Zemřela Valentine Schlegel. Keramička, designérka a umělkyně, která v mnohém změnila pohled na postavení ženy v kreativní branži

1. červen 2021

Její keramické objekty z padesátých let patří k vrcholům francouzské poválečné autorské keramiky. Organické tvary jejích váz podněcují naši fantazii dodnes. I přesto, že byla tvorba Valentine Schlegel zapomenuta, v posledních letech se zájem o její dílo opět zvýšil a její objekty se objevily nejenom v nabídkách aukčních katalogů, ale i v expozicích současných uměleckých institucí.

Narodila se v roce 1925 v Séte. Její rodiče byli zámožní řemeslníci, kteří mladou Valentine nechali zabývat se činnostmi, které nebyly ve své době zrovna pokládány za součást života mladé dámy. Zde se malá Valentine učila své lásce k ruční práci a nástrojům, které ji umožňují. Již od 14 let Valentine plachtila, jezdila na koni, podnikala dobrodružné výpravy do přírody a stanovala pod širým nebem. Později studovala uměleckou školu v Montpellier. Poté co v roce 1945 přišla do Paříže, zaměřila se na tvorbu autorské keramiky, která byla v padesátých letech ve Francii velmi populární. Ve svých vázách, připomínající biologické formy vlastním způsobem zpracovávala dobové tendence organického sochařství a designu. Ostatně její tvorba vždy balancovala na hraně užitné a umělecké formy 

Ukázka z knihy Valentine Schlegel – Je Dors, Je Travaille

Nevyhýbala se ale i jiným médiím a materiálům. Ovládala práci se dřevem i kůží, kterou často používala ve svých interiérových projektech. Ty se staly jejím hlavním zájmem od šedesátých let. Specializovala se na privátní interiéry bytů, které svým sochařským cítěním proměňovala v organicky utvářené prostory, zejména prostřednictvím drátěných konstrukcí a sádry, kterou modelovala do organických tvarů.

Ukázka z knihy Valentine Schlegel – Je Dors, Je Travaille

Byly to především krby, které ztvárňovala v těchto interiérech se sochařskou sebejistotou. Oblé křivky, dynamické formy a často hybridní struktury spojující samotná topná tělesa s vestavěnými policemi či lavicemi vtiskly jejím krbům nezaměnitelný charakter. Jeden z nich vytvořila například i pro francouzskou herečku Jeanne Moreau v jejím pařížském bytě. Kromě své vlastní tvorby se Schlegel věnovala pedagogice. Pořádala workshopy pro děti i dospělé a od roku 1958 učila v Musée des Arts Décoratifs.         

V roce 2017 kurátorovala francouzská umělkyně Hélène Bertin výstavu tvorby Valentine Schlegel pod názvem Cette femme pourrait dormir dans l’eau (Žena, která by mohla spát ve vodě) v sálech uměleckého centra Cac v Brétigny. Zde byla její tvorba poprvé komplexně představena a prezentována v kontextu současných uměleckých i společenských témat. Bertin také upozornila na její lesbickou orientaci a neortodoxní postavení v umělecké tvorbě a chápání genderu jako takového. K této příležitosti vyšla i publikace, která skvělým způsobem představuje životní dílo této výjimečné francouzské umělkyně. A právě tento projekt stačil po dlouhé době upozornit na originální přínos a stimulovat zájem o tvorbu Valentine Schlegel.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.