V době covidu a války nevíme, co bude druhý den. Mojí výhodou je, že jako scenárista takhle žiju celý život, říká Petr Zelenka
Proč v České republice vzniká málo ambiciózních filmů a v čem naopak byl ambiciózní snímek Staříci? Jakou ruskou hudbu má rád? V čem tkví síla herectví Miroslava Krobota a proč se on sám neplánuje vydat na hereckou dráhu? I o tom ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem mluvil filmový a divadelní režisér a scenárista Petr Zelenka. Repríza z 12. května 2022.
Filmy z devadesátých let Mňága – Happy End či Knoflíkáři, Karamazovi či Dabing Street, tedy snímky spojené s herci z Dejvického divadla, a novější dvojka Ztraceni v Mnichově a Modelář – to jsou autorské balíčky scenáristy a režiséra Petra Zelenky, který říká, že nabídnout filmovým producentům, ale i divadelním dramaturgům „hotový produkt“ je pro něj daleko jednodušší.
Udělal to i v případě inscenace Beckham, která se nyní hraje na scéně pražského komerčního divadla Studia Dva. Příběh o šedé eminenci britské bulvární scény Maxi Cliffordovi, jenž se cíleně projevoval jako muž se zápornými vlastnostmi – prý proto, aby se dostal do jinak nepřístupného prostředí – má lineární, snadno usledovatelný děj. „Struktura je jednoduchá, na každé stránce musí tak tři až pětkrát zafungovat humor,“ vysvětluje.
V současné době je možné Zelenkovu práci vidět i v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde se hraje inscenace Da Vinci, a novinku píše pro Dejvické divadlo. Na podzim by tam měla mít premiéra inscenace Fifty o přáních jednoho padesátníka. Hrát ho bude Ivan Trojan. Petru Zelenkovi bylo padesát před pěti lety, sám prý ale žádné zásadní touhy neměl. Tedy kromě touhy postavit po vzoru dědy architekta dům, k tomu ale nemá důvod. „Mám byt a chatu, a tak nechci zbytečně zastavět další plochu,“ konstatuje.
Nevrátit Putinovi medaili je ztracená šance
Petr Zelenka vyrůstal ve scenáristické rodině, tatínek byl formálně zaměstnán v barrandovském studiu, maminka působila jako dramaturgyně v České televizi. Často ale pracovali doma. „Dlouho jsem si nespojoval, že to, o čem se rodiče baví doma v kuchyni, jde za tři roky v televizi. Ale brzy jsem v těch osudech neexistujících lidí a jejich příbězích našel zalíbení. Táta mi vždycky říkal, že práce scenáristy je napínavá, protože nikdy nemám jistotu, co se bude dít za tři roky, a její výhoda je, že se nikdy neopakuje. Teď, v době covidu a války na Ukrajině, opravdu nikdo neví, co bude zítra, a já mám tu výhodu, že takhle žiju celý život.“
V souvislosti s válkou na Ukrajině mluvil Zelenka o potřebě pečlivě třídit ruské filmy. „I v České filmové akademii zazněly hlasy, že by se měli bojkotovat všichni ruští autoři. Když tvoří, musí prý být zadobře s režimem. Ale já znám autory, kteří zadobře s režimem nejsou a tvoří na koleni. Měli bychom zkrátka rozlišovat, postupovat podle detailní znalosti situace, pomocí nám v tom můžou být třeba svědectví ruských nezávislých novinářů,“ míní. Ve Vizitce odpovídal i na posluchačský dotaz ohledně názoru na proruské postoje Jaromíra Nohavici, blíže se poznali před dvaceti lety při natáčení filmu Rok Ďábla. „Po textové i hudební stránce jeho písně uznávám, ale jeho postoje už přestávám chápat. To, že Putinovi nevrátil medaili, vnímám jako ztracenou šanci. Je to překvapivé, protože Nohavica je v některých oblastech velice moudrý.“
Související
-
Dejvické divadlo hledá, kudy dál. Mně dává smysl setrvat v něm i po 25 letech, říká Klára Melíšková
Herečka Klára Melíšková mluvila ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem o tom, jak jí s rolí v seriálu Podezření, za kterou získala Českého lva, pomohly tlusté dioptrické brýle.
-
Co si myslet o Palachově upálení? Dodnes to nevím, říká scenárista Štěpán Hulík
Pochází z malého města, ale žije ve městě ještě menším: v západočeských Plasech, odkud vyráží na putování podél řeky Střely. Má rád Boba Dylana a film Všichni dobří rodáci.
-
Dlouho jsem točil malé filmy z české kotliny, Grand Prix ji přesahuje, říká režisér Jan Prušinovský
Kdyby život na Zemi neovlivnila pandemie koronaviru, začal by scenárista a režisér Jan Prušinovský zcela jistě v dubnu příštího roku točit film s titulem Grand Prix.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.