Carlo Scarpa a Obchod Olivett. Propojení svébytného modernismu s dlouhými staletími architektonického vývoje Benátek
Carlo Scarpa se narodil v Benátkách v roce 1906. Dětství však prožil ve městě Vicenza. Když mu bylo 13 let vrátil se zpět do města na laguně, kde začal studovat na Akademii výtvarných umění. Přitahovala ho především architektura, ve které nakonec dosáhl titulu profesora. I úplné začátky jeho kariéry jsou spojené s Benátkami. Ve třicátých letech totiž působil jako kreativní ředitel slavné sklářské značky Venini z benátského ostrova Murano.
Během čtyřicátých a padesátých lete se Scarpa začal naplno věnovat architektuře. V jeho podání s neobyčejným citem pro historické prostředí Benátek, ale i jiných historických lokalit, ve kterých tvořil. Žádný jiný moderní architekt nepracoval v historickém prostředí Benátek s takovou elegancí a bravurou jako právě Scarpa. Zaměřil se především na rekonstrukce historických paláců, které proměňoval v umělecké galerie, vzdělávací nadace i komerční prostory. Pokaždé pracoval s neobyčejným důrazem na detail, mistrovské řemeslné provedení a specifickým citem propojit staré s novým. Jeho tvorba je skrz na skrz moderní, přesto hluboko zakotvena v italské historii.
Takový je i jeho showroom pro značku Olivetti nacházející se na Piazza San Marco. Scarpa ho vytvořil v roce 1958 jako jeden z mnoha originálních obchodů tohoto kultovního výrobce psacích strojů a počítačů. Společnost Olivetti se sídlem v severoitalském městě Ivrea v té době diktovala se svými moderními přístroji technologický pokrok po celém světě. Součástí marketingu a vizuální prezentace značky nebyla jen progresivní grafická úprava jejich tiskovin a reklam, ale i architektura obchodů, které společnost Olivetti otevírala po druhé světové válce v mnoha světových metropolích od New Yorku přes Buenos Aires.
K návrhu svého benátskému showroomu nemohla přizvat nikoho jiného než právě Carlo Scarpu. Ten vytvořil dramatický dvoupatrový prostor, definovaný kombinací rozmanitých materiálů včetně mramoru, skleněné mozaiky, mosazných detailů a mahagonového obložení. Dominantou celého prostoru je centrální schodiště, ztvárněné jako monumentální sochařská plastika. Psací stroje Olivetti byly v tomto noblesním prostředí symbolicky povýšeny na umělecké artefakty. To jen přidávalo na jejich pověsti. Zákazníci o nich snily jako o novém typu funkčního umění. A právě prostředí, ve kterém byly nabízeny, to jen umocnilo.
Dnes je obchod Olivetti, stejně tak jako celá řada dalších Scarpových realizací, včetně interiérů expozice Galerie dell‘Accademia, nadace Querini Stampalia nebo interiérů paláce Ca‘Foscari, stále živou ukázkou rafinovaného přístupu k historickému prostředí, které ve Scarpově případě nebylo nijak omezující v tom, být opravdu moderním. Obchod Olivetti je dnes otevřen veřejnosti jako museum a dodnes patří mezi nejikoničtější interiéry dvacátého století.
Související
-
Nový milník v příjmech designérů. Andrés Reisinger prodal virtuální nábytek za pár minut
Během loňského roku jsme se díky pandemické krizi čím dál tím více začali upínat ke světu online. Internet a sociální sítě obrovským způsobem ovlivňují také svět designu.
-
Španělský designér Jorge Penadés představil svou pravidelnou výstavu Extraperlo v Madridu
V posledních letech se mladý talentovaný designér Jorge Penadés z Madridu etabloval jako jeden z nejprogresivnějších představitelů současné mladé generace designérů.
-
Zapomenutý design. Legendární studio designéra Achilla Castiglioniho v Miláně vydalo další tajemství
Potomci Achilla Castiglioniho nalezli v nepřeberném množství skic, modelů, sběratelských předmětů a unikátů prototypy pro kompletní kolekci psacích potřeb.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.