Tokio 2020. Dokáží se letošní olympijské hry zapsat do historie designu či architektury?

3. srpen 2021

Možná si ještě dnes pamatujete obrázky hliníkové olympijské pochodně, kterou britští designéři Barber & Osgerby navrhli pro Letní olympijské hry v Londýně v roce 2012. Jejich pochodeň, která byla perforována 8 000 otvory symbolizujícími 8 000 účastníků štafety s olympijským ohněm, se stala jedním z nejviditelnějších symbolů londýnských her. Jaké zapamatovatelné symboly přináší letošní olympiáda v Tokiu? 

Japonský Národní stadion (olympijské hry 2020 v Tokiu)

V roce 1964 byly Olympijské hry v Tokiu světovou senzací. Japonsko se plně otevřelo světu a jeho kultura a moderní technologie ohromily zbytek světa. Jen deset dní před zahájením her otevřeli Japonci první linku svého legendárního rychlovlaku Šinkansen a přední japonský architekt Kenzó Tange udivil odbornou veřejnost svým brutalistickým, ale zároveň tradicemi inspirovaným návrhem hlavního stadionu Yoyogi, který je mimochodem součástí i těch her letošních. Jeden z pionýrů japonského moderního designu Sori Yanagi zase navrhl pro Olympiádu v roce 1964 svou minimalistickou pochodeň.

Medaile letních olympijských her Tokio 2020, designér Junichi Kawanishi

Dokázalo Japonsko i v současnosti mobilizovat svou kreativní špičku, aby se na podobě letošních her podílela? V zásadě ano. Hlavní stadion vznikl podle návrhu architekta Kengo Kumy, a to i přesto, že ho měla původně stavět dnes již zesnulá architektka Zaha Hadid. O design pochodně v podobě květu Sakury se postarala další hvězda současného designu Tokujin Yoshioka, který při výrobě pochodní použil odpad z dočasných obydlí, které lidem bez domova provizorně sloužily po vlně tsunami v roce 2011.

Zahájení olympijských her v Tokiu

Ostatně ekologický rozměr olympijské architektury a dalších produktů her je tím nejskloňovanějším tématem. Designér Junichi Kawanishi například extrahoval vzácné kovy ze starých mobilních telefonů, aby vyrobil olympijské medaile. 24,5 tun plastu bylo zase použito na výrobu všech 98 recyklovaných stupňů vítězů, které vznikly podle návrhu japonského umělce Asaa Tokola. Hodně se také mluví o papírových postelích, které pro olympijskou vesnici vytvořila firma Airweave z recyklovaného papíru.

A stejně jako na zimních olympijských hrách v Sapporu navrhl podstavec pro olympijský oheň nejvýznamnější japonský designér 20. století, již zmíněný Sori Yanagi, letos se stejného úkolu zhostil pravděpodobně nejvýznamnější japonský designér současnosti Oki Sato ze studia Nendo. Navrhl kruhový hořák symbolizující slunce a energii, která z něj vychází a dopadá na všechny z nás. Doufejme, že přinese energii nejenom všem sportovcům, ale i celému světovému společenství.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související