Český design v mezinárodním dialogu. V Londýně se odehrála společná výstava Jana Bočana a britského designéra Michaela Anastassiadese
Letos v červnu vystavil Anastassiades svá díla po boku českého brutalistického architekta Jana Bočana v Londýně, kde vznikl nečekaný dialog odlišných generací i přístupů. Za vším stojí galeristka a sběratelka Nina Hertig, která v roce 2005 otevřela svůj obchod Sigmar ve čtvrti Chelsea. Pro londýnské sběratele Nina vyhledává především skandinávský nebo rakouský design minulého století. Touha objevovat stále něco nového jí přilákala před několika lety i do České republiky.
Designér Michael Anastassiades
Ovlivnil současný globální design v takovém měřítku jako jen málo kdo v posledních letech. Narodil se v Řecku, vyrostl na Kypru, vystudoval civilní inženýrství a design. V roce 2007 si založil svou vlastní značku Michael Anastassiades Ltd. v Londýně a zaměřil se především na design svítidel. Jeho minimalistické, a přesto dekorativní návrhy se staly velmi populární mezi kritiky i zákazníky a učinily Michaela jedním ze současných lídrů světové scény. Jeho použití ušlechtilých materiálů a elementární geometrie mu umožňuje tvořit nadčasový design. I přesto, že jsou jeho návrhy velmi minimalistické, Michael Anastassiades si byl schopen vytvořit svůj vlastní a velmi rozpoznatelný styl.
Již v roce 2018 se jí podařilo koupit desítky kusů nábytku, které pro interiéry kontroverzního Hotelu Praha, navrhl interiérový designér Zbyněk Hřivnáč. Ještě v tom stejném roce uspořádala výstavu a monumentální brutalistické solitéry se dostaly do hledáčku londýnských sběratelů. Letos pokračovala s československým brutalismem a ve své galerii představila dílo architekta Jana Bočana, kterou doplnily o objekty Michaela Anastassiadese. Pro intimní výstavu galeristka objevila sérii nábytku, kterou Bočan navrhl v sedmdesátých letech minulého století jako součást jednoho ze svých nejvýznamnějších děl: budovy československé ambasády ve Stockholmu.
Ohýbaný dřevěný a lamelový nábytek, který Bočan se svým týmem pro interiéry ambasády navrhl, nachází v londýnské galerii dialog s křivkami Anastassiadesových svítidel a dalších interiérových objektů. Například Bočanovo křeslo s čalouněním z rákosu a organickým designem své podnože krásně doplňuje zaoblené křivky závěsných kinetických svítidel, které Michaela Anastassiadese proslavily. Nad konferenčním stolkem z ohýbaných dřevěných tyčí se zase vznáší skleněný Anastassiadesův lustr, jehož stínidlo bylo vyrobeno v českých sklárnách.
Citlivý minimalistický design obou tvůrců se tak dostává do dalších pozoruhodných souvislostí. Navzdory tomu, že se oba umělci nikdy nesetkali a pracovali ve zcela odlišných historických a geografických souvislostech, jejich práce vytváří skvělý dialog ukazující kontinuitu formy a myšlenek napříč historií i současností designu.
Související
-
Tokio 2020. Dokáží se letošní olympijské hry zapsat do historie designu či architektury?
V roce 1964 byly Olympijské hry v Tokiu světovou senzací. Jak budeme vzpomínat přes pandemické a společenské problémy na letní olympijské hry v Tokiu 2020?
-
V London Design Museu právě probíhá retrospektivní výstava designérky Charlotte Perriand
Svými návrhy pomáhala utvářet principy moderního designu. Designérka a architektka svým sociálně-humanistickým přístupem přiblížila kvalitní moderní design masám.
-
Vitra Design Museum vydalo doposud nejobsáhlejší publikaci o dějinách moderního nábytku
Prestižní výstavní instituce Vitra Design Museum představilo více než tisíc stran historie moderního nábytku od konce 18. století do současnosti.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka