I divadelní kostýmy se recyklují. Peněz není nazbyt a šetří se, říká kostýmní výtvarník
Scénický kostým je svébytná umělecká disciplína. Lze na ni pohlížet z úhlu udržitelnosti? Dají se divadelní kostýmy recyklovat? To je tématem rozhovoru s předním českým výtvarníkem Josefem Jelínkem, který navrhl kostýmy pro téměř tisícovku činoherních, operních, baletních nebo muzikálových inscenací. K mikrofonu si ho pozval Daniel Jäger.
„Jako výtvarník se musím zavázat, že použiji takové materiály, které nejenom, že budou vyhovovat tvorbě, ale musím se vejít do rozpočtu. Po posledním představením se kostýmy předají do fundusu a pak se hlavně uvažuje o tom, že se dají s obměnou použít do dalších inscenací tak, že se třeba nějakým způsobem upraví, nebo se kostým určený pro sólistu použije do sboru. Ty možnosti jsou různé. Je to otázka požadavků a také v dnešní době, kdy není peněz nazbyt a musí se šetřit, tak je vítán každý výtvarník, který je ochoten použít ten fundus. Protože nejen, že se ušetří, ale také se svým způsobem recykluje,“ přibližuje výtvarnou praxi Josef Jelínek.
Související
-
Ekologie, ekonomika, společnost. Holistický pohled na udržitelnost v praxi divadelního Studia ALTA
Jak může kultura naplňovat svou společenskou odpovědnost z hlediska udržitelnosti?
-
Dělat knihy není vůbec ekologické. Jak je to s udržitelností v nakladatelském světě?
Začíná týden udržitelného rozvoje. Jakým způsobem se dají aplikovat jeho zásady třeba na vydávání knih?
-
V Tokiu jsou domy jako spotřební materiál, vydrží jen šestadvacet let, říká architekt Jan Vranovský
Jak se v Japonsku přemýšlí o památkové péči, zemětřesení či řemesle? Ve Vizitce o tom s Janem Vranovským mluvil Ondřej Cihlář.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka