Soft Baroque poprvé v Miláně. Pod názvem Sun City vystavuje londýnské experimentální studio svou aktuální tvorbu v galerii Marsèll v Miláně

11. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Expozice Soft Baroque: Sun City

Studio Soft Baroque tvoří již několik let designéři Saša Štucin a Nicholas Gardner. Se svými extravagantními nábytkářskými solitéry na sebe upozorňují především v Londýně, kde také tvoří. Nyní se jejich práce dostala poprvé prostřednictvím vlastní sólové výstavy do světového centra designu – Milána. 

Pro svůj projekt Sun City (Sluneční město) získali mladí designéři skvělé partnery. Prostor poskytla obuvnická značka Marsèll, která pravidelně podporuje mladé talentované tvůrce. O kurátorství výstavy se zase postaral legendární newyorský magazín o designu a architektuře Pin-Up, kterému dlouhá léta šéfuje kurátor a novinář Felix Burrichter.

Saša Štucin a Nicholas Gardner se tak mohli spolehnout na kvalitní zázemí a vytvořit koncepční výstavu zabývající se motivem slunce, jeho energie a celkového působení na naší planetu. Ve třech jednotlivých sekcích designéři skrze své nekonvenční objekty relativizují fenomény života, destrukce a uctívání. Například jejich instalace zářivě žlutých lehátek TAN, které jsou čalouněné kůží značky Marsèll, sestává z několika prohnutých objektů, které jakoby pomalu roztávají vlivem ostrých slunečních paprsků. 

Expozice výstavy Sun City studia Soft Baroque v Miláně

Téma destrukce stojí v kontrastu k fenoménu života. V suterénu galerie totiž pokračuje jejich sluneční téma s dřevěnými boxy s organicky prořezávanými otvory, ve kterých rostou květiny konopí. Zde je ale pro změnu energie slunce nahrazena umělým osvětlením a téma blahodárné sluneční energie je tak relativizováno alternativními energetickými zdroji.

Čtěte také

Poslední součást výstavy k tématu uctívání se nachází v prvním patře galerie a představuje několik jednoduchých interiérových solitérů. Na první pohled se může zdát, že jsou vyrobeny ze dřeva. Designéři však použili speciální laminovaný plast s názvem Tufnol, který imituje přírodní struktury dřeva. Jednoduchost nábytku odkazuje k minimalistickému designu, který v devatenáctém století používali členové americké náboženské sekty Shakers.

Jednotlivé sekce jsou doplněny i o další drobnější předměty, které rozvádějí filozofická témata do produktové roviny. Hypotézy, mystifikace, hra mezi iluzí a realitou, mezi fyzickým a virtuálním prostorem. To vše obsahuje tvorba londýnského studia Soft Baroque, které patří mezi takové současné designéry rozšiřující záběr média designu k jeho novým horizontům. Ukazují to i na jejich aktuální výstavě v Miláně. Ta potrvá do 28. května tohoto roku.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová