Vyprávět jsem se naučil až při práci na Valmontovi. Forman mi ukázal, že podstatou dobrého scénáře je moment překvapení, říká spisovatel Jan Novák

9. listopad 2022

Miluje český smysl pro humor a na Američanech si cení, že nehrají postranní hry. Problém má s autoritami, ovšem když žil v Americe, přihlásil se k odvodu do války ve Vietnamu. V současné době chystá novou knihu, pracuje na dokumentu o bratrech Mašínových a pro filmovou podobu pomáhá rozpracovávat příběh o Věře Čáslavské. Hostem Markéty Kaňkové byl ve Vizitce spisovatel Jan Novák.

Když Jan Novák odešel s rodiči a sestrami v roce 1969 přes Rakousko do Chicaga, měl za sebou rok studia na kolínském gymnáziu, načtené beatniky a naposlouchaného Jimiho Hendrixe. V Americe se učil anglicky za pochodu, znalostí školní látky měl ale víc než jeho spolužáci. Když viděl, že jeden z nich dělá v testu z matematiky už třetí chybu, dal mu svůj správně spočítaný příklad opsat. „On se na to ale ani nepodíval a dál jel sám za sebe. Tehdy jsem pochopil, že jsem v úplně jiném světě,“ říká.

Jan Novák: Těžký prachy

Po absolutoriu Chicagské univerzity vystřídal za krátký čas čtyři zaměstnání. Důvod byl jednoduchý: kvůli psaní toho chtěl na vlastní kůži vyzkoušet co nejvíc. Coby vedoucí počítačového provozu telefonní společnosti vedl deset Afroameričanek a právě tam si oblíbil zpěvnou americkou angličtinu. O své zkušenosti s prací u bezpečnostní agentury United Armored Services převážející peníze pak napsal a nedávno vydal knihu Těžký prachy. Jaké to je, když do směnárny v chicagském ghettu devadesátých let, kde místní nejdou pro výstřel z revolveru daleko, vezete několik set tisíců dolarů? Kupříkladu zbraň, konkrétně revolver Magnum Smith & Wesson ráže 357, musíte mít i vy. „Nosit tak těžký revolver byla otrava. Nepoužil jsem ho ani jednou, jen když jsem procházel střeleckým testem. Nikdy před tím jsem nestřílel, až při nástupu do práce. V testu jsem musel získat sedmdesát bodů ze sta, prolezl jsem s odřenýma ušima s dvaasedmdesáti,“ vzpomíná.

Držet něco v rukávu

Jan Novák coby autor ovšem nečerpá jen z prožitého, psal také o osobnostech – v knize Zatím dobrý o bratrech Mašínových, v komiksech kreslených Jaromírem 99 o Věře Čáslavské či Emilu Zátopkovi. Tématem mu byl i život dědy a táty.

Ilustrace z knihy Zatím dobrý

Právě románu Milionový jeep, za který byl nominovaný na Pulitzerovu cenu, si všiml režisér Miloš Forman. Na Nováka si sehnal číslo a přizval jej k práci na dialozích chystaného filmu Valmont. Jak host vltavské Vizitky řekl, teprve s Milošem Formanem se naučil vyprávět. „Dřív jsem byl instinktivní vypravěč. Miloš mě naučil předznamenávat, držet něco v rukávu. Ukázal mi, že podstatou dobrého scénáře je diváka překvapovat a do filmové adaptace dostat hlavně to, co vás na literární předloze rajcuje.“

Kundera: Český život a doba od Jana Nováka

Řeč přišla i na reflexi bouřlivých reakcí, které vyvolala dva roky stará Novákova kniha Kundera: Český život a doba. Čas, kdy kunderovské diskuse plnily stránky českých médií, strávil Novák v Berlíně, i proto se k němu tedy nedostaly úplně všechny kritiky. Dodnes mu nicméně chodí reakce, a to i ty faktického rázu. Z objevů spojených s rešeršní prací si sám autor nejvíc cení dvou rozhlasových scénářů, které byly realizovány v Československé televizi v době normalizace. Podle Novákova názoru šlo o průměrné texty, které jen potvrzují jeho tezi, že Milan Kundera byl autor motivovaný zejména finanční odměnou.

Související