V době covidu a války nevíme, co bude druhý den. Mojí výhodou je, že jako scenárista takhle žiju celý život, říká Petr Zelenka
Proč v České republice vzniká málo ambiciózních filmů a v čem naopak byl ambiciózní snímek Staříci? Jakou ruskou hudbu má rád? V čem tkví síla herectví Miroslava Krobota a proč se on sám neplánuje vydat na hereckou dráhu? I o tom ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem mluvil filmový a divadelní režisér a scenárista Petr Zelenka. Repríza z 12. května 2022.
Filmy z devadesátých let Mňága – Happy End či Knoflíkáři, Karamazovi či Dabing Street, tedy snímky spojené s herci z Dejvického divadla, a novější dvojka Ztraceni v Mnichově a Modelář – to jsou autorské balíčky scenáristy a režiséra Petra Zelenky, který říká, že nabídnout filmovým producentům, ale i divadelním dramaturgům „hotový produkt“ je pro něj daleko jednodušší.
Udělal to i v případě inscenace Beckham, která se nyní hraje na scéně pražského komerčního divadla Studia Dva. Příběh o šedé eminenci britské bulvární scény Maxi Cliffordovi, jenž se cíleně projevoval jako muž se zápornými vlastnostmi – prý proto, aby se dostal do jinak nepřístupného prostředí – má lineární, snadno usledovatelný děj. „Struktura je jednoduchá, na každé stránce musí tak tři až pětkrát zafungovat humor,“ vysvětluje.
V současné době je možné Zelenkovu práci vidět i v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde se hraje inscenace Da Vinci, a novinku píše pro Dejvické divadlo. Na podzim by tam měla mít premiéra inscenace Fifty o přáních jednoho padesátníka. Hrát ho bude Ivan Trojan. Petru Zelenkovi bylo padesát před pěti lety, sám prý ale žádné zásadní touhy neměl. Tedy kromě touhy postavit po vzoru dědy architekta dům, k tomu ale nemá důvod. „Mám byt a chatu, a tak nechci zbytečně zastavět další plochu,“ konstatuje.
Nevrátit Putinovi medaili je ztracená šance
Petr Zelenka vyrůstal ve scenáristické rodině, tatínek byl formálně zaměstnán v barrandovském studiu, maminka působila jako dramaturgyně v České televizi. Často ale pracovali doma. „Dlouho jsem si nespojoval, že to, o čem se rodiče baví doma v kuchyni, jde za tři roky v televizi. Ale brzy jsem v těch osudech neexistujících lidí a jejich příbězích našel zalíbení. Táta mi vždycky říkal, že práce scenáristy je napínavá, protože nikdy nemám jistotu, co se bude dít za tři roky, a její výhoda je, že se nikdy neopakuje. Teď, v době covidu a války na Ukrajině, opravdu nikdo neví, co bude zítra, a já mám tu výhodu, že takhle žiju celý život.“
V souvislosti s válkou na Ukrajině mluvil Zelenka o potřebě pečlivě třídit ruské filmy. „I v České filmové akademii zazněly hlasy, že by se měli bojkotovat všichni ruští autoři. Když tvoří, musí prý být zadobře s režimem. Ale já znám autory, kteří zadobře s režimem nejsou a tvoří na koleni. Měli bychom zkrátka rozlišovat, postupovat podle detailní znalosti situace, pomocí nám v tom můžou být třeba svědectví ruských nezávislých novinářů,“ míní. Ve Vizitce odpovídal i na posluchačský dotaz ohledně názoru na proruské postoje Jaromíra Nohavici, blíže se poznali před dvaceti lety při natáčení filmu Rok Ďábla. „Po textové i hudební stránce jeho písně uznávám, ale jeho postoje už přestávám chápat. To, že Putinovi nevrátil medaili, vnímám jako ztracenou šanci. Je to překvapivé, protože Nohavica je v některých oblastech velice moudrý.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Bohumil Hrabal: Baron Prášil. Příběh ze sbírky Perlička na dně čte Petr Nárožný
-
David Herbert Lawrence: Milenec lady Chatterleyové. Vášnivý příběh nerovné živočišné lásky
-
Ladislav Smoček: Bludiště. Pokus o interview před vchodem
-
Zkus předběhnout auto, Duha, V koutě všeho a další povídky Stanislava Berana
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.