Znovuobjevená ikona mexického designu. Nábytkářská značka Luteca vzdává hold první dámě středoamerického modernismu Claře Porset

6. duben 2021

Mistři Bauhausu jako byli Walter Gropius, Josef Albers a Hannes Meyer měli obrovský vliv na práci původem kubánské návrhářky nábytku a interiérů Clary Porset. Ta patří k průkopnické generaci modernistických designérů v Latinské Americe. 

Narodila se v bohaté kubánské rodině. Nejprve studovala v New Yorku, pak odešla do Evropy hledat avantgardní inspiraci. Na konci dvacátých let minulého století působila v Paříži, vystudovala architekturu a design nábytku na École des Beaux Arts a na Sorbonně. Zároveň se tam setkala se svými vzory a některými ze zakladatelů moderního hnutí, se kterými zůstávala v kontaktu po mnoho let. Poté co se vrátila na Kubu se stala profesionální designérkou. Ve své přelomové přednášce z roku 1932 mluvila o nutné adaptaci evropských a amerických designérských principů do tropických podmínek Latinské Ameriky.

Její zkušenosti s Bauhausem ale neskončily pouze jejími evropskými cestami. V roce 1934 odešla do Severní Karolíny studovat na Black Mountain College, kterou založili Anni a Josef Albersovi po vzoru slavné německé školy. Poté, co se vrátila na Kubu, se ale rozhodla ostrov opustit. Měla silné levicové smýšlení a do kubánské revoluce bylo ještě daleko. Přestěhovala se tak do Mexika, kde působila po zbytek své kariéry. Tam mohla Porset konečně realizovat své nápady ve větším měřítku.

V padesátých letech se stala hvězdou mexického modernismu a navrhovala nábytek pro sériovou výrobu i exkluzivní interiéry. Spolupracovala s architekty i průmyslem. Z této doby také pochází její elegantní křeslo Butaque, které tento rok oživila novou re-edicí značka Luteca. V jeho formě se snoubí étos funkčního modernistického designu a místních řemeslných tradic v nadčasovém zpracování. Křeslo je moderní a elegantní, přesto lidové a tradiční. Dřevěná konstrukce organického tvarování je doplněna světlou kůží. Ve svém návrhu tak konečně dospěla ke své syntéze moderny, tradice a specifických kulturních a klimatických podmínek, o které mluvila už ve své přednášce v roce 1932. Křeslo si oblíbil například i nejslavnější mexický architekt Luis Barragán. Nechybělo totiž téměř v žádném jeho projektu.

Clara Porset ovlivnila celou jednu generaci latinskoamerických designérů a její jméno nyní nese například knihovna designu v Mexico City nebo prestižní ocenění pro mladé designéry, které se uděluje od roku 1993. V mezinárodním měřítku však její význam stále čeká na adekvátní zhodnocení.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související