Pocta velkému mistrovi italského designu. Muzeum Triennale di Milano skládá hold Vicu Magistrettimu

18. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Plastová svítidla Eclisse designéra Vica Magistrettiho z roku 1965

11. května konečně začala v expozici muzea Triennale di Milano již dlouho připravovaná výstava Vico Magistretti Architetto Milanese milánského architekta a designéra Vica Magistrettiho (1920–2006). Jeho význam pro moderní italský design je obrovský. Společně s bratry Castiglioniovými, Marcem Zanusem, Ettorem Sottsassem, Mariem Bellinim a mnoha dalšími patří k zakladatelům fenoménu italského designu a jeho kultury.

Narodil se v Miláně, kde také celý život bydlel a tvořil. Byl odchován humanisticky koncipovaným modernismem, v jehož centru zájmu se vždy nachází sám člověk. V tomto smyslu ho velmi ovlivnil architekt Ernesto Nathan Rogers z kultovního studia BBPR. Po dokončení milánské polytechniky se věnoval urbanismu a architektuře. Postavil několik obytných domů, kostel i luxusní vily. Zanedlouho se však zaměřil na produktový design.

Podobně jako jeho další současníci architekti viděl v designu pro průmyslovou výrobu obrovský potenciál. A to se mu vyplatilo. Jestliže jeho architektura nepatří k dobové italské špičce, jeho nábytek, svítidla a doplňky tvoří zásadní část moderních italských kulturních dějin. V roce 1959 navrhl pro značku Cassina židli Carimate, která je dokonalým zosobněním italské tradice, ležérního životního stylu a elegance. Se svou dřevěnou konstrukcí a proutěným sedákem představuje esenci symbiózy moderny a klasiky. Snadno si jí představíme v obyčejném venkovském bistru i v luxusní restauraci.

Výstava Vico Magistretti Architetto Milanese v muzeu Triennale di Milano

V šedesátých letech pracoval Magistretti především s plasty, které zásadním způsobem ovlivňovaly tehdejší design. Stejně tak to bylo opojení kosmem a možnostmi člověka ho začít plně dobývat. Tzv. „Space Age Design“ se projevil v Magistrettiho tvorbě naplno. Pro značku Artemide navrhl v této době jednu z prvních sériově vyráběných plastových židlí Selene. Následoval úspěch plastového svítidla Eclisse z roku 1965, které je se svým tvarem připomínající kosmonauta absolutní ikonou technologicky optimistického designu šedesátých let. Podobné postavení mají i jeho další důležité návrhy: Svítidlo Atollo pro Oluce nebo knihovna Nuvola Rossa pro Cassinu, obojí z roku 1977. Své zkušenosti předával dál jak svým spolupracovníkům, tak i svým studentům Royal College of Art v Londýně. Byl mezi nimi například i Jiří Pelcl.  

 

Aktuální výstavu, která bude v milánském Triennale trvat až do 12. září 2021, kurátorsky připravil Gabriele Neri a architektonicky zpracovalo studio Binocle. Jednoduše řešené regály představují ikonická i méně známá Magistrettiho díla, která jsou dodnes aktuální. Stále ukazují nadčasové mistrovství jednoho z nejvýznamnějších designérů 20. století.        

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...