Od radikální postmoderny do běžných domácností. Designéři George Sowden a Nathalie Du Pasquier stojí za populární dánskou značkou Hay

22. prosinec 2020

V roce 1981 byli oba zakládajícími členy legendární skupiny Memphis, která stála u zrodu bláznivých postmoderních kreacích. Dnes navrhují životní partneři George Sowden a Nathalie Du Pasquier levné předměty do každé domácnosti. Soubor tvoří výrobky, které v kuchyni potřebujeme každý den. Rychlovarná konvice, mlýnky na koření, konvice na čaj, dózy na suroviny, láhev na pití nebo topinkovač. To vše vytvořil Sowden pro značku Hay v jednoduchém elegantním stylu.

George Sowden přišel do Milána, do centra světového designu, v roce 1970. Chytl se designéra Ettora Sottsasse, který ho v roce 1981 přizval k založení skupiny Memphis. Ta způsobila během své první výstavy na Salone del Mobile senzaci. Pestrobarevné kusy nábytku zdánlivě nelogických a přehnaných tvarů přinesly do světa designu nový styl zábavy a umělecký rozměr limitované produkce, která měla být blíže prostředí uměleckých galerií než showroomům nábytkářských firem. Laminovaný nábytek pokrytý výraznými dekory nebo pestrými barvami zcela potlačil modernistickou racionalitu a autenticitu materiálu.

Barevná produktová řada kuchyňských doplňků vznikla podle návrhu George Sowdena pro značku Hay letos

Kromě slavnějších Ettora Sottsasse, Michele de Lucchiho, Mattea Thuna nebo Andrea Branziho, experimentovali s novými formami designu také Brit George Sowden a Francouzka Nathalie Du Pasquier. Sowden navrhoval židle, svítidla, především mu však učarovaly hodiny mnoha tvarů plných fantazie a nadsázky. Nathalie Du Pasquier se zase zabývala designem látek, tapet, zároveň malovala a vytvářela prostorové objekty. Všechny opět v intencích barevných vzorů, které tvorbě skupiny Memphis dominovaly.

George a Nathalie se do zebe zamilovali a začali spolu chodit. Dodnes spolu žijí a pracují v Miláně, každý zvlášť i společně pod značkou CoopDPS. Radikální tendence se v nich neztratily, i přesto, že oba pracovali stejně tak pro spotřební průmyslové značky. George Sowden se v devadesátých letech zabýval především průmyslovým designem, spolupracoval s předními značkami jako Moullinex, Tefal, Olivetti, Alessi nebo Swatch. Nathalie zase zůstala věrná svému výtvarnému umění.

Ukázka látkového designu Nathalie Du Pasquie

Pak přišel rok 2015 a obrovská vlna „neo-postmoderního“ designu. Mladí studenti i etablovaní designéři si hbitě opět osvojovali estetiku hnutí Memphis, která se na scénu vrátila v době nových sociálních médií. Toho využily i komerční značky. Jednou z nich byla dánská firma Hay, která se v posledních letech vyprofilovala jako dostupný, ale kvalitní interiérový výrobce, spolupracující s celou plejádou současných tvůrců.

Při vlně „neo-postmoderny“ tak nebylo na co čekat a porozhlídnout se po některých pamětnících, kteří by mohli vzkřísit své kreativní příběhy z osmdesátých let. George Sowden a Nathalie Du Pasquier se jako pár zdáli býti ideální. Nathalie v té době navrhla pro Hay kolekci látek, polštářů a textilních tašek a transformovala tak avantgardu skupiny Memphis v dostupné produkty pro kosmopolitní společnost miléniálů. Později se přidal i George Sowden, který pro značku Hay letos navrhl celou kolekci kuchyňských doplňků. Skvěle tak využili potenciál návratu osmdesátých let a představili produkty, které v sobě snoubí historii radikálních designérských tendencí a současného života ve skandinávském stylu.       

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související