Petr Vizina: Halíkova věrnost místu
V turistickém centru Prahy, cestou, kudy se valí hordy z Karlova mostu na staroměstský břeh, je k vidění zvláštní věc. Zabočíte-li do svatého Salvátora, dáte-li očím čas přivyknout kostelnímu příšeří a vydáte-li se k bočním oltářům, spatříte Noční práci. Dvě velké fotografie Ivana Pinkavy na místech, kam patří obrazy Ignáce z Loyoly, zakladatele jezuitů, a spoluzakladatele řádu Františka Xaverského.
Obě malby jsou dočasně na přezkumu u restaurátorů. Namísto mystiků baroka je tu teď k vidění a k rozjímání tajemství všednosti v podobě skrumáže odložených a zapomenutých věcí na zátiší z ateliéru Ivana Pinkavy. Fotky kontrastují se starobylými výjevy o putování do nebe a o nebesích sestupujících na zem. Mají v sobě ticho, klid a prázdnotu velikonočního čekání.
Čtěte také
Jde o letošní postní intervenci, jak místní říkají události, kdy na Popeleční středu vstoupí soudobé umění do sakrálního prostoru. O dílech Stanislava Kolíbala, Adrieny Šimotové, Daniela Pitína, nebo Patrika Hábla by se dalo vyprávět dlouho, chci ale zmínit jiné jméno.
Pětatřicet let, tedy celou polistopadovou dobu, tu nejprve jako rektor kostela a později jako farář působí kněz, sociolog a religionista, oceňovaný myslitel, který si to se společností i s tuzemskou náboženskou vrchností občas umí rozházet. Tomáš Halík vybudoval prostředí, v němž Bůh nehledí podezřívavě na lidský rozum a tvořivost. A kde současné umění nepůsobí jako vetřelec na posvátné půdě.
Čtěte také
V době upjatých názorových sekt a kastrujících stínů otců-zakladatelů Halík vytvořil z Akademické farnosti svobodný prostor, ve kterém za ta léta vyrostly další výrazné osobnosti. Vybudoval stálé místo, ukázku starého řeholního pravidla stabilitas loci.
Bývá oceňován pro své úvahy o spiritualitě ve světě, který má stále menší pochopení pro náboženství. U myslitelů jsou zajímavé nejen jejich úvahy, ale i to, co je rozzlobí, nebo naopak rozesměje. Naštvaného Halíka si za tu dlouhou dobu vybavuji dvakrát – když v polovině 90. let kandidovala do Senátu za komunisty herečka Helena Růžičková, bylo její lidovosti v televizním studiu na Halíka příliš. Podruhé, když před jedenácti lety nevyloučil kandidaturu na prezidenta a Lidové noviny mu to tehdy opepřily poznámkou, že to se v Česku žádnému knězi nepovede.
Čtěte také
Pokud jde o smysl pro humor, Halík ho často uvádí jako lék na fundamentalismy politické i náboženské. Smysl pro humor má i prostředí, které kolem sebe vytvořil. Stačí se vrátit k Pinkavovým fotkám na oltářích u Salvátora. Kurátor vysvětluje: „Leckterému kostelníkovi možná připomenou situace, jež zná z nepřístupných prostorů, které se často nacházejí za odvrácenou stranou starých oltářních architektur. Ty se totiž v mnoha chrámech proměnily v praktická skladiště nepotřebných svatých i nesvatých předmětů.“
Jinak řečeno, náboženský provoz má svou odvrácenou, vtipnou stranu, kde se andělé a svatí setkávají s košťaty a kyblíky. Pohled za náboženské kulisy člověka nezbaví víry, ale učí ho rozlišovat. K tomu je smysl pro humor potřeba. A ještě raději mám u Tomáše Halíka humor nezáměrný. Třeba kdy se dovtípí, že v diskuzním panelu mluví příliš na úkor ostatních. „Když mě toho tolik napadá,“ povzdychne si.
Nejposlouchanější
-
Marcel Proust: Swannova láska. O ničivé síle lásky, žárlivosti a touhy po společenském postavení
-
Gaius Suetonius Tranquillus: Životopisy císařů. Náhled nejen do soukromí římských vládců
-
Georges Rodenbach: Mrtvé Bruggy. Mistrovská novela belgického autora
-
Josef Pohl: Kdo je mým soudcem? Jiří Holý v roli muže, který čelí vlastnímu rozsudku
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka