Když architekti navrhují židle. Bruselská Maniera patří mezi nejoriginálnější galerie zaměřující se na konceptuální design

15. červen 2021

Architektura a design vždy patřily k sobě. Po nástupu modernismu byla všestrannost a komplexnost návrhu nepostradatelnou součástí architektonické praxe. Většina hlavních představitelů moderní architektury dvacátého století se neméně intenzivně věnovala návrhům nábytku nebo jiných předmětů. V současnosti se ale výrazná všestrannost architektů vytratila. Standardizované prvky jim umožnili vybírat nábytek a další funkční prvky interiérů z katalogů.

I na základě této situace se rozhodli bruselští galeristé Amaryllis Jacobs a Kwinten Lavigne založit v roce 2014 vlastní galerii MANIERA. „Nabízíme současným architektům exkurzi do pro ně neznámých souvislostí kreativní tvorby, ke kterým se ve své každodenní práci obvykle nedostanou,” hovoří dvojice zakladatelů o svém konceptu. Do své galerie zvou lídry současné architektury, aby jim nabídli možnost navrhnout stůl, židli nebo svítidlo a představit tak jejich myšlenky v novém světle.

Venkovní židle Dot System, MOS Architects

Kromě toho, že se galerie zaměřuje na architekty, vystavuje také svá díla v pozoruhodných domech, ve kterých získává současný experimentální nábytek zcela nečekané souvislosti. Po úspěšných expozicích v brutalistickém domě Van Wassenhove od Juliaana Lampense na předměstí Gentu nebo domě De Beir architekta Huib Hosteho v Knokke přišel toto léto čas na modernistický klenot architekta Willyho van der Meerena. Jeho dům Roelants, který byl postaven v roce 1962 pro spisovatele Maurice Roelantse, hostil na konci května barevný nábytek newyorského studia MOS. 

To vytvořilo ve spolupráci s galerií MANIERA kolekci funkčních objektů inspirovanou jednoduchým nábytkem americké náboženské komunity Shakers. Jedná se o jednoduché objekty, ve kterých použili newyorští architekti kolíkový systém spojování, typický pro nábytek Shakers. Například barevná venkovní židle Dot System se sestává z perforovaných hliníkových kruhů, které lze k jednoduchým způsobem přišroubovat. Lavice Peg zase tvoří pouze dřevěné deska a velké kolíky v podobě nohou a opěradla. Součástí kolekce, která je především určena pro venkovní zahradní použití jsou také velké koše na dřevo vyrobené z flexibilních ocelových pásů. Poslední víkend v květnu byly všechny tyto objekty exkluzivně k vidění v prostorách domu Roelants. Poté se přestěhovaly do bruselských prostor galerie, kde budou k vidění až do konce léta.

Koš na dřevo z flexibilních ocelových pásů, MOS Architects

Galerie MANIERA je v oblasti užitého umění velmi osvěžujícím příkladem toho, jak lze současný galerijní a limitovaný design obohatit další originální vrstvou příběhů a prezentovat rozmanité kreativní talenty v novém světle. Ve svém portfoliu už má spolupráce s renomovanými tvůrci jako jsou Studio Mumbay, Office Kersten Geers David van Severen, De Vylder Vinck Taillieu, Jonathan Mueck, Trix a Robert Haussmannovi nebo Anne Holtrop.   

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související