Jan Bělíček: Na některé věci sami nestačíme
Britský dokumentarista a tvůrce Adam Curtis má na britské veřejnoprávní stanici BBC výsadní postavení. Dostal k dispozici neomezený přístup k archivním materiálům této televize, postupně je prochází a ze starších záběrů vytváří dlouhé, dokumentární eseje zpracovávající zásadní otázky současného světa.
Přestože v BBC působil od poloviny 80. let, celosvětové renomé mu přinesla až čtyřdílná dokumentární série The Century of the Self, v níž zkoumal vzestup destruktivního individualismu v západním světě.
Čtěte také
To je ostatně Curtisovo nejdůležitější téma, jemuž se věnuje i ve své novince. Před několika týdny totiž představil svůj nový pětidílný opus s názvem Shifty, v němž zkoumá vývoj britské společnosti od konce 70. let do současnosti. A podobně jako u jeho předchozích snímků je z toho i tentokrát velká kulturní událost, jíž se věnují všechna větší světová média.
Adam Curtis se v novém dokumentu ptá, proč se současná britská společnost rozpadá do stále menších společenských fragmentů a proč Britové stále častěji ventilují svou frustraci do skupin obyvatel, které nezapadají do našich představ o normalitě.
Čtěte také
Pokud patříte mezi fanoušky Curtisovy tvorby, asi vás nepřekvapí, že jeho příběh novodobé Británie začíná nástupem Margaret Thatcherové k moci. Zaměřuje se na její individualistickou revoluci, jejíž podstatu dobře shrnuje známý citát z roku 1987, že „neexistuje nic takového jako společnost“ a „existují jen jednotliví muži a ženy a existují rodiny“. V takové verzi společnosti pak ztrácí veškeré formy kolektivní akce význam a není divu, že nepřítelem číslo jedna bylo pro Thatcherovou především odborové hnutí, které se o společnou, kolektivní akci opíralo.
Adam Curtis neoliberální revoluci Margaret Thatcherové popisuje jako „demokratizaci všeho“, přestože jediná a nejdůležitější věc, k jejíž demokratizaci nikdy nedošlo, bylo samotné politické rozhodování. Britské vlády se postupně zbavily veškerých nástrojů, které jim umožňovaly jakkoliv ovlivňovat vývoj britské společnosti.
Čtěte také
Tento proces podle Curtise završila vláda Tonyho Blaira, když ministr financí Gordon Brown delegoval kompetenci stanovování úvěrové sazby na finanční instituce. Připravil tak sám sebe a vládu o poslední možnost, jak ovlivňovat ekonomický vývoj země.
V jiných oblastech ale vypadala situace jinak. Britové zažívali demokratizaci luxusní módy i spotřební elektroniky, čímž má Curtis na mysli především to, že tyto věci byly najednou výrazně levnější. Došlo k privatizaci bytového fondu většiny měst, což zcela vytlačilo kolektivní vlastnictví bydlení a ceny bytů a domů začaly raketově růst. V 90. letech jsme také viděli obrovskou erupci kreativity a komerční kultury, která neměla v novodobé historii obdobu.
Čtěte také
Život ve světě plném konzumních možností a inflace vkusu a expertního vědění, jíž kulturní a společenské elity Británie otevřeně kritizovali, stál v protikladu k bezmocnosti politické reprezentace. Ta nedokázala jakkoliv ovlivňovat svět kolem sebe a v lidech se začala hromadit frustrace.
Částečně se tato frustrace proměnila v pohrdání tradiční politikou, která stále častěji působila jen jako sluha finančních trhů a hráčů z velkého byznysu. Svět, který politická aktivita nedokáže jakkoliv proměnit, generuje kolektivní nenávist, která si přeje radikální změnu. Právě v takové realitě podle Adama Curtise dnes žijeme a právě proto jsou na vzestupu politické síly, které chtějí převládající systém zničit.
Čtěte také
Dokumentarista Adam Curtis dokáže skrze svou metodu dostat tyto poměrně komplikované úvahy k většinovému divákovi, a to ještě ve vizuálně působivé a esteticky radikální formě. A poselství jeho posledního snímku zní vlastně docela jednoduše. Přepjatým důrazem na individuální perspektivu jsme přišli o schopnost kolektivně se bránit silám, které schopnosti jednotlivců výrazně přesahují. Na některé věci zkrátka sami nestačíme.
Nejposlouchanější
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.




