Provokatérka představivosti Olga Neuwirth: první skladatelka ve vídeňské státní opeře

3. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Olga Neuwirth

Rakouskou skladatelku Olgu Neuwirth provází divoká imaginace, společenská i osobní angažovanost, ale také neústupná bojovnost za právo její hudby na perfektní provedení.

Vliv Patti Smith, přátelství s Elfriede Jelinek

Světovou premiéru její skladby Keyframes for a Hippogriff uvedl nedávno dirigent Jakub Hrůša s Berlínskými filharmoniky. První uvedení její opery Orlando zažila v prosinci 2019 Vídeňská státní opera. Bylo to vůbec poprvé, kdy konzervativní rakouský „dům na Ringu“ dílo ženské autorky premiéroval.

Od okouzlení vlivem Patti Smith či Beastie Boys, kteří ji ovlivnili v mládí, se Neuwirth propracovala mezi nejvlivnější osobnosti komponující současnou vážnou hudbu. 

Hodně punkové nesmlouvavosti a přímočarosti v ní jistě zůstalo, ale zároveň je také typem intelektuální a sečtělé skladatelky s množstvím mimohudebních zájmů.

Přátelství i pracovní souručenství ji pojí s držitelkou Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinek, která pro ni napsala několik libret.

Neuwirth sice hovoří k posluchačům přímo, ale posílá k nim často tolik sdělení najednou, že je vyvádí z míry možná víc než tříakordové hard core písničky ve zběsilém tempu. Na odpočinkové poslouchání se v jejím případě skutečně nehraje. V roce 2022 se s její tvorbou bude moci důkladně seznámit i publikum festivalu Pražské jaro v rámci víkendu nazvaného Prague Offspring.

Neuwirth jemná a éterická

Profil skladatelky je ve Futurissimu sestaven především z jemnější hudby určené pro elektroniku a komorní obsazení. Filmovou skladbu v úvodu dokonce nahrálo étericky znějící duo skleněných harmonik. Tyto kompozice v sobě skrývají nejen množství poezie, ale je v nich také průzračně slyšet, jakým způsobem Olga Neuwirth skládá.

V pořadu zní hudba k psychologickému hororu Ich seh, Ich seh (u nás se uváděl pod názvem Dobrou, mámo), saxofonový kvartet Ondate a Coronation I – Io son ferito ahimè pro sólové bicí a elektroniku. Teprve na úplný závěr je zařazena velká orchestrální kompozice Masaot / Clocks without Hands, kterou s Vídeňskými filharmoniky premiéroval dirigent Daniel Harding.

autoři: Boris Klepal ,
Spustit audio

Související