Znovuobjevená ikona mexického designu. Nábytkářská značka Luteca vzdává hold první dámě středoamerického modernismu Claře Porset
Mistři Bauhausu jako byli Walter Gropius, Josef Albers a Hannes Meyer měli obrovský vliv na práci původem kubánské návrhářky nábytku a interiérů Clary Porset. Ta patří k průkopnické generaci modernistických designérů v Latinské Americe.
Narodila se v bohaté kubánské rodině. Nejprve studovala v New Yorku, pak odešla do Evropy hledat avantgardní inspiraci. Na konci dvacátých let minulého století působila v Paříži, vystudovala architekturu a design nábytku na École des Beaux Arts a na Sorbonně. Zároveň se tam setkala se svými vzory a některými ze zakladatelů moderního hnutí, se kterými zůstávala v kontaktu po mnoho let. Poté co se vrátila na Kubu se stala profesionální designérkou. Ve své přelomové přednášce z roku 1932 mluvila o nutné adaptaci evropských a amerických designérských principů do tropických podmínek Latinské Ameriky.
Její zkušenosti s Bauhausem ale neskončily pouze jejími evropskými cestami. V roce 1934 odešla do Severní Karolíny studovat na Black Mountain College, kterou založili Anni a Josef Albersovi po vzoru slavné německé školy. Poté, co se vrátila na Kubu, se ale rozhodla ostrov opustit. Měla silné levicové smýšlení a do kubánské revoluce bylo ještě daleko. Přestěhovala se tak do Mexika, kde působila po zbytek své kariéry. Tam mohla Porset konečně realizovat své nápady ve větším měřítku.
V padesátých letech se stala hvězdou mexického modernismu a navrhovala nábytek pro sériovou výrobu i exkluzivní interiéry. Spolupracovala s architekty i průmyslem. Z této doby také pochází její elegantní křeslo Butaque, které tento rok oživila novou re-edicí značka Luteca. V jeho formě se snoubí étos funkčního modernistického designu a místních řemeslných tradic v nadčasovém zpracování. Křeslo je moderní a elegantní, přesto lidové a tradiční. Dřevěná konstrukce organického tvarování je doplněna světlou kůží. Ve svém návrhu tak konečně dospěla ke své syntéze moderny, tradice a specifických kulturních a klimatických podmínek, o které mluvila už ve své přednášce v roce 1932. Křeslo si oblíbil například i nejslavnější mexický architekt Luis Barragán. Nechybělo totiž téměř v žádném jeho projektu.
Clara Porset ovlivnila celou jednu generaci latinskoamerických designérů a její jméno nyní nese například knihovna designu v Mexico City nebo prestižní ocenění pro mladé designéry, které se uděluje od roku 1993. V mezinárodním měřítku však její význam stále čeká na adekvátní zhodnocení.
Související
-
Svět designu opustila další ikona. Minulý týden zemřel ve věku 89 let Zeev Aram
Zeev Aram byl již několik desetiletí stálicí na britské designérské scéně. Společně se svým obchodem Aram Store a stejnojmennou galerií byl aktivním hráčem v pozadí.
-
Zakladatel moderního českého sklářství. Stanislav Libenský by oslavil 100. narozeniny
Společně se svou partnerkou Jaroslavou Brychtovou se zásadním způsobem podílel na proměněvýznamu a charakteru sklářské tvorby v kontextu výtvarného umění 20. století.
-
Propojení svébytného modernismu s dlouhými staletími architektonického vývoje Benátek
Žádný jiný architekt dvacátého století si nevytvořil tak blízký vztah k Benátkám jako právě Carlo Scarpa. Zasvětil mu takřka celý svůj život...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.