Humanistický design Charlotte Perriand. Retrospektivní výstava francouzské designérky a architektky probíhá v London Design Museu

29. červen 2021

Její výstavu Inventing a New World mohli diváci vidět již v roce 2019 v Pařížské nadaci společnosti Louis Vuitton. V expozicích výstavy byl prezentován svět přední francouzské designérky a architektky a to v sofistikovaně koncipované expozici představující nejenom její individuální návrhy nábytku, ale především kompletní zrekonstruované interiéry některých nejdůležitějších projektů, která tato inovátorka a ortodoxní modernistka během své kariéry vytvořila. 

O dva roky později dobyla Charlotte Perriand i sály prestižního London Design Musea, které jí připravilo retrospektivní výstavu Charlotte Perriand: The Modern Life. Letos je to 22 let od úmrtí Perriand v roce 1999 kdy jí bylo 96 let. A její odkaz snad nebyl ještě výraznější. Perriand se stala symbolem moderního francouzského designu a demokratického způsobu uvažování o masové výrobě a dostupnosti kvalitního prostředí všem. Paradoxně patří dnes její nábytkářské výtvory z padesátých let mezi nejdražší položky světových aukcí.

Charlotte Perriand nejdříve studovala nábytkovou tvorbu v Paříži pod vedením designéra a interiérového dekoratéra Henriho Rapina. Dva roky po absolvování školy navrhla svůj první interiér, který vystavila na prestižní dekoratérské výstavě Salon d'automne. Hliník, kov a sklo definovaly ultramoderní styl a Perriand se svým debutem připojila k vlně progresivních modernistických designérů, definitivně se rozcházejícími se starým životním stylem. 

Tak to však nevnímal slavný architekt Le Corbusier, u kterého v roce 1927 Perriand požádala o práci. Mistr jí odmítl se slovy, že v jeho ateliéru se nevyšívají polštáře. Neuplynulo ale dlouho a Le Corbusier si uvědomil, že se mýlil. Po shlédnutí její zmíněné inovativní expozice jí nakonec nabídl práci. Společně s ním a jeho bratrancem Pierrem Jeanneretem budou spolupracovat až do roku 1937. Tým stojí za některými z nejikoničtějších kusů modernistického nábytku, ve kterých trojice naplnila Corbusierovu filozofii o domě jako stroji. Tyto stroje na sezení z ocelových trubek nechaly vzniknout legendární řadě LC.

Dvojitá lenoška, Charlotte Perriand, 1952

Na konci třicátých let se senzibilita designu proměňuje. Radikální technický a střídmý modernismus střídá měkký organický styl křivek a přírodních materiálů. Perriand tento princip zhmotní v celé řadě mohutných a pro její rukopis velmi charakteristických oble tvarovaných děl. V roce 1940 pak designérka cestuje do Japonska jako oficiální poradce pro průmyslový design ministerstva průmyslu a obchodu. V Asii přečká válku a ovlivní celou generaci japonských designérů, především Sori Yanagiho. Na oplátku se nechává inspirovat japonskou kulturou a řemeslem, které její tvorbu opět obohatí. Zpět do Francie cestuje přes Vietnam. Po válce se stane absolutním lídrem francouzského designu, nadále spolupracuje s Le Corbusierem, a věnuje se celému spektru zakázek od komerčních interiérů, přes solitérní nábytek až po velké architektonické celky.

Mezi lety 1967 až 1982 pracuje na gigantickém lyžařském komplexu Les Arcs v Savojských Alpách. Perriand zde navrhla několik terasovitých obytných budov, které se i přes své relativně velké měřítko elegantně začleňují do zvlněného horského terénu. Používala především dřevo a v japonsky prostých interiérech navrhla jednoduchý nábytek i průmyslově vyráběné koupelnové a kuchyňské moduly. Její projekt byl definován demokratickým přístupem a popularizováním lyžařského sportu pro širokou veřejnost.

To vše a mnohem více budete moci vidět i na její retrospektivní výstavě v Londýně, kterou připravili odborníci ve spolupráci s rodinou slavné designérky i zmíněnou nadací Louis Vuitton. Instalaci výstavy si vzala na starosti studia Assemble a A Practice for Everyday Life. Shodou okolností se výstava koná po 25 letech od její první retrospektivy v London Design Museu v roce 1996. Potrvá až do 5. září. 

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související