Jedinečný příklad německého modernismu poválečné éry. Architekt Karl Band vytvořil unikátní obchod a dílnu s liturgickými předměty Paramentehaus Wefers
Západoněmecké město Kolín nad Rýnem bylo v průběhu 20. století významným uměleckým centrem s mnoha privátními galeriemi, velkými uměleckými sbírkami a významnými umělci, kteří sem přicházeli z celého Německa. Nostalgii po optimistické době 50. a 60. let zde navozuje i špičková modernistická architektura. O unikátním gemsamtkunstwerk německého poválečného interiérového designu architekta Karla Banda referuje Adam Štěch.
Německá poválečná architektura nedosáhla nikde jinde takové kvality a četnosti jako právě v Kolíně nad Rýnem. Město, které bylo během války vážně poškozeno spojeneckým bombardováním, se během padesátých let doslova proměňovalo před očima a stalo se největším centrem německé moderny padesátých let. Z velké míry k tomu přispěl i první poválečný kancléř Německa Konrad Adenauer, který se v Kolíně nad Rýnem narodil a který během své vlády výrazně podporoval stavební činnost ve městě a jeho poválečný rozvoj obecně.
Po válce tak v Kolíně nad Rýnem vznikly některé z nejlepších příkladů německého modernismu, který reprezentuje i tvorba architekta Karla Banda. Mezi nimi vyniká i obchod a dílna s liturgickými předměty Paramentehaus Wefers, který navrhl v roce 1956. K výjimečnosti této stavby přispívá i její velmi originální účel. Byla postavena pro rodinou firmu Wefers, která se dodnes již po několik generací věnuje výrobě a prodeji zejména liturgických textilií, a to už od roku 1885.
Karl Band, který v Kolíně nad Rýnem postavil během padesátých let několik obytných domů, kostely i přístavbu muzea, navrhl obchod a dílnu pro značku Wefers jako městský činžovní dům stojící na konci uliční fronty. Pětipodlažní dům skrývá dvoupatrový prosklený prostor obchodu a kanceláří, nad kterými se nacházejí dílny, jenž však už nefungují v plném provozu. Ve vyšších patrech najdeme obytné místnosti pro členy rodinné společnosti.
Zvenku vypadá dům, i přes svou racionální obdélníkovou formu, velmi dynamicky a rozehraně. Dramaticky působí zejména vstupní část obchodu, která se nachází v rohu stavby, podpíraný expresivně koncipovaným pilířem ve tvaru obráceného písmena V. Značná část fasády je prosklená a řady oken rozehrávají rytmickou kompozici. Nejzajímavější částí projektu architekta Karla Banda je ale interiér prodejny, která se dodnes zachovala ve své autenticitě. Wefers zde stále prodává své produkty ve zcela zachovalém modernistickém interiéru. Elegantní kožené židle, původní dřevěné vitríny i centrální točité schodiště s dekorativním zábradlím se skleněnými koulemi dohromady tvoří unikátní interiérový gesamtkunstwerk.
Související
-
Mezi nejpůsobivější realizace mexického architekta Félixe Candely patří kostely
Betonové klenby ční k nebi jako lomené oblouky evropských gotických katedrál. I tam totiž hledal inspiraci Félix Candela, mexický inženýr a architekt.
-
Futuristický prostor vytváří dojem kosmické lodi. Projděte se stavbou ateliérů v Casablance
Ostré skulpturální tvary definují originální architekturu marockého architekta Jeana-Françoise Zevaca. Adam Štěch referuje o africkém architektovi poválečného modernismu.
-
Laboratoř německé avantgardy. Haus am Horn je jedním z prvních modernistických domů vůbec
Jako prototyp moderního bydlení byl v německém městě Výmar roce 1923 vystavěn experimentální dům Haus am Horn. Jde o společný projekt studentů z legendární školy Bauhaus.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.