Eva Janáčová: Teta Marianne a Strýček Rudi
Hlasitý smích rozvrkočených puberťáků naplnil výstavu německého malíře Gerharda Richtera v Nové národní galerii v Berlíně. Jeden chlapec ve věku asi 15 let je obzvlášť hlasitý. Před černobílým, záměrně neostrým obrazem s názvem Teta Marianne vykřikne: „Ta vypadá stejně jako moje máma se mnou, když mi byl jeden rok!“ Jeho kamarádi se k němu přidají a nevybíravě ho popichují, jaké byl na rozdíl od jeho současného vzhledu krásné, roztomilé miminko.
Chce se mi uvnitř křičet, rázně jim vysvětlit, před jakým uměleckým pokladem stojí. Poblíž se nachází jen základní popiska s názvem a datací, žádný text objasňující smysl a význam daného obrazu. Mladíci tuhle slavnou malbu ani žádnou další Gerharda Richtera zřejmě neznají.
Čtěte také
Pravděpodobně ani netuší, že navštívili přehlídku nejvýznamnějšího umělce žijícího v Německu, jehož výtvory trhají po celém světě aukční rekordy. Je totiž den otevřených dveří, vstupné je bezplatné, a tak se místo nákupního centra vydali pro jednou do výstavní galerie.
Obraz Teta Marianne vznikl v 60. letech, kdy se mladí Němci snažili intenzivně vyrovnat s následky války i holokaustu a bez příkras konečně nastavit zrcadlo svým vlastním dějinám. Předlohou díla se stala rodinná fotografie z 30. let, která zachytila umělcovu tetu Marianne, jak v náručí drží malé dítě, jímž nebyl nikdo jiný než Gerhard Richter sám. Jak se později dozvěděl, jeho teta byla údajně duševně nemocná, nacisté ji z tohoto důvodu na konci 30. let nedobrovolně hospitalizovali, sterilizovali a nakonec i zavraždili.
Čtěte také
Lékař, který byl za její smrt zodpovědný, se paradoxně později stal malířovým tchánem. Ačkoli Richter v době, kdy maloval tento obraz, o tragickém osudu své tety nic konkrétního nevěděl, dnes je značně obtížné nevnímat dané dílo v kontextu jejího smutného příběhu.
Ve stejné době namaloval Gerhard Richter svůj neméně slavný obraz Strýček Rudi, který tehdy jako začínající výtvarník daroval do nově vznikající umělecké sbírky v Lidicích, kde je umístěn dodnes. Černobílá, obdobně rozmazaná malba odkazující nejen k problému paměti a uchovávání vzpomínek zpodobňuje Richterova strýčka Rudiho v kabátu wehrmachtu, jak pobývá doma během dovolené z fronty.
Čtěte také
Na rozdíl od své oblíbené tety Marianne s ním trávil málo času, ve své knize Obrazy jedné epochy o něm píše: „Viděl jsem ho jenom zřídka, ale velmi mi imponoval. Tehdy mi bylo asi 10 let. Měl slušivou uniformu, byl velmi milý, vtipkoval a velmi dobře vypadal. Ještě si vzpomínám, jak pošťák přinesl telegram se zprávou – váš syn padl. Obě ženy, tedy moje babička i moje matka, vykřikly, znovu si přečetly zprávu a ještě víc naříkaly."
Fotografie usměvavého a evidentně dobře naladěného Rudiho, pořízená během jeho poslední dovolené za války, posloužila opět Richterovi jako přímá inspirace pro jeho výsledné plátno. Obě díla, Strýček Rudi i Teta Marianne, jsou dokladem umělcovy schopnosti propojovat osobní rovinu s širší historickou perspektivou a především klást vizuálními prostředky zásadní otázky: Kdo byli naši příbuzní a předkové? Máme právo se na to vůbec ptát? Měli bychom se za ně stydět? Můžeme jim případně někdy odpustit?
Čtěte také
Gerhard Richter je malíř intelektuál, jeho plátna zobrazují často obtížně vyjádřitelné skutečnosti. Podrobně zkoumá paměť i vinu jak své vlastní rodiny, tak celého německého národa. Vyzývá tím zdejší společnost k odkrývání nepříjemných pravd a zároveň tak hledá cestu k určité formě usmíření.
Jeho tvorba nemusí být na první pohled zcela srozumitelná, je nutné se pídit po dalších informacích o jeho dílech a snažit se hlavně pochopit, co nám chce umělec předat. Všech 100 nejdůležitějších obrazů Gerharda Richtera představených nyní v Berlíně stojí bez pochyby za to. Nezbývá proto doufat, že síla Richterových obrazů přehluší i nevhodný pubertální smích nepoučeného mládí, nebo ho dokonce přetaví v zamyšlení a reflexi.
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Roman Ráž: Pozvání spravedlivých. Když se hra na spravedlnost zvrtne
-
Esther Bol: Máma. Monodrama o mateřství, smrti a hledání vlastního místa na světě
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.


