Jakmile tančím romský tanec, jsem ve své kůži. Zmizí vyžehlený Jan a probouzí se ten divoký, říká herec Cina

18. říjen 2022

Baví ho hledat hloubku v tom, co se zdá na první pohled povrchní, a role si vybírá i podle toho, s kým bude na filmu či divadle pracovat. „S těmi lidmi budu muset trávit kus života a není čas ztrácet čas,“ říká herec Jan Cina. Právě se vrátil z New Yorku, kde hrál s týmem režisérky Constanzy Macras. Roli v divadelně-pohybové inscenaci Open For Everything dostal jako záskok a, jak ve Vizitce řekl Ondřeji Cihlářovi, splnil se mu tak sen, který ani neměl.

Jako kluk navštěvoval Jan Cina dramaťák na pražském Proseku – shodou okolností stejný, kam jen pár let před ním chodila jeho současná divadelní kolegyně Tereza Hofová. Bral hodiny zpěvu a taky tancování. Nakonec vystudoval hudebně dramatický obor na Pražské konzervatoři a alternativní a loutkové herectví na DAMU, tanec se jej ale drží dodnes.

Jan Cina tančí ve StarDance 2021 s Adrianou Maškovou

Vyhrál televizní soutěž StarDance, nedávno si v New Yorku zatančil pod mostem na oblíbenou píseň kapely Moloko The Time Is Now a coby poloviční Rom rád vzal také roli v divadelně-pohybové inscenaci zaměřené na situaci romské rodiny v různých evropských zemích nazvanou Open For Everything. Režírovala ji německo-argentinská režisérka a choreografka Constanza Macras.

„Pracovat s Constanzou je jeden ze splněných snů, které jsem ani neměl. Chtěl jsem se k pohybovému divadlu dostat, i když nemám všechny technické dovednosti,“ říká.

Muzikál Mauglí: Jan Cina a Richard Tesařík

Podstatnou část inscenace tvoří hudební složka, již po balkánském stylu doprovázejí výrazné emoce. „Část romského tance jsem se musel učit podle videa, ale když jsem se do toho dostal, ucítil jsem, že je v něm uložené něco historicky velkého. Mám v sobě romské kořeny, ty se najednou probraly a já se cítil ve své kůži. Zmizel vyžehlený Jan a probudil se ten divočejší gypsy Jan,“ vypráví Cina. Do Vizitky přišel jen den po návratu z New Yorku, kde Open For Everything hráli pětkrát, pokaždé s větší návštěvností.

Naplňuje mě imaginace, nikoliv orientace

Když zrovna nebyl na pódiu jeho soubor, chodil po newyorských scénách a snažil se toho sám co nejvíce nakoukat.

Martha Issová a Jan Cina ve filmu Buko

„Setkal jsem se s lidmi, kteří procházejí tranzicí, byl jsem na queer plesech, kde vystupují barevní lidé různé orientace. Samotní Romové tedy nejsou pro Američany takové téma,“ konstatuje s tím, že na gender a korektní oslovení všech lidských bytostí se za oceánem hodně dbá.

„V Open For Everything jsem vystupoval jako žena, a tak se mě kostymérky hned na začátku ptaly, jak mě mají oslovovat, jestli jsem on, ona nebo oni. Doma jsem se s tím v takové míře nesetkal, tady je to normální.“

Ve Vizitce také detailně mluvil o své aktuální roli sirotka, milovníka pohyblivého obrazu a zároveň homosexuálního prostituta v inscenaci Měsíční kámen podle stejnojmenného románu islandského spisovatele Sjóna.

Martin Finger, Jan Cina a Pavel Batěk v minisérii Herec

„Samotná homosexualita je zajímavá jen tehdy, díváme-li se na ni zvenku. Ta postava je silná v tom, že svou orientaci nevnímá jako neštěstí. Ji naplňuje film, snění, což mnou dost rezonuje. Má sexuální orientace není téma, na kterém bych chtěl stavět život,“ říká Jan Cina.

Proč by se rád dostal ze škatulky herců ideálních pro roli prince? A proč jej baví a láká účastnit se různých televizních soutěží, které na první pohled působí jen dojmem pozlátka? I na tyto otázky dostal Ondřej Cihlář v rozhovoru odpověď.

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.