Kůže jako mistrovské dílo. Italská módní značka Berluti nově oděla ikonické produkty známých designérů
Kreativní ředitel italské modní značky Berluti belgický návrhář Kris Van Assche se netají svou zálibou k užitému umění 20. století. V nové kolekci kožených doplňků naservíroval zákazníkům eklektický mix modernistického a současného designu, který rozzářil v pestrých barvách kůže, natolik typické pro značku Berluti. Tu založil v roce 1895 Alessandro Berluti, který značku soustředil na zpracování luxusních kůží v podobě bot, zavazadel, pásků, peněženek i pánského oblečení.
Od roku 1993 je pak Berluti součástí globální skupiny LVMH. Již loni se její aktuální kreativní ředitel Kris Van Assche ponořil do tajů modernistického designu a společně s prestižní pařížskou galerií Laffanour Galerie Downtown vytvořil unikátní re-interpretaci 17 originálních kusů nábytku, které v padesátých letech navrhl architekt Pierre Jeanneret pro interiéry vládního komplexu ve městě Chandigarh v Indii. Designu budov nového hlavního města státu Punjab se v té době zhostil jeho bratranec, slavný architekt Le Corbusier. Nábytek z Chandigarhu je dnes nesmírně ceněný sběrateli na celém světě. Assche posunul design směrem do současnosti a originální křesla, židle nebo paravány nechal očalounit lesklou kůží Venezia, natolik typickou pro značku Berluti.
Výrazné barevné odstíny této kůže se po roce objevili i v dalším počinu Krise Van Asscheho, který tentokrát vytvořil kolekci drobných interiérových doplňků a rozšířil tak originálním způsobem portfolio značky Berluti. Pod názvem Home & Office představuje Berluti eklektickou kolekci drobných předmětů, ve kterých se snoubí legendy designu 20. století se současnými talenty, výtvarná originalita s precizní rukodělnou prací. Assche ale nenavrhl nové výrobky od nuly, ale spíše jako znalec a kurátor sáhl do historie a vybral některé produkty, které perfektně zapadají do kolekce italské značky.
Začal v 50. letech. Vybral několik nesmrtelných návrhů rakouského designéra a výtvarníka Carla Auböcka, jehož dílna působí ve Vídni již po čtyři generace. Odpadkový koš nebo odkladač na časopisy propojuje elegantní modernistické tvary s dokonale zpracovanou kůží, která byla oblíbeným Auböckovým materiálem. Stejně ikonické jsou i produkty od italské designérky Gae Aulenti, jejíž tácky a rámečky na fotografie vyrobila značka Berluti ve spolupráci s dílnou Bottega Ghianda. Do historické sekce kolekce přidal Van Assche ještě kovové tácky Cartoccio, které navrhli Afra a Tobia Scarpa.
Současnou generaci pak v nové kolekci zastupuje londýnský designér Simon Hasan, který se v posledních letech vyprofiloval především díky práci s kůží. Jeho vázy připomínající figury jsou vyrobeny za pomocí středověké technologie modelování kůže ve formě ve vařící se vodě. Lesk a pestré barvy kůže Venezia opět spojují tyto objekty se zbytkem kolekce, která je poctou nejenom kůži jako takové, ale především velkým osobnostem evropského designu a šikovným rukám italských řemeslníků.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
-
Molière: Misantrop. Komedie o tom, jak je těžké mít rád lidi
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.