Zemřela Valentine Schlegel. Keramička, designérka a umělkyně, která v mnohém změnila pohled na postavení ženy v kreativní branži
Její keramické objekty z padesátých let patří k vrcholům francouzské poválečné autorské keramiky. Organické tvary jejích váz podněcují naši fantazii dodnes. I přesto, že byla tvorba Valentine Schlegel zapomenuta, v posledních letech se zájem o její dílo opět zvýšil a její objekty se objevily nejenom v nabídkách aukčních katalogů, ale i v expozicích současných uměleckých institucí.
Narodila se v roce 1925 v Séte. Její rodiče byli zámožní řemeslníci, kteří mladou Valentine nechali zabývat se činnostmi, které nebyly ve své době zrovna pokládány za součást života mladé dámy. Zde se malá Valentine učila své lásce k ruční práci a nástrojům, které ji umožňují. Již od 14 let Valentine plachtila, jezdila na koni, podnikala dobrodružné výpravy do přírody a stanovala pod širým nebem. Později studovala uměleckou školu v Montpellier. Poté co v roce 1945 přišla do Paříže, zaměřila se na tvorbu autorské keramiky, která byla v padesátých letech ve Francii velmi populární. Ve svých vázách, připomínající biologické formy vlastním způsobem zpracovávala dobové tendence organického sochařství a designu. Ostatně její tvorba vždy balancovala na hraně užitné a umělecké formy
Nevyhýbala se ale i jiným médiím a materiálům. Ovládala práci se dřevem i kůží, kterou často používala ve svých interiérových projektech. Ty se staly jejím hlavním zájmem od šedesátých let. Specializovala se na privátní interiéry bytů, které svým sochařským cítěním proměňovala v organicky utvářené prostory, zejména prostřednictvím drátěných konstrukcí a sádry, kterou modelovala do organických tvarů.
Byly to především krby, které ztvárňovala v těchto interiérech se sochařskou sebejistotou. Oblé křivky, dynamické formy a často hybridní struktury spojující samotná topná tělesa s vestavěnými policemi či lavicemi vtiskly jejím krbům nezaměnitelný charakter. Jeden z nich vytvořila například i pro francouzskou herečku Jeanne Moreau v jejím pařížském bytě. Kromě své vlastní tvorby se Schlegel věnovala pedagogice. Pořádala workshopy pro děti i dospělé a od roku 1958 učila v Musée des Arts Décoratifs.
V roce 2017 kurátorovala francouzská umělkyně Hélène Bertin výstavu tvorby Valentine Schlegel pod názvem Cette femme pourrait dormir dans l’eau (Žena, která by mohla spát ve vodě) v sálech uměleckého centra Cac v Brétigny. Zde byla její tvorba poprvé komplexně představena a prezentována v kontextu současných uměleckých i společenských témat. Bertin také upozornila na její lesbickou orientaci a neortodoxní postavení v umělecké tvorbě a chápání genderu jako takového. K této příležitosti vyšla i publikace, která skvělým způsobem představuje životní dílo této výjimečné francouzské umělkyně. A právě tento projekt stačil po dlouhé době upozornit na originální přínos a stimulovat zájem o tvorbu Valentine Schlegel.
Související
-
Alessi. 100 let od založení jedné z nejproslulejších designérských značek světa
Když Italové slaví stojí to za to. Výrobce kuchyňských i bytových doplňků Alessi vzdává hold svým spolupracovníkům i hodnotám, které již celé jedno století ctí.
-
Pocta mistrovi italského designu. Muzeum Triennale di Milano skládá hold Vicu Magistrettimu
Po druhé světové válce se Itálie stala světovým lídrem nových tendencí interiérového, produktového i průmyslového designu.
-
Londýnské experimentální studio Soft Baroque vystavuje svou aktuální tvorbu poprvé v Miláně
Pod názvem Sun City (Sluneční město) vystavuje londýnské experimentální studio Soft Baroque svou aktuální tvorbu v galerii Marsèll v Miláně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.