Když architekti navrhují židle. Bruselská Maniera patří mezi nejoriginálnější galerie zaměřující se na konceptuální design
Architektura a design vždy patřily k sobě. Po nástupu modernismu byla všestrannost a komplexnost návrhu nepostradatelnou součástí architektonické praxe. Většina hlavních představitelů moderní architektury dvacátého století se neméně intenzivně věnovala návrhům nábytku nebo jiných předmětů. V současnosti se ale výrazná všestrannost architektů vytratila. Standardizované prvky jim umožnili vybírat nábytek a další funkční prvky interiérů z katalogů.
I na základě této situace se rozhodli bruselští galeristé Amaryllis Jacobs a Kwinten Lavigne založit v roce 2014 vlastní galerii MANIERA. „Nabízíme současným architektům exkurzi do pro ně neznámých souvislostí kreativní tvorby, ke kterým se ve své každodenní práci obvykle nedostanou,” hovoří dvojice zakladatelů o svém konceptu. Do své galerie zvou lídry současné architektury, aby jim nabídli možnost navrhnout stůl, židli nebo svítidlo a představit tak jejich myšlenky v novém světle.
Kromě toho, že se galerie zaměřuje na architekty, vystavuje také svá díla v pozoruhodných domech, ve kterých získává současný experimentální nábytek zcela nečekané souvislosti. Po úspěšných expozicích v brutalistickém domě Van Wassenhove od Juliaana Lampense na předměstí Gentu nebo domě De Beir architekta Huib Hosteho v Knokke přišel toto léto čas na modernistický klenot architekta Willyho van der Meerena. Jeho dům Roelants, který byl postaven v roce 1962 pro spisovatele Maurice Roelantse, hostil na konci května barevný nábytek newyorského studia MOS.
To vytvořilo ve spolupráci s galerií MANIERA kolekci funkčních objektů inspirovanou jednoduchým nábytkem americké náboženské komunity Shakers. Jedná se o jednoduché objekty, ve kterých použili newyorští architekti kolíkový systém spojování, typický pro nábytek Shakers. Například barevná venkovní židle Dot System se sestává z perforovaných hliníkových kruhů, které lze k jednoduchým způsobem přišroubovat. Lavice Peg zase tvoří pouze dřevěné deska a velké kolíky v podobě nohou a opěradla. Součástí kolekce, která je především určena pro venkovní zahradní použití jsou také velké koše na dřevo vyrobené z flexibilních ocelových pásů. Poslední víkend v květnu byly všechny tyto objekty exkluzivně k vidění v prostorách domu Roelants. Poté se přestěhovaly do bruselských prostor galerie, kde budou k vidění až do konce léta.
Galerie MANIERA je v oblasti užitého umění velmi osvěžujícím příkladem toho, jak lze současný galerijní a limitovaný design obohatit další originální vrstvou příběhů a prezentovat rozmanité kreativní talenty v novém světle. Ve svém portfoliu už má spolupráce s renomovanými tvůrci jako jsou Studio Mumbay, Office Kersten Geers David van Severen, De Vylder Vinck Taillieu, Jonathan Mueck, Trix a Robert Haussmannovi nebo Anne Holtrop.
Související
-
Publikace Design from the Alps objevuje netušené kapitoly evropského designu alpských oblastí
Netradiční témata v oblasti architektury a designu systematicky zpracovává ve svých knihách švýcarské vydavatelství Park Books. Platí to i o publikaci Design from the Alps.
-
Zemřela Valentine Schlegel. Změnila pohled na postavení ženy v kreativní branži
Valentine Schlegel měla dobrodružnou povahu, byla keramička, designérka a umělkyně. Ve věku 96 let zemřela před dvěma týdny v Paříži.
-
Alessi. 100 let od založení jedné z nejproslulejších designérských značek světa
Když Italové slaví stojí to za to. Výrobce kuchyňských i bytových doplňků Alessi vzdává hold svým spolupracovníkům i hodnotám, které již celé jedno století ctí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.