Chtěl jsem, aby se divák v expozici neztrácel v pasti slohů. Proto jsem ji postavil na kontrastech lidské mysli, říká kurátor GASKu Richard Drury
„Mám sice anglickou pěšinku, ale nenechte se zmást. V jistých rovinách jsem pankáč. A taky snílek,“ říká o sobě Richard Drury. Na Cambridge vystudoval rusistiku a bohemistiku, Češi ho ale znají hlavně jako kurátora: v posledních letech působí v Galerii středočeského kraje v Kutné Hoře. O tvorbě tamní stálé expozice, ale také o letech strávených v „potterovské“ školní uniformě mluvil ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.
Mysli Richarda Druryho jsou dodnes blízké přílivy, odlivy a kamínky moře omývajícího yorkshirské město Scarborough, kde se narodil a jehož kriketovému týmu dodnes fandí. V intelektuálním a vztahovém životě je ale doma v Praze, kam se zkraje 90. let přesunul právě z Británie.
Čtěte také
Od roku 2013 působí jako hlavní kurátor a vedoucí uměleckého oddělení kutnohorského GASKu, kde také vytvořil atypickou stálou expozici moderního umění nazvanou Stavy mysli / Za obrazem – obměny a intervence. Spíš než –ismy a chronologii v ní vzal do hry lidské pocity, protikladné emoce a také citáty oblíbených umělců, ke kterým pak jednotlivé obrazy přiřazoval. „Když jsem expozici instaloval, lidi se mě ptali na klíč. Ten mi ale dala díla samotná, sama mi našeptávala, kde a vedle koho chtějí být umístěná,“ říká Richard Drury. Velkou inspirací mu přitom byla tvorba Josefa Čapka, o které mluví jako o tvorbě plné lásky a něhy k člověku.
Stejným kurátorským metrem měřil Richard Drury i písním, které si vybral do Vizitky. Vazbu měly jak na expozici samotnou, tak na jeho dospívání ve Velké Británii. Neoddělitelně k němu patřili mladí buřiči z kapely The Clash.
Přímou linkou k Vančurovi a Nezvalovi
V rozhovoru také popsal roky strávené na internátní škole Christ's Hospital, na níž musel celé čtyři roky nosit tudorovskou uniformu zahrnující filcový plášť a žluté ponožky. „Když jsme se se školou vydali do Stratfordu na představení Williama Shakespeara, lidi předpokládali, že jsme součástí produkce,“ usmívá se. Škola dodnes pracuje s principem zakladatele Edvarda VI., jenž chtěl vzdělání zpřístupnit i nemajetným nadaným dětem. Díky tomu si ji mohl dovolit i Richard, jehož maminka se musela starat také o bratra a dvě sestry.
Čtěte také
Důležitou součástí životní dráhy Richarda Druryho bylo také studium na Cambridge. K vysněné ruštině neboli „vzdálené říši“ si i díky bohemistovi a literárnímu vědci Karlu Brušákovi přibral češtinu. Brušák z Československa odešel před druhou světovou válkou, na jeho náklonnosti k domovské kultuře to ale nic nezměnilo. Na Druryho zapůsobil i osobními vazbami na Vladislava Vančuru či Vítězslava Nezvala. „Byla to pro nás přímá spojka se světem, který jsme studovali,“ konstatuje s tím, že prvním textem, který pod jeho vedením četl, byl Máchův Máj.
Jak se z absolventa jazyků stal kurátor? V čem Richard Drury vidí sílu umělecké tvorby sester Válových anebo svého blízkého přítele, nedávno zesnulého malíře Richarda Konvičky? Jaké jsou jeho plány na rok 2022? Poslechněte si celou Vizitku.
Související
-
Dekadence trvá. Je to zdánlivý nezájem o kontext a také pohyb za hranou, říká kurátor Otto M. Urban
Kurátor Otto M. Urban říká, že výstavy začal připravovat přes knihy: ty pro něj vždy byly důležitější. Dodnes dává velký důraz na přípravu katalogů a na rešeršní práci.
-
Umělec je přesycený možnostmi. Pěstovat jedno médium není na pořadu dne, říká kurátor Petr Vaňous
Vztah malby k novým vizuálním trendům a osobní i kolektivní paměti – to jsou témata, kterými se dlouhodobě zabývá kurátor, kritik a historik umění Petr Vaňous.
-
Spontaneita a vnitřní svět. Umění je pro mě životní potřeba, říká kurátorka Terezie Zemánková
Za dar zjitřeného estetického vnímání vděčí své umělecky založené rodině. Studovala malbu, v profesním životě se věnuje kurátorské práci a přípravě výstav umění art brut.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.