice vyžadují koncertní nástroj i klasickou interpretaci bez rozšířených technik či dokonce výstřelků. Virtuózní podání Miroslava Beinhauera posouvá zdánlivou destrukci do polohy ušlechtilého zvuku a seriózního koncertního zážitku. Teprve z hlubších vrstev vystupuje autorovo tvůrčí myšlení, které vnáší do standardně znějícího klavírního alba vrstvu vzpomínek, citátů, parafrází, ale také humoru.

Čtěte také

Ve Futurissimu Knížák komentuje album vlastních klavírních skladeb, z nichž některé nejsou starší než rok. Mluví o svém vztahu k banálním melodiím, trampské hudbě, ke stereotypům i k opakování stejných vzorců.

Dvaaosmdesátiletý Knížák je výtvarník, konceptualista, básník, performer a člen hnutí Fluxus. Mnohými je také mylně považován za součást undergroundu 60.– 80. let minulého století. V letech 1999–2011 byl ředitelem Národní galerie v Praze. Shrnující slovo umělec je v jeho případě to nejvýstižnější, co lze stručně říci.

Album jeho klavírních skladeb Another State of Stagnation vyšlo u labelu SubRosa v srpnu 2022. Ve studiu Českého rozhlasu Ostrava je natočil Miroslav Beinhauer.


autor: Boris Klepal
Spustit audio

Související