Role v Dukle 61 mě sblížila s tátou. Třicet let pracoval jako horník, tak se mnou prošel scénář, říká herec Robert Mikluš
Ve filmu Zátopek si Robert Mikluš zahrál komunistu Dostála, v rozhlasové hře Dilema Emila si roli prohodil s Václavem Neužilem a ztvárnil samotného slavného běžce. S Ondřejem Cihlářem ve Vizitce mluvil nejen o natáčení vltavské rozhlasovky, ale také o náklonnosti k Shakespearovi, konzervativním divadelním publiku a natáčení minisérie Dukla 61. Do scénáře tehdy drobně zasahoval i Miklušův otec, který v OKD razil hlavní šachty.
Čtěte také
Robert Mikluš se narodil v Ostravě do hornické rodiny, Miklušův otec pracoval v dolech třicet let. Když pak Robert dostal roli v minisérii Dukla 61 o důlní tragédii, mohl Mikluš starší dělat režiséru Davidu Ondříčkovi scenáristického supervizora; upozorňoval na „cypoviny“ a přidával historky. Některé z nich se do série dostaly, jiné, například ta o hornících, kteří v den výplaty přeskakovali ploty, aby nemuseli odevzdat všechny vydělané peníze svým manželkám a mohli rovnou zamířit do hospody, nikoliv. „Hodně jsme se u toho s tátou sblížili,“ konstatuje Mikluš.
Tajfun, který foukal směr Brno
Přestože o sobě Miklušův otec mluví jako o „hornické šlechtě“, svým dětem přál život spíš nad povrchem země než pod ním. Rodiče dbali na dobré známky a pestré koníčky, a i proto začal Robert Mikluš chodit do hereckého kroužku zvaného Tajfun. Ten ho nakonec odfoukl až na činohru na brněnskou JAMU. Přes zastávky na brněnských scénách se dostal do Prahy, kde dodnes rád spolupracuje s autorem vltavské rozhlasovky Dilema Emila Tomášem Dianiškou. O něm mluví jako o hračičkovi, filmovém nerdovi a milovníkovi devadesátkové estetiky, který zároveň dokáže při zkoušení inscenace vytvořit přátelskou a inspirativní atmosféru.
Zatímco v Divadle pod Palmovkou se režisér Dianiška vypracoval z menších scén v oblíbeného a diváky žádaného autora, v Národním divadle, kde je Mikluš od sezony 2019/2020 v angažmá, je třeba uspokojit různorodé divácké skupiny. I proto jsou tu herci svázáni větší odpovědností. V současné době zkouší inscenaci Rej pod vedením francouzského režiséra Arthura Nauzyciela, jenž vyžaduje stoprocentní účast všech herců na všech zkouškách. I proto Mikluš nemohl přijít do živého dopoledního vysílání Vizitky a rozhovor s ním jsme předtáčeli.
S Ondřejem Cihlářem probíral také malou otevřenost české divadelní obce vůči odvážnější dramaturgii a provokativním tématům – třeba takovým, jaká přednesla na festivalu Pražské křižovatky v inscenaci Liebestod spisovatelka a divadelnice Angélica Liddell: na pódiu tančila s mrtvým býkem, pořezala se žiletkami, pozurážela divadelní svět i sebe. Na inscenaci by prý Mikluš znovu nešel, z festivalu si ale odnesl zážitek přesahující běžné představy o divadle. Takový, jaký podle něj německé, francouzské či španělské scény nabízejí na rozdíl od těch českých už několik desítek let.
Související
-
Některé stereotypy přinášejí do života klid a pocit přijetí, říká Martha Issová
Pro pobavení rodiny si od dětství vymýšlela příběhy a sama sebe obsazovala do rolí babek nebo podivných chlapců. Ve čtyřech letech se zamilovala do Jiřího Šlitra.
-
Ta lýtka jsou dobrá. David Ondříček mluví o natáčení filmu Zátopek a studiích na FAMU
Které české filmy mají podle Davida Ondříčka světové parametry? Jak se jeho štábu točilo při přípravě filmu Dukla 61 v dolech? Poslechněte si celou Vizitku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka