100 let od založení jedné z nejproslulejších designérských značek světa. Výrobce kuchyňských i bytových doplňků Alessi slaví

25. květen 2021

Společnost Alessi byla vůbec jednou z prvních designérských značek, které jsem ve svém životě poznal. Její nezaměnitelný veselý a pestrobarevný design nechybí v kuchyni téměř žádného architekta a fanouška designu. Již 100 let patří k lídrům italského designérského průmyslu a kultury blaženého života obklopeného krásou každodenních předmětů.

Rodinná značka vznikla v roce 1921. Založil jí Giovanni Alessi, který se narodil v Itálii, ale vyrostl ve Švýcarsku. Zaměřil se na design a výrobu kovových předmětů do kuchyně a ke stolování. Vyráběl chromem nebo niklem ošetřené lesklé kovové objekty. Teprve další generace však výrobu přiblížila modernímu designu. V padesátých letech navázali dědicové značky Carlo a jeho bratři Luigi a Mario spolupráci s modernistickými designéry. Je to především elegantní tvar koktejlového shakeru Classic z roku 1957 podle návrhu Carla Mazzeriho a Luigiho Massoniho, který otevřel Alessi cestu k modernímu designu a zároveň se stal ikonou italské barové kultury padesátých let.

Giovanni Alessi

Byl to ale až Alberto Alessi, který vdechl značce svou nezaměnitelnou estetiku. Od sedmdesátých let totiž Alberto změnil produkci čistě kovových předmětů a vydal se s Alessi vstříc barevné postmoderně. V té době bylo Alessi jednou z progresivních značek, která uváděla do produkce experimentální návrhy špičkových světových designérů a architektů jako byli Michael Graves, Alessandro Mendini, Matteo Thun, Philippe Starck nebo Ettore Sottsass.

Poslední jmenovaný designér je prvním, jehož dílo se stalo součástí speciálního výročního projektu Values. Od května 2021 představí Alessi každý měsíc nový projekt, který bude symbolizovat jednu z 12 hlavních hodnot značky a kvalitního designu obecně. Pod prvním tématem Industrial Craftsmanship (Průmyslové řemeslo) představuje Alessi kolekci Twergi, kterou navrhl Ettore Sottsass v osmdesátých letech. Totemické tvary mlýnků na sůl a na pepř, vývrtky a dózy reflektují Sottsassův vrcholný styl inspirovaný tvorbou jeho vlastní skupiny Memphis. 

V dalších měsících tohoto roku náš čekají nová témata a hodnoty kvalitního užitého umění, které bude Alessi zhmotňovat speciálními řadami produktů. Například v červnu to bude téma Art a v červenci zase Paradox. Na celý kalendář speciálního výročního projektu Values naleznete na oficiální webové stránce značky.  

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.