40 let kýče a elegance. Jedna z nejzásadnějších designérských skupin dvacátého století slaví výročí svého založení

27. duben 2021

Bylo to 11. prosince 1980, kdy pozval významný italský designér Ettore Sottsass skupinu několika mladých designérů, aby společně diskutovali o budoucnosti svého oboru. Tento večer započal dobrodružství skupiny Memphis, která se rozhodla nadobro zpřetrhat pouta s modernistickou racionalitou a vrhnout se vstříc postmoderní zábavě v podobě nábytkových solitérů, jejichž výtvarná, ale i marketingová koncepce byla na svou dobu zcela revoluční.

Už jen svým názvem vyjádřila skupina své nadšení pro vtip a humor. Název Memphis totiž vymysleli účastníci legendární schůzky u Ettora Sottsasse, kde se celý večer v rádiu opakovala skladba Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again amerického hudebníka Boba Dylana. Název však měl hlubší rovinu, odkazoval nejenom ke jménu města v americkém státě Tennessee, ale také starobylému hlavnímu městu Egyptské říše.

Skupinu Memphis tvořili designéři většinou o jednu nebo dokonce dvě generace mladší než byl Sottsass sám. A přesto zde nebyl považován za někoho z jiné éry. Naopak, byl to právě on, který se na chodu a intelektuálním vymezení skupiny nejvíce podílel. Designéři Memphisu se do skupiny většinou rekrutovali přes práci, kterou pro Sottsasse nebo další spřízněné osobnosti a značky dělali. Byl to například Michele de Lucchi, Martine Bedin, Andrea Branzi, Aldo Cibic, Nathalie du Pasquier, George Sowden, Matteo Thun, Marco Zanini, ale také zahraniční tvůrci jako Peter Shire z Los Angeles, Shiro Kuramata a Masanori Umeda z Tokia, Hans Hollein z Rakouska, Michael Graves z USA nebo Javier Mariscal z Barcelony.

Byt Karla Legerfelda v Monte Carlu s designovým nábytkem Memphis, Monaco, 1982

Skupina byla opravdovým hlasem nového designu. V září v roce 1981 poprvé vystavovala společně na Salone del Mobile. A byla to událost, která nezůstala bez odezvy. Někteří kritizovali, jiní oslavovali a další nepochopili. První kolekce skupiny obsahovala 55 modelů, které společně se Sottsassem kurátorovala i jeho manželka, kritička Barbara Radice. Představení se konalo v galerii Arc ’74 na ulici Corso Europa v Miláně. Více jak 2 000 návštěvníků dorazilo na vernisáž a zpráva o založení nové skupiny se začala šířit do celého světa.

Čtěte také

Místo autentických materiálů a jejich přirozených výtvarných kvalit, které byly základem modernistického designu, představila skupina pestrobarevné objekty bizarních a zcela neergonomických tvarů. Místo přírodních materiálů byly všechny objekty laminované tak, že připomínaly plastové hračky.

Emblematickým kusem kolekce se stala knihovna Carlton od Ettora Sottsasse. Různě barevné poličky kubizujících tvarů vytvářely z nábytku jakousi ironickou karikaturu bez všech tradičních atributů. Svou poslední výstavu Luci Lights uspořádala skupina v roce 1988.

Informace k výstavě:
Memphis: 40 Years of Kitsch and Elegance
06.02.2021 – 23.01.2022
www.design-museum.de
 

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související