Alena Scheinostová: Do Kolosea

4. říjen 2023

Nemám nic proti starému Římu. Sice jsem kdysi dostala za čtyři, protože jsem si nezapamatovala složitá třídílná jména literárních klasiků, ale odpustila jsem už pro jejich strhující vyprávění, rozmáchlé hexametry a ležérně přehozené tógy.

Také Forum Romanum mi imponuje, už proto, s jakou samozřejmostí si tam mezi ruinami vykračují papoušci. Jen to s tím Koloseem mi dlouho nešlo na rozum. Chodit se dívat na to, jak se tam kdosi mydlí, zápasí o život, je trhán lítou zvěří?

Čtěte také

Jarmila Loukotková to v románu Není římského lidu – který jsme ve škole povinně četli hned po těch s třídílnými jmény – vylíčila tak sugestivně, že se pro mě přihlížet mydlení druhých napříště nedílně spojilo s rozpadající se myslí šíleného císaře Nerona.

Dnes už jsme, milé děti, civilizovaní, vysvětlila nám paní učitelka. Místo gladiátorských her máme fotbal a místo poprav televizi. Paní učitelka to myslela dobře, protože televize skutečně zaplní spoustu času, který by jinak vyzbyl na neplechy, a s fotbalem je to podobné. Ten navíc u hráčů – když už ne u diváků – vyžaduje tolik fyzické námahy, že se sportovec utahá a svůj gladius ještě rád odloží na odchodu v šatně. Jenže člověk se nemění. A bestie v něm je i v roce 2023 stejně krutá a stejně dychtivá sledovat, „jak se perou“, jako za časů antického Říma. Snad jenom pozměněný společenský konsenzus brání v tom, abychom takové zábavy pořádali explicitně a přímočaře.

Čtěte také

A tak dnes máme celou škálu žánrů a forem, jak vzájemné střety uskutečňovat a jak je pozorovat, abychom si sami před sebou zachovali tvář. Kromě fotbalu třeba vysoce kultivovaný tenis nebo naopak drsný box a samozřejmě přehršel dalších bojových sportů, s divadelním wrestlingem navrchu.

K tomu potyčky příslušných fandů s policií i mezi sebou navzájem. Obecně potyčky jakýchkoli fandů čehokoli, politickým názorem počínaje, náboženstvím pokračuje a etnickou příslušností konče. Některých se sami účastníme, některé sledujeme v té televizi v přímém přenosu nebo schované za zpravodajství. A většinu dokážeme vysvětlit ne už kulturně antropologicky, ale sociologicky či ekonomicky: dlažební kostky létají, protože jsme frustrovaní z drahé nafty, ne proto, že nás to prostě baví!

Čtěte také

Je zajímavé pozorovat, jak se spolu s přesunem většího a většího objemu naší existence do virtuálního prostoru stěhují na sítě i tyto gladiátorské zápasy. Nedávno jsme to mohli sledovat, když byla na svém vrcholu aféra kolem vyhazovu jistého známého historika z fakulty. Byla tu rovina co možná objektivního podávání informací a jistě i rovina výměn v reálném světě.

Souběžně se ale sešikovaly voje internetových diskutérů a pustily se do sebe s vervou Caesarových legií ve válce galské. Tyto diskuze se samy staly součástí kauzy. Čerpaly z ní a zároveň ji živily a dál ji rozvíjely; a pro své čtenáře byly zároveň lepší zábavou než true crime a Růžová zahrada dohromady. Jsem přesvědčena, že nikoliv touha po spravedlnosti, ale příležitost se poprat do virtuální krve a masa byla v tomto a je i v dalších případech skutečným hnacím motorem.

Protože každému motoru časem dojde palivo, internetoví gladiátoři se postupně unaví a umlknou. Kauza žije, jen dokud řinčí zbraně. Než přijde nové téma a s ním nové kolo, s novou chutí se bavit a stínem Kolosea v pozadí.

autor: Alena Scheinostová
Spustit audio