Pocta velkému mistrovi italského designu. Muzeum Triennale di Milano skládá hold Vicu Magistrettimu

18. květen 2021

11. května konečně začala v expozici muzea Triennale di Milano již dlouho připravovaná výstava Vico Magistretti Architetto Milanese milánského architekta a designéra Vica Magistrettiho (1920–2006). Jeho význam pro moderní italský design je obrovský. Společně s bratry Castiglioniovými, Marcem Zanusem, Ettorem Sottsassem, Mariem Bellinim a mnoha dalšími patří k zakladatelům fenoménu italského designu a jeho kultury.

Narodil se v Miláně, kde také celý život bydlel a tvořil. Byl odchován humanisticky koncipovaným modernismem, v jehož centru zájmu se vždy nachází sám člověk. V tomto smyslu ho velmi ovlivnil architekt Ernesto Nathan Rogers z kultovního studia BBPR. Po dokončení milánské polytechniky se věnoval urbanismu a architektuře. Postavil několik obytných domů, kostel i luxusní vily. Zanedlouho se však zaměřil na produktový design.

Podobně jako jeho další současníci architekti viděl v designu pro průmyslovou výrobu obrovský potenciál. A to se mu vyplatilo. Jestliže jeho architektura nepatří k dobové italské špičce, jeho nábytek, svítidla a doplňky tvoří zásadní část moderních italských kulturních dějin. V roce 1959 navrhl pro značku Cassina židli Carimate, která je dokonalým zosobněním italské tradice, ležérního životního stylu a elegance. Se svou dřevěnou konstrukcí a proutěným sedákem představuje esenci symbiózy moderny a klasiky. Snadno si jí představíme v obyčejném venkovském bistru i v luxusní restauraci.

Výstava Vico Magistretti Architetto Milanese v muzeu Triennale di Milano

V šedesátých letech pracoval Magistretti především s plasty, které zásadním způsobem ovlivňovaly tehdejší design. Stejně tak to bylo opojení kosmem a možnostmi člověka ho začít plně dobývat. Tzv. „Space Age Design“ se projevil v Magistrettiho tvorbě naplno. Pro značku Artemide navrhl v této době jednu z prvních sériově vyráběných plastových židlí Selene. Následoval úspěch plastového svítidla Eclisse z roku 1965, které je se svým tvarem připomínající kosmonauta absolutní ikonou technologicky optimistického designu šedesátých let. Podobné postavení mají i jeho další důležité návrhy: Svítidlo Atollo pro Oluce nebo knihovna Nuvola Rossa pro Cassinu, obojí z roku 1977. Své zkušenosti předával dál jak svým spolupracovníkům, tak i svým studentům Royal College of Art v Londýně. Byl mezi nimi například i Jiří Pelcl.  

 

Aktuální výstavu, která bude v milánském Triennale trvat až do 12. září 2021, kurátorsky připravil Gabriele Neri a architektonicky zpracovalo studio Binocle. Jednoduše řešené regály představují ikonická i méně známá Magistrettiho díla, která jsou dodnes aktuální. Stále ukazují nadčasové mistrovství jednoho z nejvýznamnějších designérů 20. století.        

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související