Japonské tradice ve třetím tisíciletí. Firma Tajimi Custom Tiles představila kolekci keramických objektů
Tradiční japonské řemeslné techniky inspirují západní design a architekturu již od poloviny 19. století. Není se tak čemu divit, že i dnes hledá současná progresivní generace designérů v japonských řemeslech zapomenuté kvality. Aktuálně to ve svém díle reflektovali designéři Max Lamb a Kwangho Lee, kteří na tokijském festivalu DESIGNART Tokyo představili kolekci experimentálních objektů pro značku Tajimi Custom Tiles.
Intelektuální výměna mezi odlišnými kulturami je zásadním katalyzátorem uměleckého vývoje. Bez vlivů japonské tradiční architektury by se na počátku minulého století evropský modernismus neobešel, naopak jak by asi vypadala brazilská moderní architektura bez vlivů evropské avantgardy? Míchání kultur a odlišných přístupů oživuje kreativitu a umožňuje tvořit jinak. Platí to i o kolekci keramických objektů, které vytvořili ku příležitosti festivalu DESIGNART Tokyo britský designér Max Lamb a korejský designér Kwangho Lee. Oba byli osloveni značkou Tajimi Custom Tiles, která patří mezi několik tuctů výrobců tradičních keramických dlaždic v japonském městě Tajimi v prefektuře Gifu. Díky svým přírodním zdrojům, především jílům bohatých na minerály, je lokalita příhodná na výrobu keramických dlaždic. Vyrábí se zde již mnoho staletí. Některé značky usilují o inovace a propojení tradice se současným designem.
Proto firma Tajimi Custom Tiles oslovila kurátora Davida Glaettliho, aby připravil ve skrze současný projekt, ve kterém by byly použity tradiční technologie. Oslovil dva zmíněné designéry, aby pracovali s tradicí se svým vlastním současným přístupem. Výsledkem jsou dvě kolekce objektů, které demonstrují nové výtvarné i technické možnosti keramiky Tajimi. Max Lamb, který má již zkušenosti s tradičním japonským lakem Urushi, pracoval s prostorovým potenciálem keramický dlaždic. Vytvořil prostorový systém Working Tile, ve kterém se mohou dlaždice skládat do nekonečně mnoha prostorových forem a vytvářet nábytek či drobnou interiérovou architekturu. Zároveň použil různé typy glazury, které opět vycházejí z tradičních japonských forem.
Hvězda současného korejského designu Kwangho Lee se pro změnu zaměřil na tradiční technologie vytlačování hlíny a vytvořil série prostorových objektů Tide. Jejich základním stavebním prvkem je keramický modul ve tvaru smyčky, který evokuje struktury nábytku Obsession, neznámějšího díla tohoto korejského tvůrce. Díky tomuto řešení mohou vznikat variabilní struktury, jejichž potenciál může být využit v architektuře.
Obě kolekce se tak připojily k řadě dalších dialogů mezi západem a východem, ke kterým patří například spolupráce značky Karimoku New Standard a švýcarského studia BIG-GAME, výstavní projekt k výročí 400 let existence keramické továrny Arita nebo práce se zmíněnou technikou lakování dřeva Urushi použitou progresivními evropskými designéry Aldo Bakkerem nebo bratry Bouroullecovými.
Projekt Tajimi Custom Tiles byl vystaven v tokisjké galerii Mahal do 3. listopadu. Kvůli restrikcím týkajících se pandemie COVID-19 byla však výstava přesunuta na web. Můžete si jí tak projít i vy ve virtuální prohlídce ZDE.
Související
-
Hvězda italského designu. Enzo Mari zemřel dva dny po otevření své největší retrospektivní výstavy
Jedinečný autor mnoha ikonických děl, myslitel, pionýr radikálních forem užitné tvorby i kontroverzní osobnost. To vše v sobě spojuje Enzo Mari, který zemřel 19. října.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.