Angažmá v Dejvickém divadle je pro mě krok z komfortní zóny, ale udělal bych ho znovu, říká herec Tomáš Jeřábek

24. květen 2022

Jeho tvář je úzce spojená s postavou úlisného bankéře v jedné reklamní kampani, své síly ale Tomáš Jeřábek vkládá hlavně do divadelního a filmového herectví. Dvacet let je součástí Divadla Vosto5, od roku 2017 je pak posilou Dejvického divadla. „Jsem naturščik a nemám žádný herecký systém. Když mi to nejde hned na začátku, zablokuju se, jako kdyby mi někdo zalil nohy do betonu,“ řekl ve Vizitce v rozhovoru s kolegou Ondřejem Cihlářem.

Tomáš Jeřábek pochází z Kolína, kde si ho pro amatérský soubor vyhlédla sousedka. „Dotáhla mě tam, protože potřebovali kluky,“ konstatuje. Do světa pohybového a autorského divadla jej pak přivedl David Dvořák, šéf přehlídky Kašparův kolínský memoriál. „To mě bavilo víc, byli tam starší lidi, divadlo měli jako koníček po práci. Pamatuju si to jako dobu spojenou s tvorbou a alkoholem.“  

Tomáš Jeřábek, Otakar Brousek ml. a Martin Pechlát ve filmu Okupace

Ze střední školy, podobně jako z vojny, kde mimo jiné omylem zrušil dodávku, jej vyloučili, nakonec ale získal učňovský list. Následovala etapa na Katedře alternativního a loutkového herectví na DAMU v ročníku Jana Borny, kam Jeřábek přišel v šestadvaceti letech. „Amatérské divadlo byla zábava, tam se neřešilo, jestli hrajeme dobře nebo špatně. Na DAMU se ale řemeslo samozřejmě řešilo a já postupem času zjistil, že si mi do školy už nechce chodit, že jsem na to starý,“ říká. Školu a všechna povinná představení nakonec absolvoval, kvůli absenci maturity ale z DAMU odešel bez titulu.

Mezi improvizací a přísným zkoušením

Ačkoliv se Tomáš Jeřábek v posledních letech objevil v řadě filmových projektů, například v kritiky ceněné Okupaci, Šarlatánovi nebo Krajině ve stínu, a kvůli dobrým finančním podmínkám se chystá účinkovat v televizním seriálu, spojený je zejména s Dejvickým divadlem a se souborem Vosto5. Zatímco Vostopětka vychází z improvizačních principů, často a ráda pracuje s chybou, trapnem a dadaistickými momenty, Dejvické divadlo je klasická činohra, s níž před tím neměl Jeřábek zkušenost. 

RAPL: Lucie Žáčková, Lukáš Příkazký, Hynek Čermák, Alexej Pyško a Tomáš Jeřábek

„Lukáš Příkazký, který tehdy přicházel se mnou, byl dlouho v Divadle na Vinohradech, a angažmá v souboru rozumí. Já do té doby dělal úplně jiný druh divadla, punkové věci, underground. V Dejvickém je třeba být pokaždé době připravený, mít do detailu naučený text, a to ideálně i ostatních herců, a teprve pak se můžu postupně uvolňovat. Způsob zkoušení, který jsem si přinesl z Vostopětky, tedy hrát si s textem, improvizovat, v Dejvickém nefunguje, protože to nikdo jiný nedělá. Pohybuju se na opačných koncích spektra, ale cítím, že je dobře, že už dokážu oboje,“ říká.

Ve Vizitce mluvil také o specifiku zkoušení s hercem a režisérem Ivanem Trojanem i o problému, který měl původně se Shakespearovým Richardem III. Inscenace v režii tandemu SKUTR s premiérou na konci března 2022 ale podle jeho názoru nakonec dopadla dobře. „Půlka ho přijala, půlka ne, což je pro mě znamení, že to mělo smysl.“

Spustit audio

Související